تدوین سینمایی خلاقانه یکی از مهم ترین بخش های فیلم است، چون خروجی نهایی فیلم را مشخص می کند. اما خلاقیت یعنی اینکه حس کنی امروز یک روز متفاوت است. چون می خواهیم چیزی خلق کنیم که هرگز وجود نداشته است.این واقعا حس جالبی به آدم می دهد.
اصولا یک تدوینگر، صحنه های فیلمبرداری شده را می بیند و آنها را جفت و جور می کند. با وجود اینکه قبلا چندین نفر روی آن کار کرده اند، این بار هم قسمت جدیدی آغاز می شود.انگار که فیلم دوباره متولد می شود.
در ویدیوی زیر Wendy Bricmont درمورد روش های خلاقانه تدوین سینمایی خود می گوید:
در تدوین حرفه ای ، اولین برداشتی که از صحنه ها دارید خیلی خیلی مهم است. خودم شخصا اجراهایی که دوست دارم را درنظر می گیرم،به اشتباهات کوچک و لحظات فوق العاده دقت می کنم.به چیزهایی که شگفت زده ام می کنند دقت می کنم و همه را یادداشت می کنم.
به این ترتیب، همان طور که پیش می روم برای خودم حفظش می کنم.فقط یک بار فرصت دارید فیلمی را برای اولین بار ببینید. مهم ترین کاری که یک تدوینگر بر روی فیلم انجام می دهد این است که هدف فیلم را مشخص کند. حتی اگر زمان کمی برای این کار بگذارد. در نهایت، چیزی که به دست می آورید.
نکته مهم در تدوین فیلم ، اولین برداشت شما از فیلم نیست، بلکه باید ببینید یک صحنه خاص با بیست صحنه قبلی و پنجاه صحنه بعدی چطور به نظر می رسد.
من فیلم ها را از نظر احساسی، برای جلو بردن داستان القای فضای طنز و حذف اشتباهات، تدوین می کنم. سعی می کنم اولین تدوین ها خیلی مفصل باشند و برایش کمی بیشتر وقت می گذارم.اینطوری می توانم بگویم که تدوین خام نمی ماند.
دوست دارم به بهترین شکل، صحنه را تصحیح کنم،دوست دارم همه لحظات را تجزیه تحلیل کنم.حتی اگر بدانم که بعد از مدتی قرار است حذف بشوند.
در مدل تدوین من ، هر کارت نشان دهنده یکی از صحنه های فیلم است. این طوری می بینیم که کجا هستیم و چه اتفاقاتی رخ می دهند.اینطوری یک نقشه تصویری داریم و می توانید جلوی آن بایستید و قهوه بنوشید.یا همینطوری نگاهش کنید.
گاهی احساس می کنید این صحنه قبلا اینجا بود بهتر بود، اما بعد دیدیم به وجودش احتیاجی نیست.برای همین حذفش کردیم و انداختیمش داخل قبرستان صحنه ها.
این کار همیشه یکی از مهم ترین قدم هاست.چون ما همیشه در تدوین سعی داریم با حذف صحنه های غیرضروری، فیلم را تر و تمیز کنیم.
اکثر فیلم ها زیادی طولانی هستندو بهترین کار این است که کل فیلم را نگاهی بیندازیم و دو تا صحنه را کنار همدیگر قرار بدهیم.
بعد آدم احساس می کند باری از دوشش برداشته شده است. برای من، شروع روز خیلی خیلی مهم است. سعی می کنم حتی با کسی تماس نگیرم یا به چیزهای پیچیده فکر نکنم. همینطوری می نشینم و به چیزهایی که روز قبل حذف کردم نگاهی می اندازم. ،چون این طوری با هدف جدیدی می توانم همه چیز را ببینم و معمولا اگر مشکلی پیش آمده باشد،یا حس کنم قسمتی هست که انعطاف لازم را ندارد می توانم سریع تصحیحش کنم.
بعد سراغ قسمت های جدید می روم. بخش های جدید که دسته بندی شده اند را بررسی می کنم ،و درباره شان فکر می کنم و یادداشت می نویسم.
این برنامه کار ماست. هرروز نگاهش می کنیم تا ببینیم قرار است چه کنیم. یک فلش بزرگ داریم که نشان می دهد امروز کجای کار هستیم و هنگام صداگذاری نهایی باید به کجا رسیده باشیم و کجا باید تغییرات را نهایی و ثابت کنیم.
کل کار و زندگی ما همین است. معمولاً هر کار حدود ،شش تا نه ماه طول می کشدکه به پایان برسد.
همیشه وقت کم می آوریم. گاهی برای خودم محدوده هایی می گذارم و مثلا می گویم تا ساعت چهار و نیم باید کارهای صحنه 24 را انجام بدهم. اما گاهی دستم کند می شودو در یک صحنه ای گیر می کنم.
به نظرم برای تدوین خوب باید در زمان مناسب، در مکان مناسب باشیم. اگر چیزی را می بینم اما می خواهم جای دیگری باشم، این یعنی تمرکز کافی برای تدوین ندارم.
باید اجازه بدهید خود فیلم بگوید که چطور باید آن را تدوین کنید. منظورم این است که تمام هدف و دلیل کار ما این است که یک آینه دست بگیریم و به مردم چیزی را نشان بدهیم،که بخشی از زندگی خودشان را به آنها نمایش بدهد. چه کمدی باشد چه درام، به هر حال یک آگاهی کوچک خواهد بود و به نظرم همیشه باید نمایش صادقانه ای ارائه بدهیم.
به نظرم من خوب می توانم فرق بین بازیگری که به نظر واقعی بیاید و بازیگری که صرفا اجرا باشد را تشخیص بدهم. فکر کنم برای همین است که از من می خواهند کار تدوین انجام بدهم و من همین را می خواهم.هدفم همین است.

در فیلمونیم دیده شو …
فیلمونیم نقطه پیوند سینماگران به یکدیگر و آغاز حرکتی نوین در صنعت سینمای ایران است. از این رو بستری را فراهم کرده تا سینماگران بتوانند با مشاهده رزومه یکدیگر، همدیگر را بیشتر بشناسند، نیروهای تازه کار و کمتر دیده شده را شناسایی کنند و با هم ارتباط موثری برای همکاری بگیرند. در اینجا کاربران می توانند آموزشها و اطلاعات مفید در زمینه تخصصی خود را با سایر کاربران به اشتراک بگذارند و پیرامون مسائل سینما گفتگو کنند.
اگر شما هم در یکی از رشته های مختلف سینما، متخصص و حرفه ای هستید، و یا اگر دانشجوی سینما هستید و در حال کسب تجربه هستید، و یا اگر علاقه مند حرفه ای سینما هستید و بدون تحصیلات آکادمیک در سینما فعالیت دارید، و یا مترجم هستید و به سینما علاقه مندید، می توانید محتوای تخصصی خود را با نام خود و برای معرفی هر چه بیشتر خود در فیلمونیم منتشر کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید.
برای ارسال محتوای خود ابتدا باید در سایت عضویت داشته باشید.
برای دریافت اطلاعات بیشتر از بخش های مختلف سایت فیلمونیم “درباره فیلمونیم” را مطالعه نمایید.