خط فرضی دوربین در آموزش کارگردانی با زیرنویس فارسی

خط فرضی دوربین در آموزش کارگردانی با زیرنویس فارسی

خط فرضی دوربین موضوعی است در تصویربرداری که بیشتر افراد با نقش این خط ۱۸۰ درجه آشنا هستند. اما در این ویدیوی آموزش کارگردانی با محل چینش دوربین و تاثیری که این زاویه ها و خط فرضی بر تصویر خروجی ما می گذارند آشنا می شوید:

همانطور که در این ویدیوی خط فرضی دوربین مشاهده کردید، هنگامی که دوربین را می کاریم و در یک طرف بازیگرها می ایستیم تا با دوربین مان حرکت آن را پوشش دهیم، لازم است که دوربین درهمان سمت باشد. این خط می تواند خط دید باشد، اما ضرورتی ندارد. امتیازی که ممکن است گفته نشود این است که در کارگردانی فقط مدیریت خط در داخل صحنه را باید رعایت کنیم.

در ویدیوی زیر با خط فرضی دوربین و اصولی که باید در آن رعایت کنیم آشنا می شویم:

خط فرضی دوربین در حالتی که تنها یک شخصیت در صحنه وجود دارد، خط فرضی جهت نگاه او است. حتی اگر سرش به سمت دیگری بچرخد و جهت نگاهش عوض شود، خط فرضی همان جهت نگاه اوست.
در صورتی که سوژه ای غیر از شخصیت در صحنه باشد، برای مثال یک ماشین که حرکت می‌کند، خط فرضی جهت حرکت آن سوژه است.

در حالتی که دو سوژه در صحنه وجود دارد که یا روبه روی هم هستند و یا پهلوی هم، برای مثال دو شخصیت که با هم گفتگو می کنند، یا دو شخصیت که در کنار هم در صندلی جلوی یک ماشین نشسته‌اند، خط فرضی خط واصل بین آنهاست.
در حالتی که بیش از دو شخصیت در صحنه داریم، برای گرفتن هر نما از دو به دوی آنها، یک خط فرضی بین آن دو که همان خط واصل بین آنهاست رسم می شود.
خط فرضی دوربین در حالتی که یک نفر یا دو نفر، یا بیشتر ( در یک قاب ) طرف گفتگوی یک نفر یا دو نفر، یا بیشتر ( در یک قاب دیگر ) قرار می گیرد، باز خط فرضی خط واصل بین آن یک نفر یا دو نفر یا … با آن یک نفر یا دو نفر یا … است.

سایر موارد مهم در مورد خط مسیر دوربین و نحوه استفاده آن در تصاویر در این ویدیوی آموزشی بیان و توضیح داده شده است.

نظرتان را در مورد این مطلب بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *