نقد فیلم سقوط : پرونده علیه بوئینگ – The Case Agianst Boeing

نقد فیلم سقوط: پرونده علیه بوئینگ - The Case Agianst Boeing

نقد فیلم سقوط : پرونده علیه بوئینگ – The Case Agianst Boeing :

در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۸  پرواز ۶۱۰ لاین ایر، اندکی پس از خروج از جاکارتا در دریای جاوه سقوط کرد و تمام ۱۸۹ مسافر و خدمه هواپیما کشته شدند. به طور خلاصه، سؤالاتی در مورد سابقه ایمنی شرکت هواپیمایی اندونزیایی بودجه و صلاحیت خلبانان آن  در این فیلم مطرح می شود. عده کمی خود هواپیما را مقصر می‌دانستند، یک جت بوئینگ ۷۳۷ مکس که از انبوهی ازفشارهای فیزیکی خارج می شود در این فیلم مورد بررسی قرار میگیرد

از این گذشته و مهم تر، این یک بوئینگ بود و شهرت سازنده برای کیفیت مد نظر نبود. بوئینگ برای چندین دهه بسیار ایمن بود، زیرا نسخه ۷۰۷ آن از Idlewild (فرودگاه JFK فعلی) بلند شد و عصر جت را  در سراسر جهان آغاز کرد. ” خیلی ها می گفتند اگر بوئینگ نباشد من به سفر نخواهم رفت . خلبانان و مسافران به طور یکسان احساس می کردند که شرکت بویینگ اعتماد آنها را جلب کرده است و به این کار ادامه خواهد داد. 

نقد فیلم سقوط: پرونده علیه بوئینگ - The Case Agianst Boeing

«سقوط: پرونده علیه بوئینگ» که در نتفلیکس در حال پخش است  هم به بررسی تصادفات و هم عواقب آن می‌پردازد و در عین حال فرهنگ پنهان‌کاری در بوئینگ را که آنها را اجتناب‌ناپذیر کرده بود، افشا می‌کند. این فیلم به کارگردانی روری کندی و نویسندگی مارک بیلی و کان مک‌آلستر، در مورد  «آخرین روزهای در ویتنام»، گزارش دقیقی دارد و  یک ملو درام را به نمایش می گذارد، در عوض واقعیت‌ها را با وضوحی سرد و خشمگین ارائه می‌کند که بیشتر با موضوع فیلم سازگار است.

موضوع سقوط در این فیلم بسیار اهمیت دارد تا مقصر بودن بوئینگ را در بخش های  بزرگ‌تر حاکمیت شرکتی آمریکا تعریف کند، و به طور خلاصه نشان می‌دهد که چگونه وال استریت رهبری بخش بزرگ از سازمان ها را برعهده دارد البته این امر زمانی بود که صنعت هوانوردی کشور حرفی برای گفتن داشت.

اکنون در این نقد فیلم می دانیم که هر دو سقوط ۷۳۷ ناشی از طراحی ناقص یک سیستم ضد توقف موسوم به MCAS بوده است که پس از دریافت اطلاعات از یک سنسور معیوب، اشتباهاتی در آن رخ داده  وباعث شده هواپیما خیلی پایین بیایید، حتی زمانی که خلبانان به شدت در حال تلاش بودند تا سقوط نکنند.

ولی تلاششان به جایی نرسید و بوئینگ خلبانان را در موقعیت غیرممکن قرار داد که فقط ۱۰ ثانیه فرصت داشتند تا سیستمی را که اصلا نمی دانستند وجود دارد و البته بلد نبودند با سیستم آن کار کنند

نقد فیلم سقوط: پرونده علیه بوئینگ - The Case Agianst Boeing

MCAS سیستمی امنیتی دربخش  راهنمای خلبان یا عرشه پرواز هواپیما بود اما ذکر نشده بود. بوئینگ حتی کسانی را که قبل از پرواز با  هواپیمای جدید درخواست آموزش شبیه‌ساز پرواز کرده بودند، عقب انداخته بود، و با توطئه‌ای برای گمراه کردن اداره هوانوردی فدرال در مورد اهمیت این سیستم و به پرواز درآوردن پرفروش‌ترین جت آن‌ها، از پرواز خارج شد.

بازرسان سرانجام تبادل پیام بین کارکنان بوئینگ را کشف کردند که در آن آنها به قانونگذاران توهین می کردند و در مورد بازی کردن با ذهن افراد با آنها بحث می کردند. همه اینها چیزهای نفرت انگیزی است  و البته انگیزه همه آنها دلایل تمایل به بالا بردن قیمت سهام بوئینگ بود

 در فیلم سقوط: پرونده علیه بوئینگ ، همه چیز مبتنی بر این است  که در پایان قرن، پس از خرید مک دانل داگلاس در سال ۱۹۹۷، ذهنیت سهامدار اول به بوئینگ وارد شد. بوئینگ را برای طراحی بهترین هواپیماهای جهان تأسیس کرد. آن‌ها به این کار افتخار می‌کردند و می‌ترسیدند که این کار  به جایی نرسد.
زیرا مدیران کمتر بر تولید با کیفیت و امنیت و بیشتر بر مهندسی مالی و سودآوری تمرکز می‌کردند. ترس آن‌ها بجا بود، اما تاکتیک‌های مهم شرکتی توسط رهبری شرکت به تدریج صدای مهندسان شرکت را خفه کرد.
در تمام این مدت، مدیران اجرایی اقدامات کاهش هزینه ها را دوچندان کردند و سرمایه گذاران بازار سهام را فدای سود کردند و باعث ضرر شدند

این رویکرد پس از آن ادامه یافت که آن تاکتیک‌ها به یک تراژدی منجر شد، زیرا بوئینگ به دنبال فرار از پاسخگویی بود و در عین حال کمتر از آنچه که می‌توانست برای متوقف کردن تاکتیک بعدی انجام دهد را به انجام رساند. بی‌تفاوتی هولناک این شرکت توسط فیلمسازان، که می‌دانند چگونه بدون از دست دادن خونسردی خود، یک مورد قانع‌کننده برای افراد ناآگاه بسازند، به عنوان یک واقعیت  در این فیلم مطرح می‌شود، اما این یکی از عناصر «سقوط» است که باعث می‌شود نشان دهد که ساختار بویینگ چه قدر ضعیف است

“سقوط” از سران مختلف سخنگو می خواهد تا این داستان را بیان کنند، از روزنامه نگارانی مانند اندی پاستور، گزارشگر سابق هوافضای وال استریت ژورنال گرفته تا سیاستمدارانی مانند نماینده پیتر دیفازیو، رئیس کمیته حمل و نقل و زیرساخت مجلس نمایندگان، که رهبری تحقیقات کنگره در مورد تصادف را بر عهده دارند. صدای خلبانانی مانند کاپیتان «سالی» سولنبرگر، که از تصمیم بوئینگ مبنی بر عدم گفتن MCAS به خلبانان، عصبانیت  خشم خود را ابراز می‌کند، و این امر بسیار مهم است

نقد فیلم سقوط: پرونده علیه بوئینگ - The Case Agianst Boeing

در حالی که بوئینگ در سال ۲۰۲۱ به عنوان بخشی از توافق تعویق تعقیب قضایی با وزارت دادگستری ۲٫۵ میلیارد دلار جریمه شد، در همان سال ۷۶٫۶ میلیارد دلار فروش داشت. این توافق، اتهام جنایی مبنی بر توطئه بوئینگ برای کلاهبرداری از FAA را حل کرد  که آن را برای قراردادهای دولتی آینده آزاد کرد. به عبارت دیگر، حکم نهایی شرکت معادل یک سیلی به صورت صاحب شرکت بویینگ بود

گاریما ستی، همسر کاپیتان Lion Air Bhavye Suneja،  نیز شخصیت مهم فیلم است ، که نه تنها سرنوشت شوهرش را بازگو می کند، بلکه شرایط  بد بیگانه هراسی را که در گزارش های اولیه در مورد اولین سقوط ۷۳۷ رسوخ کرده بود، بازگو می کند. در همین حال، مایکل استومو که دختر ۲۴ ساله‌اش سامیا رز استومو در سانحه سقوط هواپیمای اتیوپی جان خود را از دست داد، از طریق روایت فیلم به عنوان یک فرد میخواهد عدالت اجرا شود

همه این دیدگاه‌ها به  فیلم سقوط : پرونده علیه بوئینگ اجازه می‌دهند تا تلفات انسانی این تصادف‌ها را به همان اندازه که علت آن‌ها هستندرا واضح بیان کنند .شخصتی کار فیلم سازان کاری میکند که آنها هم خدا را بخواهند و هم خرما را یعنی هم شرایط بد بویینگ را بیان کنند و به طرق مخلتفی مستند را در ذهن بیننده خوب جلوه دهند. همانطور که جزئیات مستند، دهه ها سوءمدیریت در بوئینگ را نشان دهد. اما « فیلم سقوط » همچنین به دلیل بی‌توجهی FAA که حتی پس از سقوط اتیوپی در سقوط ۷۳۷ مکس از سایر نقاط حهان کاری نکرده، انتقاد می‌کند.

نقد فیلم سقوط: پرونده علیه بوئینگ - The Case Agianst Boeing

 فیلم سقوط شما را سردرگم می کند، اگرچه مفهوم آن این است که استراتژی رشد فاجعه بار شرکت به جای یک اشکال، ویژگی سرمایه داری مدرن آمریکایی را نشانه رفته است، بیشتر شبیه فریاد ناامیدی است تا اینکه اقدامی در بهبود شرایط انجام گیرد.

این شاید در این مرحله تضمین شده باشد. «سقوط» چنان کاملاً اعتماد به مؤسسه‌ای را که زمانی مورد احترام بود، از بین می‌برد و سایرین قصد داشتند آن را طوری نشان دهند که ادعاهای اخیر بوئینگ به مشکلات ۷۳۷ مکس رسیدگی شده است  این که هواپیمای بویینگ اکنون برای پرواز امن است فقط می‌تواند با شک و تردید روبرو شود. حال اگر بویینگ هواپیمای مسافر بری باشد هیچ کس سوارش نخواهد شد.

این فیلم همچنین مصاحبه‌شوندگانی را نشان می‌دهد که داستان‌هایشان در حین پوشش حوادث به حاشیه رفته است، از جمله خانواده‌هایی که مجبور به دست‌وپنجه نرم کردن با غم و اندوهی غیرقابل درک شده‌اند و کارمندان سابق بوئینگ که تجربیاتشان بینشی از فرهنگ  غیر اخلاقی شرکتشان را ارائه میدهد

امیدوارم از نقد فیلم سقوط : پرونده علیه بوئینگ – The Case Agianst Boeing لذت برده باشید و اگر شما هم نظری درمورد این فیلم دارید در بخش دیدگاه های پایین همین صفحه مطرح کنید:

نظرتان را در مورد این مطلب بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *