ساخت انیمیشن Stop Motion چطور با رفرنس انیماتورها اجرا می شود؟ (ویدیو)

ساخت انیمیشن Stop Motion چطور با رفرنس انیماتورها اجرا می شود؟ (ویدیو)

ساخت انیمیشن آرزوی من بود، اما سالها پیش احتمال نمیدادم انیماتور استاپ موشن بشوم.چون بیشتر فکر می کردم که فیلم های لایو اکشن بسازم. این یک قانون است که : بعد از اینکه از کاری که می خواهید انجام بدهید مطمئن شدید.خودتان می روید سراغش.
انیماتور استاپ موشن ، به خصوص نسبت به فیلم سازی.مثل یک مترجم کار می کند. کار ما این است که اشیا را حرکت بدهیم و جان ببخشیم.هدفمان همین است که داستان را بیان کنیم.

ویدیوی زیر انیماتورهای استاپ موشن از نحوه ساخت انیمیشن Stop Motion با استفاده از رفرنس :

درحال حاضر دارم روی ساخت انیمیشن پروژه کوبو و دوتار کار می کنم. چهارده ماه است که داریم فیلمبرداری می کنیم و حدود چهار یا پنج ماه دیگر هم کار داریم. این ها بوردهای اصلی هستند و روی اینها برنامه فیلم را قرار داده ایم.از همین مرحله فعلی، تا آخر.
می خواهیم با جرد صحبت کنیم تا به ما بگوید برای هفته بعدی باید چه کنیم:
خب، برای 250 فریم، شش روز باید کار کنیم. یعنی برای هانزوی کوچولو باید 43 فریم در روز بسازیم.
خیلی وقت ها پروژه می شود یک پازل خیلی بزرگ.اگر یک قطعه تکان بخورد پازل بهم می ریزد

ابتدای فرایند اینطوری است: من با یک نوبت تدوین شروع می کنم و همراه تدوینگر و کارگردان می نشینیم و به جزئیات هر صحنه که قرار است روی آن کار کنم، می پردازیم.
ما سعی می کنیم انیماتورهایی که روی یک سکانس کار می کنند را تغییر ندهیم، اینطوری نتیجه ای روان به دست می آوریم و می دانیم شخصیت ها وارد چه اتفاق هایی می شوند،این صحنه در کجای داستان رخ می دهد و همه چیز چطور به داستان اصلی مربوط می شود.

به عنوان انیماتور Stop Motion ، بهتر است بعد از اینکه دستور را دریافت کردیم، برای ساخت انیمیشن از رفرنس استفاده کنیم. بعد می آییم و از خودمان که درحال انجام یک حرکت خاص فیزیکی هستیم فیلم برداری می کنیم تا رفرنس تصویری داشته باشیم. تا وقتی روی یک صحنه کار می کنیم، بتوانیم دقیقا به شکلی واقعی و طبیعی حرکات را بسازیم.
باید ببینیم چه چیزهایی می توانیم جمع کنیم و حتی در ساده ترین صحنه ها ممکن است حرکتی باشد که کل صحنه را بهتر کند. اینطوری دقت صحنه بالا می رود و جزئیات انیمیشن هم بیشتر می شوند.
بعد از اینکه اطلاعاتم را جمع کردم، می روم سراغ عروسک ها، تا ببینم آیا لازم است از ساختارهای نگهدارنده استفاده کنم،آیا باید لباس ها را تغییر بدهم یا لازم است به مرجعی نگاه بیندازم.

در ابتدای فرایند ساخت انیمیشن باید همه چیز را در جای خودش بگذارم. سال های زیادی است که باهم کار می کنیم. برای همین به انیماتورها عادت می کنیم و می دانیم انیماتورهای مختلف عادت دارند چطور شخصیت هایشان را حرکت بدهند.
بعد از اینکه نگهدارنده و تغییرات لباس و همه چیز را آماده کردیم،وقتش است که عروسک را همراه نگهدارنده برداریم و داخل صحنه قرارش بدهیم. دوربین و موقعیت ها را تنظیم کنیم و مطمئن شویم همه چیز درست است و صحنه دقیقا همانطوری است که باید باشد.
بعد از اینکه کارهای صحنه تمام شدند کل اعضای تیم را جمع می کنیم تا همه چیز را طوری تنظیم کنیم،که در بهترین حالتش قرار داشته باشد.چون برداشت نهایی، عملاً یک اجرا به حساب می آید.

بعد از اینکه فیلمبرداری را شروع کردیم، معمولا در همین جا می مانیم تا صحنه تمام شود…در همان لحظه قبل از اتمام ساخت انیمیشن ، فرصت داریم تغییرات ایجاد کنیم و همه چیز را زیباتر کنیم. بعد پرده ها بسته می شوند.
بعد یک جورهایی تنها می مانیم. باید همه چیز را کنار بگذاریم و برویم دنبال کارمان.بهترین قسمتش همین است. اینطوری نشان می دهیم که یک فرایند داخلی در جریان است،که در همین یک ذره پلاستیک در جریان است و چیزی هست که ترغیب می شوید به آن فکر کنید.و فکر کنید یک موجود زنده اینجاست که قدرت تفکر و احساسات دارد.

وقتی شخصیت انیمیشن راه می رود می دانید که پاها باید در جای درست باشند.بدن باید حرکت درستی داشته باشد.بالاتنه باید درست حرکت و چرخش کند.وگرنه غیرعادی به نظر خواهد رسید.همه می دانیم وقتی یکی کج راه می رود چطور می شود.متوجه می شوید که یک مشکلی هست.

این یک صفحه ایکس یا صفحه برداری است. در سمت راست شماره فریم نشان داده می شود.تا بتوانیم بفهمیم در صحنه دقیقا چه اتفاقی خواهد افتاد. وقتی یک شخصیت راه می رود، می توانیم دقیقا محل قدم هایش را علامت بگذاریم،اما از آن مهم تر باید برای دیالوگ از این صفحه استفاده کنیم. متحرک سازی صورت باید قبلاً انجام شده باشد.برای همین به صورت سه بعدی چاپش می کنیم و می توانیم دقیقا بدانیم که چطور قرار است شکل صورت را تغییر بدهیم.
تصویر را برمی داریم و در کنار اولی قرار می دهیم و به تدریج صحنه را می سازیم. اینجا مهارت فنی خیلی مهم است.چون باید بدانیم چطوری بایستی با بخش های مختلف همکاری کنیم.

به نظرم انیماتور خوب کسی است که می داند در زمان ساخت انیمیشن ، چه حسی دارد.این مهم ترین بخش بیان یک داستان است. اصولا باید به آنها جان ببخشیم. باید نشان بدهیم که شخصیت ها زنده هستند و همچنین پیوستگی مراحل فرایند کاری را هم نمایش بدهیم.
ساخت انیمیشن دقیقا همانی است که می خواستم. از وقتی که انیمیشن سازی را شروع کردم همیشه در نظرات مردم شنیده ام که احساسات خاصی در کارهای من جریان دارند و مردم با آن ارتباط می گیرند. احساس می کنند که واقعا همه شخصیت ها را درک می کنند.
بهترین چیز این است که چنین فرصتی داشته باشید و کار تأثیرگذاری ارائه بدهید.

نظرتان را در مورد این مطلب بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *