طنز موقعیتی چیست و چگونه یک فیلمنامه طنز و سیتکام بنویسیم؟ آیا فکر می کنید که توانایی و سبکی برای نوشتن یک طنز موقعیتی برای نوجوانان را دارید؟ سیتکام(Sitcom) مخفف طنز موقعیتی(situation comedy) است که یک امر ضروری است که در ذهن داشته باشید. شما احتیاج دارید که موقعیت های خوبی را بنا گذارید که پایان خوشی را به همراه داشته باشدکه این نیازمند استعداد است و اینکه چه چیزی محبوبیت بصری و کمی فریب شخصی دارد.
پس اگر شما می خواهید که در جریان نوشتن یک فیلمنامه طنز موقعیتی قرار بگیرید لطفا مطالب زیر را مطالعه نمایید.
گام ها
۱- طوفان فکری:
شما نیاز خواهید داشت که با بسیاری از ایده ها و موقعیت ها رو به رو شوید. سعی کنید به موقعیت های مختلفی بیاندیشید. همانند بعضی حواس پرت ها، خوب است که با تنوع کار کنید.
– مطمئن باشید که نباید نگران محتوای ایده ها شوید. در این حالت شما فقط نیاز دارید که یک پایه برای یک ایده ایجاد کنید. سپس در راستای آن قدم بردارید.
– از قبل یک برنامه ایجاد کنید. قبل از شروع فصل طوفان فکری خود باید شخصیت های داستان خود را بشناسید و یا جابجا کنید و ویژگی هایشان را تعریف کنید.
۲- از بین بردن بعضی ایده ها:
شما باید بعضی از ایده های ضعیف تر خود را یا آنهایی را که نمی توانند به درستی تفصیل شوند از بین ببرید. شما باید لیست ایده های خود را به ۴ الی ۷ عدد ایده های کارآمد محدود کنید.
- اگر نیاز شد بعضی از آنها را اجرا کنید ببینید که چه چیزی نیاز دارید تا تعیین کند که یک ایده کارآمد است یا نه. اگر در این راه مجبور شدید سناریو را اجرا کنید آن را با تمام اجزا اجرا کنید. هدف آخر این است که چند ایده ی خوب را دریافت کنید.
۳- در ایده ها غرق شوید:
برای اینکه این کار را انجام دهید نیاز دارید که نوشتن یک پیش نویس کوتاه را شروع کنید.به یاد داشته باشید برای اینکه فیلم نامه شما درجریان باشد و اگر شما ایده ای را احساس نمی کنید آن را بردارید چون از بین هم ببریم اما باز هم ایده ها در حد ۶ عدد باقی می مانند.
– این قسمتی است که شما باید به صورت جدی شروع به یکسان سازی شخصیت ها بکنید.پس خوب است که در این مرحله برنامه را از بین ببرید. یا اینکه شما در حال ایجاد یک پیش نویس قوی هستید.
– پیش نویس را با نوشتن مقداری از فرم داستانی شروع کنید. فقط چیزی را بنویسید که دوست دارید در یک رمان ببینید.از همینجا شما باید شروع به ارزیابی اینکه شخصیت ها چه می گویند و چه کاری انجام می دهند و یا نسبت به شرایط چه واکنشی از خود نشان می دهند. به یاد داشته باشید که موقعیت خود را برای کاراکتر ها بد نشان دهید و برای بیننده ها جذاب باشد. در آخر باید برای هر دو جذاب باشد.
۴- بهترین ایده هارا تعیین کنید:
شما نیاز خواهید داشت که چند چیز را در تصور قرار دهید ان فاکتور ها شامل:
-چه نوع موقعیتی است. در تصمیم شما اثر خواهد داشت به دلیل تعطیلات و فصل ها و سنت ها و…
– چه کسی شامل می شود.چه شخصیت هایی شامل می شود و آنها کارشان را در این موقعیت به خوبی انجام میدهند؟ یک قانون قدیمی در نوشتن طنز وجود دارد که می گوید: جذب مخالفت ها. به این معنی که در یک طنز موقعیتی دو نوع متفاوت از مردم یک موقعیت خنده دار را ایجاد می کنند.
– اعماق احساس شما. دل شما چه چیزی درباره ی ایده به شما می گوید؟ آیا شما فکر می کنید که یک برنده اید؟ این کلید باور شخصی این ایده است.
۵- ایده را عملی کنید:
این اولین گام برای تولید نهایی است.از پیش نویس قوی برای داشتن یک اساس برای نوشتن فیلمنامه استفاده کنید.موقعیت را عمیق تر توضیح دهید. به یاد داشته باشید که هر اطلاعات ریزی را اضافه کنید زمانی که پخش می شود حدود ۲۱ الی ۲۳ دقیقه به طول می انجامد.
۶- منابع چند گانه ورودی:
اگر که شما در حال کار کردن روی یک تیم هستید ورودی را از دیگران بخواهید و از پرسیدن نترسید اگر شما روی یک ایده گیر کرده اید.
– بخوابید. شاید مسخره بنظر برسد ولی خوابیدن به شما کمک میکند که با ایده ها راه بیایید برای یک فیلمنامه.اگر شما برای کمدی موقعیتی رویاهایی در سر دارید به این معنی است که شما به صورت کامل درگیر قسمت شده اید و این زمانی اتفاق می افتد که ذهن شما با این ایده های عالی راه بیاید.اگر شما داشتن آن رویا ها را شروع کرده اید ذهن خود را برای رویا پردازی باز نگه دارید.
– مردم. مردم ممکن است که با بعضی سناریو های خوب راه بیایند که حتی شاید شما فکرش را نمی کردید. پس سوال کردن در مورد نظرات دیگر مضر نخواهد بود.
– نمایش های دیگر. تعداد زیادی از طنز موقعیتی نوجوانی بر پایه ایده های مشترک پایه ریزی شده است. پس اگر شما مشکلی دارید بعضی نمایش ها را ببینید و به تصویر بزرگ توجه کنید(چیزی که سعی می کند به عنوان تمام داستان به بیننده منتقل کند) و به اطلاعات (بعضی سوالات کوتاه که به نمایش مربوط می شود).
۷- ویرایش کنید و تجدید نظر کنید:
اول اگر شما فیلمنامه را تمام کرده اید برای چند روزی استراحت کنید. سپس برگردید تا ویرایش کنید و برای فیلمنامه نباید زیاد طول بکشد. اما فقط باید به یاد داشته باشید که زمان می برد. نگران عوض شدن بعضی از چیزها یا حتی دوباره نویسی بعضی از قسمت ها نباشید.از یک رنگ مثلا قرمز استفاده کنید تا تغییرات خود قابل رویت باشد.
۸- تنظیم و پایان. وارد دوره شوید و دوره نمایید:
اگر شما چیز دیگری را پیدا کردید که بدترین شکل تغییر را دارد نترسید که عوضش کنید. بعضی نویسنده ها این کار را ده ها بار انجام میدهند قبل از اینکه فکر کنند که درست انجام داده اید.
۹- آن را ارسال کنید:
چه آن شخص ناشر باشد یا تهیه کننده. فیلمنامه را ارسال کنید تا مراحل پایانی را بگذراند. بدانید که هرکس که فیلمنامه را ارسال می کند که بیشتر تغییرات انجام شود.
- اعتماد به نفس داشته باشید. سعی کنید که اعتماد به نفس داشته باشید. اما بیش ازحد نباشد هنگامی که چشم انتظار مسئولیت از طرف تهیه کننده و یا ناشر هستید. اگرچه این کار شانس های شما را زیاد نخواهد کرد. کمک می کند که اگه شما چیزی را رد کرده اید همه چیز را عوض کند.
اگر شما برگشتید و نیاز به تغییر بعضی چیزها داشتید:
- دقیقا کشف کنید که تهیه کننده چه چیزی را می خواهد درست کند. این کار به شما نشان خواهد داد که باید یک لیست از چیزهایی که قبل از ارسال نیاز دارید.
- مطمئن شوید که دقیقا هم کاری را انجام می دهید که تهیه کننده میخواهد. با وجود اینکه شاید شما مخالف باشید او رئییس است و شما نیاز دارید که در راه گفته های او تلاش کنید گرچه که او راه شما را دوست ندارد.
- تغییرات نهایی خود را دوباره انجام دهید. از راهنمایی هایی که در بالا توضیح داده شد استفاده کنید.
- فیلمنامه لمس شده را دوباره ارسال کنید.مثل همیشه اعتماد به نفس داشته باشید زمانی که این کار را انجام می دهید.دربعضی مقطع ها این کار کافی خواهد بود.
- متن بالا از یک سایت خارجی ترجمه شده است.

نویسنده و ایده پرداز
متولد 1361
ساکن تهران
کارشناسی گرافیک
کاردانی فیلمسازی (انیمیشن)
• عضو خانه سینما و آسیفا ، خانه حمایت از فیلم کودک و نوجوان و …
• عضو گروههای ایده پردازی و تیم خلاقیت و اتاق فکر شرکتهای تبلیغاتی و سازمانهای مختلف در طول 20 سال گذشته.
• نویسنده داستان ، شعر و فیلمنامه انیمیشنهای کودکان از جمله ترانه های حسنی و …
• کار به صورت پروژه ای در زمینه نویسندگی (شعر ، داستان ، فیلمنامه کوتاه و بلند و سینمایی کودک و بزرگسال- انیمیشن و رئال) در قالب همکاری با گروههای نویسندگی مختلف .
• چاپ اثر در نشریات مختلف در زمینه شعر و داستان کودک از جمله ماهنامه سروش کودکان، عروسک سخنگو و …
• تدوین نماهنگ های تلویزیونی و مصاحبه صدا و سیما ، در برنامه دریای جان ، شبکه ۴ سیما، تابستان ٨٩
• تدوین ویژه برنامه تلویزیونی روز جهانی فلسفه ، شبکه ۴ سیما ، آبان 89
• نایب دبیر کانون عکس و فیلم دانشگاه الزهرا و برگزاری جلسات نقد و بررسی فیلم و انیمیشن سالهای 84 تا 87 .
• مدرس انیمیشن و نقاشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
• مدیر برنامه ریزی و مدرس انیمیشن در جشنواره 4 روزه ” کودک، خلاقیت، محیط زیست” موزه دارآباد در سال 92
• مدیر ایده پردازی و برنامه ریزی شرکت “آرکا ایتوک” و فعالیت مستمر در زمینه کارآفرینی و مشاوره و ایده پردازی از سال 92
• مدیر ایده پردازی و اجرایی سایت و پیج سینمایی
جوایز و افتخارات :
• نویسنده برگزیده جشنواره حیات سال 95 به داوری آقای هوشنگ مرادی کرمانی و چاپ کتاب با عنوان “قلپ قلپ قلپ” با موضوع آب
• نویسنده منتخب مجموعه داستان های 15 کلمه ای جشنواره نویسندگی ادبیات اقلیت با موضوع کودکان کار و چاپ اثر در کتاب ” شاهزاده کوچولو در مترو ”
• برنده جشنواره جایزه انگشت جادویی پاییز 97 با داستان “قاشق چوبی”
• شرکت در استارت آپ ویکند رویداد خلق ایده فیلمنامه نویسی مهرماه 97 و انتخاب طرح اولیه در بین 20 اثر منتخب.