قرارداد فروش فیلمنامه و اینکه چگونه است و چطور قرارداد فیلمنامه بنویسیم؟ از آنجا که فیلمنامه مهمترین بخش در ساخت یک فیلم و یا سریال است و معمولا کارگردانان، تمامی تلاش خود را می کنند تا با انتخاب بهترین فیلمنامه فیلمی متفاوت و جذاب را به تصویر کشند، از اهمیت بالایی برخوردار است.
از آنجاکه یک فیلمنامه نویس برای نگارش فیلمنامه خود مراحل مختلفی از جمله ایده، سوژه، خلاصه طرح و سیناپس را طی کرده تا فیلمنامه کاملی را ارائه کند. معمولا اگر یک فیلم خوب ساخته شود، می گویند فیلمنامه خوبی داشته و اگر فیلم بد از کار در آید تمامی مشکل را به فیلمنامه برمی گردانند. به همین دلیل کارگردانان در مرحله انتخاب فیلمنامه بسیار دقت می کنند و این اهمیت نقش فیلمنامه نویس را نشان می دهد.
باتوجه به اینکه دستمزد نویسندگان در تلویزیون و سینما متفاوت بوده و بستگی به نوع کار دارد. در تلویزیون معمولا برای نگارش هر قسمت از یک سریال بین ۴ تا ۱۰ میلیون تومان و در سینما هر ۳ قسمت یک سریال را یک فیلم سینمایی حساب کرده و بین ۱۲ تا ۲۰ میلیون تومان پرداخت می کنند. به همین دلیل نویسندگان بیشتر ترجیح می دهند در تلویزیون کار کنند.
اما قرارداد فروش فیلمنامه باتوجه به قوانین فعلی ایران و اتفاقاتی که گاهاً در اجرای پروژه های سینمایی یا تلوزیونی توسط کارگردانان یا تولید کنندگان می افتد، اختلافاتی را بین نویسندگان فیلمنامه و کارگردان و تهیه کننده ایجاد میکند. بنابراین سعی شده در این آموزش یک نمونه قرارداد فروش فیلمنامه به فیلمنامه نویسان عزیز ارائه شود، و حتماً به این نکته توجه داشته باشید که این نمونه قرارداد فروش فیلمنامه بصورت پیش فرض می باشد و با توافق طرفین قرارداد می توان آن را تغییر داد، همچنین توجه به نکاتی که بصورت پیشنهاد به فیلمنامه نویسان عزیز در انتهای این آموزش ارائه شده است بسیار پیشنهاد می شود:
پیشنهاد قرارداد فروش فیلمنامه به دوستان فیلمنامه نویس درباب عقد قرارداد نگارش فیلمنامه
- فیلمنامه نویسان به هنگام عقد قرارداد نگارش ، برای تثبیت هویت هنری خود و حقوق مادی و معنوی آثارشان خوب است به نکات زیر هم توجه کنند:
در عنوان بندی آغازین فیلم ، نام نویسنده باید پیش از نام دو ضلع اصلی تولید فیلم یعنی تهیه کننده و کارگردان بیاید. - حفظ حق چاپ و انتشار فیلم نامه به صورت کتاب در قرارداد به فیلمنامه نویس واگذار گردد.
- حق بازنویسی ویا هرگونه تغییر توسط نویسنده (یا دیگری) باید حتما در قرارداد ذکر شود.
- عنوان بندی فیلمها همیشه محل مجادله بین فیلمنامه نویس و کارگردانها بوده است (چه کارگردانها در نگارش متن همکاری داشته باشند و چه نه ) بهتر است در متن قرار داد تکلیف این موضوع به طور دقیق روشن شود.
- یکی از مهمترین دغدغه های فیلم نامه نویسان ، عدم اطمینان به تولید اثرشان در مدتی معین است که به محبوس شدن متن در زندان شرایط تولید می انجامد. بهتر است در متن قرارداد ، جمله زیر گنجانده شود:
“اگر تهیه کننده طی – مثلا– سه سال موفق به تولید متن نشد، قرارداد اولیه خود به خود نامعتبر تلقی می شود و نویسنده حق دارد با تهیه کننده ی دیگری وارد گفت و گو شود” - لزوماً دریافت آخرین مبلغ قرار داد نگارش نمی بایست منوط به دریافت پروانه ساخت یا پیش تولید اثر سینمایی باشد بلکه با ارائه نسخه نهایی اصلاح شده فیلمنامه ، میبایست با فیلمنامه نویس تسویه حساب شود.
- در تهیه یک اثر با ارزش سینمایی نحوه تعامل فیلمنامه نویس با تهیه کننده و کارگردان بسیار مهم و موثر است. در صورت علاقه ی نویسنده و توافق با کارگردان و تهیه کننده، فیلمنامه نویس می تواند بر مراحل پس از نگارش فیلم نامه نظارتی موثر و زیبایی شناسانه داشته باشد. رابطه ی بین کیفیت دور خوانی، کمک به انتخاب عوامل و بر طرف کردن مشکلات پیش بینی نشده ی متن، هنگام پیش تولید، فیلمبرداری و تدوین، می تواند تعیین کند که آیا هویت نویسنده به عنوان شخصیتی حقیقی عملا بر فیلم موثر بوده یا نه. این همان نکته ای ست که نویسنده را ، بی آنکه جایی در قرارداد ذکر شده باشد، به یکی از صاحبان واقعی فیلم تبدیل می کند.
- ثبت یک طرح یا فیلمنامه در بانک فیلمنامه خانه سینما مرجع معتبر و قابل ارجاع اولین مناقشات حقوقی است. به همه همکاران پیشنهاد میشود آثار خود را در ابتدا حتماً در بانک فیلمنامه به ثبت برسانند.
- امکان بروز اختلاف بین دو طرف قراردادها بسیار محتمل است حتماً در هنگام عقد قرارداد حَکم و داوری مطمئن و معتبر برای بررسی دعاوی احتمالی معین کنید . شورای داوری خانه سینما اساساً به همین دلیل طراحی و سازماندهی شده است و طرفهای قرار داد میتوانند آنرا حکم بین خود قرار داده و در قراردادها به آن اشاره کنند.

نویسنده و ایده پرداز
متولد 1361
ساکن تهران
کارشناسی گرافیک
کاردانی فیلمسازی (انیمیشن)
• عضو خانه سینما و آسیفا ، خانه حمایت از فیلم کودک و نوجوان و …
• عضو گروههای ایده پردازی و تیم خلاقیت و اتاق فکر شرکتهای تبلیغاتی و سازمانهای مختلف در طول 20 سال گذشته.
• نویسنده داستان ، شعر و فیلمنامه انیمیشنهای کودکان از جمله ترانه های حسنی و …
• کار به صورت پروژه ای در زمینه نویسندگی (شعر ، داستان ، فیلمنامه کوتاه و بلند و سینمایی کودک و بزرگسال- انیمیشن و رئال) در قالب همکاری با گروههای نویسندگی مختلف .
• چاپ اثر در نشریات مختلف در زمینه شعر و داستان کودک از جمله ماهنامه سروش کودکان، عروسک سخنگو و …
• تدوین نماهنگ های تلویزیونی و مصاحبه صدا و سیما ، در برنامه دریای جان ، شبکه ۴ سیما، تابستان ٨٩
• تدوین ویژه برنامه تلویزیونی روز جهانی فلسفه ، شبکه ۴ سیما ، آبان 89
• نایب دبیر کانون عکس و فیلم دانشگاه الزهرا و برگزاری جلسات نقد و بررسی فیلم و انیمیشن سالهای 84 تا 87 .
• مدرس انیمیشن و نقاشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
• مدیر برنامه ریزی و مدرس انیمیشن در جشنواره 4 روزه ” کودک، خلاقیت، محیط زیست” موزه دارآباد در سال 92
• مدیر ایده پردازی و برنامه ریزی شرکت “آرکا ایتوک” و فعالیت مستمر در زمینه کارآفرینی و مشاوره و ایده پردازی از سال 92
• مدیر ایده پردازی و اجرایی سایت و پیج سینمایی
جوایز و افتخارات :
• نویسنده برگزیده جشنواره حیات سال 95 به داوری آقای هوشنگ مرادی کرمانی و چاپ کتاب با عنوان “قلپ قلپ قلپ” با موضوع آب
• نویسنده منتخب مجموعه داستان های 15 کلمه ای جشنواره نویسندگی ادبیات اقلیت با موضوع کودکان کار و چاپ اثر در کتاب ” شاهزاده کوچولو در مترو ”
• برنده جشنواره جایزه انگشت جادویی پاییز 97 با داستان “قاشق چوبی”
• شرکت در استارت آپ ویکند رویداد خلق ایده فیلمنامه نویسی مهرماه 97 و انتخاب طرح اولیه در بین 20 اثر منتخب.
کاش بشه سایت فیلم و نیم به ما فیلمنامه نویسان در فروش فیلمنامه کمک کنه
میشه لطفا مطالب بیشتری درمورد فروش فیلمنامه و کلا تجاری سازی هنر برامون بگذارید در سایت؟ ممنون از شما
میشه سایت فیلم و نیم خودش مستقیم به ما کمک کنه و راهی بگذارید که بتونیم با کمک شما توی جشنواره ها شرکت کنیم یا بتونیم فیلمنامه مون رو بفروشیم؟
سلام، بله پیگیر این موضوع هستیم که بتوانیم به سینماگران در این زمینه کمک کنیم.