فهرست این مطلب:
فروش فیلمنامه به کمپانی های خارجی درزمانی که نمایندگان یا مدیربرنامه ها (ایجنت ها) در بیزینس های مرتبط با کارهای هنری به یک مفهموم جدی تبدیل شده اند، موضوع مهمی است.
بنابر قانون catch-22 که بیان می کند ، متن شما خوانده نخواهد شد مگر با داشتن نماینده . اما درعین حال تا زمانی که شما فیلمنامه ای تهیه نکنید ، قادر به داشتن نماینده نیستید .
بنابراین تبدیل شدن به یک نماینده (ایجنت) نمادی مقدس برای نویسندگان مشتاق این دوره شده است .
اما این رویکرد کاملا اشتباه است . چون در حقیقت نمایندگان به این دلیل حضور پیدا می کنند که یک معامله ای بین فرد فیلم نامه نویس ، تولید کننده و شرکت تولیدی یا استودیو برقرار کنند .
کار نماینده (ایجنت) این است که معاملات بین افراد را به سرانجام برساند و اغلب اوقات ، زمانی اتفاق می افتد که فیلنامه از نظر تجاری بسیار قوی و قابل فروش باشد .
از انجاییکه نمایندگان سینمایی تنها ۱۰ درصد مبلغی که معامله انجام میشود را دریافت می کنند که در صورت انجام معاملات بزرگ مبلغ قابل توجهی می توانند به دست اوردند که آن هم برای حرفه ای در معاملات سطح متوسط تا بالا خرج میشود .
آن ها با انجام یک معامله در مورد فروش یک متن فیلمنامه، سود اوردی زیادی خواهند داشت.
توقف عوامل تعقیب کننده ، شروع به تعقیب مدیران
با این حال ، همانطور که در سایر آموزشهای فیلمنامه نویسی گفته شده است، مدیران فیلنامه نویس کاملا متفاوت با یکدیگر عمل می کنند ، به عنوان مثال به شما کمک می کنند که نویسنده ای بهتر شوید ، متن های خود را توسعه دهید ، بازخورد را ارائه دهید ، با شما کار کنند ،شبکه تان را بسازند و … . اکثر مدیران حتی به شما در پیدا کردن نماینده ای که می داند چگونه فیلنامه های شما را به فروش برساند ، کمک کنند .
اگر می خواهید به هالیوود بپیوندید و فروش فیلمنامه به کمپانی های خارجی داشته باشید، پس به دنبال یافتن یک نماینده فیلنامه نویس که یک گام لازم برای انجام این کار است ، باشید . اما برای بعد . در عوض اینکه تمام انرژی خود را صرف پیدا کردن یک نماینده که فکر می کنید ، می تواند ” حرفه شما را شروع کند ” به دنبال یک مدیر ادبی خوب باشید .
در فروش فیلم نامه همان طور که گفته شد، قبل از اینکه قصد فروش فیلمنامه را داشته باشید، حتما باید از تکمیل بودن و صحیح بودن فیلمنامه خود اطمینان پیدا کنید. برای این کار باید وقت زیادی صرف شود تا فیلمنامه کامل شود. زیرا باید چندین بار از روی فیلمنامه خود رونویسی کنید تا مشکلات موجود در آن را رفته رفته بیشتر بشناسید و به حل آنها بپردازید.
پس از اطمینان یافتن از فیلمنامه خود، حالا نوبت این است که بازار فروش مربوط به فیلمنامهتان را پیدا کنید. حتما در ابتدا فکر میکنید منظور از بازار فروش، یعنی کشورهایی که قدرت فیلمسازی در آنها بسیار بالاست. اما اینطور نیست. شما باید به دنبال تهیه کنندگان خصوصی باشید که عموما به صورت مستقل کار میکنند.
البته حتما میدانید که تهیه کنندگان فیلمنامههای زیادی به دستشان میرسد که همین موضوع باعث ایجاد رقابتی شدیدتر در میان فیلمنامه نویسان شده است. زیرا تهیه کنندهای که چندین فیلمنامه برای بررسی در دست داشته باشد، قطعا فیلمنامهای را انتخاب میکند که از همه جذابتر باشد تا در نهایت فروش اقتصادی بیشتری هم به دنبال داشته باشد.
ضمن اینکه در سینمای هالیوود، تعداد زیادی از تهیه کنندگان مبتدی وجود دارند که ضمن امکان دسترسی راحتتر به آنها، میتوانند به راحتی با شرکتهای اصلی تولیدکننده فیلم هم ارتباط برقرار کنند.
همه اینها در صورتی است که تهیه کننده مورد نظر، خودش فیلمنامه شما را انتخاب کرده باشد. به طور دقیقتر، این نوع تهیهکنندگان نقشی مشابه مدیر فروش را برای فیلمنامه نویس ایفا میکنند.
شرکتهای بزرگ تولیدکننده فیلم، متخصصان زیادی برای بررسی فیلمنامهها دارند. اما این افراد بیشتر بر روی فیلمنامه نویسانی که شناخته شدهترند متمرکز میشوند. از این رو بهتر است به صورت قانونی، فیلمنامهتان را به مراحل بررسی برسانید. برای این کار باید از یک نماینده فروش استفاده کرد.
اما اگر نخواهیم از نمایندگان فروش برای فروش فیلمنامه به کمپانی های خارجی استفاده کنیم باید چه کاری انجام دهیم؟ همه تهیه کنندگان فیلمنامهای که به دستشان میرسد را مطالعه میکنند اما قطعا اگر یک نماینده فروش، با آنها در ارتباط باشد بسیار موثرتر است. زیرا در صورت وجود مشکلی در روند تایید فیلمنامه، تهیه کننده ترجیح میدهد با یک مدیر فروش که دانش تخصصیتری در این رابطه دارد صحبت کند.
به همین دلیل باید سعی کنیم تا در همان جلسه اول که فیلمنامه خود را به تهیه کننده معرفی میکنیم، طوری رفتار کنیم که فرد مقابل، حس ارتباط با یک مدیر فروش را پیدا کند. خصوصا یک فیلمنامه نویس تازه کار باید از همان ابتدا رفتار حرفهای خود را در برابر تهیه کنندگان نشان دهد و اجازه ندهد کسی با فیلمنامه او شانسی رفتار کند.
انواع روش های ارائه فیلمنامه با هدف فروش فیلمنامه به کمپانی های خارجی :
ارائه آسانسوری
یک قاعده کلی در اصول ارتباط، ارائه و جذب سرمایهگذار به نام ارائه آسانسوری وجود دارد. طبق این قاعده، توانایی شما باید در سطحی باشد که وقتی با یک کارفرما، سرمایهگذار و یا تهیه کننده، به صورت ناگهانی ملاقات داشته باشید، بتوانید هدف و ایده خود را به گونهای توضیح دهید که انگار داخل یک آسانسور، همراه با کارفرما هستید و فقط به اندازه رسیدن آسانسور به طبقه بعدی زمان دارید. با نوشتن لاگ لاین به گونهای میتوان سرعت ارائه اولیه خود را بالا برد.
نوشتن لاگ لاین، گامی مهم در فروش فیلمنامه به کمپانی های خارجی
یکی از بهترین کارهایی که نمایندگان فروش، برای فروش فیلمنامه به کمپانی های خارجی انجام میدهند، نوشتن لاگ لاین است. همان طور که گفته شد، تهیه کنندگان وقت زیادی برای شنیدن توضیحات جهت شناخت فیلمنامه ندارند. به همین دلیل میتوان یک خلاصه چند خطی در ابتدای متن فیلمنامه بنویسیم که هدف و موضوع کلی فیلمنامه در آن مشخص میشود. به این متن خلاصه چند خطی، لاگ لاین گفته میشود.
برای نوشتن یک لاگ لاین مناسب، ابتدا باید عناصر اصلی تشکیل دهنده فیلمنامهتان را بررسی کنید و آنها را بشناسید. این عناصر که در همه فیلمنامهها یکسان است موارد زیر را شامل میشود:
- دنیای داستان
دنیای داستان، دقیقا همان تصویرسازی است که باید از فیلمنامهتان داشته باشید. مثلا نشان دهید که دنیای پیرامون فیلم در زمان معاصر است یا قدیمیتر.
- حادثه متحرک
تقریبا میتوان گفت که تمامی فیلمنامهها در آغاز، زندگی شخصیت اصلی را بسیار آرام و عادی نشان میدهند تا اینکه با وقوع حادثهای خاص، روند فیلم تغییر پیدا میکند. این دقیقا همان حادثه متحرک است که میتواند وجه تمایز فیلمنامه را با دیگر فیلمنامهها نشان دهد.
پس باید به حدی جذاب باشد که فرد مقابل را برای شنیدن فیلمنامه اصلی به سمت خود بکشد.
- قهرمان داستان
قهرمان داستان همان شخصیت اصلی فیلمنامه است که در نهایت همه چیز به سرنوشت او ختم خواهد شد. اما برای نوشتن لاگ لاین، هیچ گاه نباید نام شخصیت اصلی را افشا کرد. با این کار علاوه بر ایجاد جذابیت بیشتر، موضوع اصلی فیلمنامه نیز فاش نخواهد شد.
- هدف فیلمنامه یا قهرمان داستان
پس از معرفی قهرمان داستان و حادثه پیش آمده، شما باید هدفی که شخصیت اصلی به دنبال رسیدن به آن است را توضیح دهید. اما توصیف شما باید به گونهای باشد که مشکلات موجود بر سر راه شخصیت اصلی را جلوه دهد. با این کار دقیقا میتوان هیجانی که در فیلمنامه خود ایجاد کردهاید را پررنگتر کنید.
- رقیب
فیلمنامهها عموما به گونهای نوشته میشوند که شخصیت اصلی، یک رقیب سرسخت هم دارد. رقیب همیشه به دنبال رسیدن به هدفی است که شخصیت اصلی در پی آن است. پس باید اشارهای به مسیری که رقیب در حال طی کردن آن میباشد هم داشته باشیم.
- تفاوت بارز
امروزه میتوان گفت تقریبا در ارتباط با همه موضوعات، چندین فیلمنامه نوشته شده است. اما تنها عاملی که باعث فروش بیشتر فیلمنامهها میشود وجه تمایزی است که در روند فیلمنامه وجود دارد. برای پررنگتر کردن وجه تمایز فیلمنامه میتوان خط قرمزهایی برای شخصیت اصلی تعیین کرد که برای رسیدن به هدفش باید از آنها عبور کند.
نتیجه:
در نهایت در نظر داشته باشید که برای فروش فیلمنامه به کمپانی های خارجی بدون داشتن مدیر برنامه، باید تمام نکاتی که گفته شد را به طور دقیق بررسی کرده و آنها را رعایت کنید. ضمن اینکه علاوه بر ارائه یک محتوای کامل و جذبکننده، باید اصول کاری یک مدیر برنامه خوب را هم بدانید و از آنها در مسیر کاری خود استفاده کنید. برای این کار باید با تهیه کنندگان، کارفرماها و مدیران فراوانی ارتباط برقرار کنید و کارشان را دنبال کنید تا روش مناسب جذب آنها را بیابید.

نویسنده و ایده پرداز
متولد 1361
ساکن تهران
کارشناسی گرافیک
کاردانی فیلمسازی (انیمیشن)
• عضو خانه سینما و آسیفا ، خانه حمایت از فیلم کودک و نوجوان و …
• عضو گروههای ایده پردازی و تیم خلاقیت و اتاق فکر شرکتهای تبلیغاتی و سازمانهای مختلف در طول 20 سال گذشته.
• نویسنده داستان ، شعر و فیلمنامه انیمیشنهای کودکان از جمله ترانه های حسنی و …
• کار به صورت پروژه ای در زمینه نویسندگی (شعر ، داستان ، فیلمنامه کوتاه و بلند و سینمایی کودک و بزرگسال- انیمیشن و رئال) در قالب همکاری با گروههای نویسندگی مختلف .
• چاپ اثر در نشریات مختلف در زمینه شعر و داستان کودک از جمله ماهنامه سروش کودکان، عروسک سخنگو و …
• تدوین نماهنگ های تلویزیونی و مصاحبه صدا و سیما ، در برنامه دریای جان ، شبکه ۴ سیما، تابستان ٨٩
• تدوین ویژه برنامه تلویزیونی روز جهانی فلسفه ، شبکه ۴ سیما ، آبان 89
• نایب دبیر کانون عکس و فیلم دانشگاه الزهرا و برگزاری جلسات نقد و بررسی فیلم و انیمیشن سالهای 84 تا 87 .
• مدرس انیمیشن و نقاشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
• مدیر برنامه ریزی و مدرس انیمیشن در جشنواره 4 روزه ” کودک، خلاقیت، محیط زیست” موزه دارآباد در سال 92
• مدیر ایده پردازی و برنامه ریزی شرکت “آرکا ایتوک” و فعالیت مستمر در زمینه کارآفرینی و مشاوره و ایده پردازی از سال 92
• مدیر ایده پردازی و اجرایی سایت و پیج سینمایی
جوایز و افتخارات :
• نویسنده برگزیده جشنواره حیات سال 95 به داوری آقای هوشنگ مرادی کرمانی و چاپ کتاب با عنوان “قلپ قلپ قلپ” با موضوع آب
• نویسنده منتخب مجموعه داستان های 15 کلمه ای جشنواره نویسندگی ادبیات اقلیت با موضوع کودکان کار و چاپ اثر در کتاب ” شاهزاده کوچولو در مترو ”
• برنده جشنواره جایزه انگشت جادویی پاییز 97 با داستان “قاشق چوبی”
• شرکت در استارت آپ ویکند رویداد خلق ایده فیلمنامه نویسی مهرماه 97 و انتخاب طرح اولیه در بین 20 اثر منتخب.
با سلام و عرض ادب خدمت شما، بنده سه سریال در سه ژانر متفاوت نوشتم و چندین فیلم نامه سینمائی به چه شکلی میشه برای شرکت های فیلم سازی و سریال ترکیه فرستاد؟ ممنون میشم راهنمائی بفرمائید سپاس گذارم.