تریتمنت فیلم نامه ، همان خلاصه فیلم نامه است که به منظور توضیح نکات اصلی سکانس به کار می رود. همچنین توضیح خوبی درباره شخصیت های اصلی داخل داستان به ما می دهد.
تریتمنت ها محدودیت سختگیرانه ای برای تعداد صفحات ندارند اما معمولا کوتاه تر بهتر است. تریتمنت ها ابزاری برای بهبود نویسندگی هستند ، و همچنین به عنوان یک گام تعمیم یافته برای فیلم ساز ها معرفی می شوند.
روش ۱
تریتمنت خود را قالب سازی کنید.
۱- برای پنج صفحه هدفگذاری کنید.طول آنرا با فیلمنامه و مخاطب خود تطابق دهید.
هدفگذاری برای دو صفحه آن را ساده و متمرکز نگه میدارد در حالی که پنج صفحه حداکثر سقف آن می باشد.کوتاه نگه داشتن آن باعث میشود که آن نسبت به فیلنامه کلی بیشتر خوانده شود.ممکن است بعضی افراد تریتمنت هایی با طول ۳۰-۴۰ صفحه نیز بنویسند، اما احتمال خوانده شدن آن بیشتر میشود وقتی شما آنرا زیر پنج صفحه نگه میدارید.یک تفکیک صفحه احتمالی ، یک صفحه برای اطلاعات پایه ای مانند عنوان ورود به سیستم و شخصیت ها و خلاصه طرح میباشد.
یک صفحه یا کمتر برای هر یک از سه اجرا و یک صفحه اضافی برای ذخیره.
قبل از اینکه شروع به تولید محتوا کنید و فیلمنامه را بنویسید ، مطمن شوید که میدانید درباره چه چیزی میخواهید بنویسید. همچنین بزرگان فیلمنامه نویسی میگویند: وقتی که شما ایده داستان فیلم و یک شخصیت اصلی را دارید ، همه ی جزییات دقیق آنچه که میخواهید داستانتان درباره آن باشد را بنویسید.
۲- جمله هایی را بنویسید که یک خط یا کمترند.
وقتی که فیلنامه خود را مینویسید، جزییات و توضیحات خوبی استفاده کنید اما آن را خلاصه نگه دارید. جملات را بلند بخوانید که ببنید آیا آن ها برای خواندن آُسان هستند یا نه.اگر شما مجبورید که وسط جمله نفس بگییرید پس آن جمله زیادی بلند است.
جمله هایی را هدفگذاری کنید که بین ۱۵-۱۸ کلمه بیشتر یا کمتر هستند.این یک راهنمایی است چون در بعضی وقت ها ممکن است که لازم شود جملات بلند تری نوشته شود.برای مثال، “جین پیاده را به سمت پایین قدم میزند و می ایستد تا تا به بدلیات در پنجره مغازه خیره شود.این جمله یک عمل را نشان میدهد اما کوتاه و ساده است.
۳- پاراگراف هارا کوتاه و مستقیم نگه دارید.
پاراگراف های خود را به سه الی پنج جمله مرتب کنید.از نوشتن متن طولانی پرهیز کنید چرا که خواننده شما علاقه خود را از دست خواهد داد.تنوع تعداد جلات بستگی به این دارد که کدام قسمت طرح را شما توضیح میدهید.اگر جملات شما تنها به طول هشت کلمه هستند،۸-۱۰ جمله در پاراگراف قرار دهید.شما قطعا پراگرافی به طول دو خط نمیخواهید.
۴- تریتمنت فیلم نامه خود را با جوهر سیاه روی برگه سفید چاپ کنید.
سعی نکید که تریتنت شما خوش ظاهر به نظر برسد یا بیشتر چشم نواز شود.استفاده از جوهر سیاه و کاغذ سفید کاربردی است پرا که ساده ترین راه برای خواندن است.تریتمنت شما جایی برای جشن گرفتن رنگ ها نیست.
در اندازه کاغذ نامه نصب کنید.از کاغذ کارت صندوق یا سایز قانونی یا بقیه تنوع ۸ in*11 in(216 mm*279mm)کاغذ
کاغذ ها استفاده نکنید.
۵- متن خود را در خط Times Ne Roman ,Arial , یا Calibri قرار دهید.
این مهم است که تریتمنت فیلم نامه شما به لحاظ فیزی برای خواندن راحت باشد.و این ها پایه ای ترین فونت ها هستند.ممکن است که شما حس کنید که متن شما چشم نواز تر است وقتی که با فونت های حالت دار مینویسید اما ممکن است برای خواندن سخت تر شود.اگر شما برای استفاده از یک فونت احساس قوی دارید فقط مطمن شوید که ساده به نظر برسد.
۶- تریتمنت را با دقت بازنویسی کنید.
این موضوع خیلی مهم است که شما تریتمنت را چند بار بخوانید قبل از آینکه آن را در اختیار شخص مهمی بگذارید.چند از دوستاناتان آن را بخوانند و اشتباهات شما را بگیرند. حتی ارزش این را دارد که به یک باز نویس حرفه ای بدهید تا نگاهی بیاندازد.محتوا تنها چیزی نیست که اهمیت دارد.یک خواننده اشتباهات شما را میگیرد و شما را نسبت به خواندن داستان هر چند که خوب باشد بی علاقه میکند.
روش۲
قرار دادن اطلاعات مرتبط در تریتمنت فیلم نامه
۱- عنوان کاری و نام خودتان را در بالای تریتمنت قرار دهید.
عنوان فیل نامه و اسمتان را قابل رویت و آشکار قرار دهید.این اطلاعات راهی است که فیلم ساز ها در تریتمنت ها اشاره میکنند.بنابراین مهم هستند.آن را در بالا وسط تریتمت خود قرار دهید.برای مثال بنویسید
Luca’s Milestone by J.C Lacey
عناوین برای فیلم های بلند باید ایتالیک شوند یا در حالت فونت معمولی واگذاری شوند.آن ها را در گیومه قرار ندهید.
۲- یک ورود به سیستم جالب و توسعه یافته درست کنید.
یک یا دو جمله خلاصه از فیلم نامه بنویسید.یک توصیف از شخصیت اصلی بدهید،هدفی که به دنبال آن هستند و تعارض اصلی که آنها با آن برخورد میکنند.این اولین درون بینی خواننده شما از فیلم نامه است بنابراین آن را حساب کنید
به ساده ترین راه ممکن که میتوانستید فیلم نامه را توصیف کنید فکر کنید.
برای مثالبرای داستان معروف (کشتن مرغ مولد) شما ممکن است این ورود به سیستم را بنویسید.:
“یک دختر جوان با تعصبات شهر کوچک آمریکا رو به رو میشود در حالی که پدرش به عنوان وکیل یک مرد سیاه محکوم به رابطه شرم آور با یک درختر محلی سفید پوست است فعالیت میکند.”
۳- شخصیت های اصلی داستان را در تریتمنت فیلم نامه معرفی کنید:
با شخصیت اصلی شروع کنید، یا شخصیت مهم. ظاهر آنها را معرفی کنید همانطور که رفتار شخصیت های اصلی را معرفی میکنید.راجع به شخصیت هایی که بیشترین تعامل را با آنها دارند در طول قوس داستان بحث کنید.مطمئن شوید که شخصیت قهرمان اصلی را شامل کنید اگر که وجود دارد.شما نیاز ندارید لیست کامل افرادی که در داستان ظاهر میشنود ار بیاورید اما آنهایی که در داستان اصلی مهم هستند را توصیف کنید.
شما در توصیف شخصیت ها آزادی دارید اما برای دو یا سه جمله هدفگذاری کنید که هر جمله پر از جزییات برای هر شخصیت است.
۴- ورود به سیستم را به پنج الی ده پاراگراف بسط دهید.
فیلم نامه خود را به نحوی توصیف کنید که بیشترین معنا را به شما دهد. داستان خود را به طور مزمن از شروع به وسط ،به انتها تعریف کنید. یا ابتدا طرح کلیدی را اول توصیف کنید سپس قسمت های کوچک تر را. دوم قسمت های زیر طرح را در تریتمنت خود نیاورید.
در یک قالب سه اجرایی، اجرای یک ساختار پایه و شخصیت ها را برقرا میکند و دوم تعارض اصلی را می آورد اجرای سوم فشرده سازی میکند و تعارض را حل میکند. مطمن شوید که اوج و وضوح را شامل کردید. شما ممکن است که بخواهید پایان بزرگ را برای صفحه نمایش نگه دارید اما این جایی برای پنهان کردن نیست. پایان را به خواننده تریتمنت ارائه دهید.
روش ۳
لحن تریتمنت فیلم نامه را درست کنید.
۱- برای مخاطب خود بنویسید.
شما ممکن است تریتمنت را برای یک تولید کننده، کارگردان یا حتی برای بازیگر بنویسید. بخاطر همین برای آن شخص بنویسید. محتوا و روش ارائه آن را بر اساس کسی که برای او مینویسید تطابق دهید. همچنین بر این اساس تطابق دهید که آیا آن خواننده را شخصا میشناسید یا خیر. برای یک کارگردان شما ممکن است بیشتر تمرکز کنید که هر سکانس چگونه دیده میشود و چگونه تنظیمات هر قسمت چگونه دخیل میشود.
اگر شما برای یک بازیگر مینویسید ممکن است بخواهید فیلم بازی کنید، ممکن است بیشتر به نقششان توجه کنید تا به شخصیت های دیگر.
۲- بگذارید تریتمنت به صورت احساسی ارتباط برقرار کند.
فرقی نمی کند تریتمنت را برای چه ژانری مینویسید، باید خواننده را با یه حس واقعی بکوبد. بگذارید آنها ترس و ناراحتی و لذت را جوری که شما داستان و شخصیت هارا توصیف میکنید احساس کند. این قلابی است که خواننده را مجبور میکند که با داستان ارتباط برقرار کند.
چیزی که با فیلم نامه شما تفاوت دارد را ارائه ندهید. از احساسی که بخشی از داستان است استفاده کنید و آن را در تریتمنت بیاورید. احساس را توسط نشان دادن این که چگونه شخصیت ها واکنش نشان میدهند انتقال دهید. یک شخصیت را توصیف کنید که به عکس چند ثانیه نگاه میکند قبل از اینکه شروع به گریه کند.
یک زن را داشته باشید که لمس یک مرد را پس میزند،یک کودک که یک گام به عقب میرود در حالی که مادرش به جلوی آنها میرسد یا مردی که به آینه نگاه میکند و شانه هایش را بالا می اندازد .
۳- داستان را با زمان حال تعریف کنید.
تریتمنت شما همانطور باید خوانده میشود که مخاطب آن را میبیند. همه چیز را همانطور که هست توصیف کنید. نه آنطور که اگر اتفاق می افتاد یا یا اتفاق خواهد افتاد.این میتواند گول زننده باشد. چون این همیشه اولین غریزه شما نیست.نوشته خود را چک کنید برای تغییر تنش ها.
برای مثال بنویسید “دوون با شک و تردید به سمت در میرود و به داخل گودال نگاه میکند.”
ننویسید “او ایستاد و به روزش فکر کرد” چرا که این جمله به گذشته برمیگردد
۴- ژانر فیلم نامه را در تریتمنت خود بازتاب بدهید.
فیلم را به روش مشابهی که مردم در طول دیدن آن حس میکنند توصیف کنید. اگر هدف شما این است که مخاطب شما بترسد، کاری کنید که داخل تریتمنت ترس وارد شود. کاری کنید که خواننده بخندد اگر ساختار کمدی است. زوایای مهم ژانرنیز در تریتمنت مهم هستند.
نگه داشتن استعاره ژانر در ذهن خیلی مهم است. آنها را هدفمند استفاده کنید وقتی که باید این کار را کنید اما به آنها تکیه نکنید.

نویسنده و ایده پرداز
متولد 1361
ساکن تهران
کارشناسی گرافیک
کاردانی فیلمسازی (انیمیشن)
• عضو خانه سینما و آسیفا ، خانه حمایت از فیلم کودک و نوجوان و …
• عضو گروههای ایده پردازی و تیم خلاقیت و اتاق فکر شرکتهای تبلیغاتی و سازمانهای مختلف در طول 20 سال گذشته.
• نویسنده داستان ، شعر و فیلمنامه انیمیشنهای کودکان از جمله ترانه های حسنی و …
• کار به صورت پروژه ای در زمینه نویسندگی (شعر ، داستان ، فیلمنامه کوتاه و بلند و سینمایی کودک و بزرگسال- انیمیشن و رئال) در قالب همکاری با گروههای نویسندگی مختلف .
• چاپ اثر در نشریات مختلف در زمینه شعر و داستان کودک از جمله ماهنامه سروش کودکان، عروسک سخنگو و …
• تدوین نماهنگ های تلویزیونی و مصاحبه صدا و سیما ، در برنامه دریای جان ، شبکه ۴ سیما، تابستان ٨٩
• تدوین ویژه برنامه تلویزیونی روز جهانی فلسفه ، شبکه ۴ سیما ، آبان 89
• نایب دبیر کانون عکس و فیلم دانشگاه الزهرا و برگزاری جلسات نقد و بررسی فیلم و انیمیشن سالهای 84 تا 87 .
• مدرس انیمیشن و نقاشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
• مدیر برنامه ریزی و مدرس انیمیشن در جشنواره 4 روزه ” کودک، خلاقیت، محیط زیست” موزه دارآباد در سال 92
• مدیر ایده پردازی و برنامه ریزی شرکت “آرکا ایتوک” و فعالیت مستمر در زمینه کارآفرینی و مشاوره و ایده پردازی از سال 92
• مدیر ایده پردازی و اجرایی سایت و پیج سینمایی
جوایز و افتخارات :
• نویسنده برگزیده جشنواره حیات سال 95 به داوری آقای هوشنگ مرادی کرمانی و چاپ کتاب با عنوان “قلپ قلپ قلپ” با موضوع آب
• نویسنده منتخب مجموعه داستان های 15 کلمه ای جشنواره نویسندگی ادبیات اقلیت با موضوع کودکان کار و چاپ اثر در کتاب ” شاهزاده کوچولو در مترو ”
• برنده جشنواره جایزه انگشت جادویی پاییز 97 با داستان “قاشق چوبی”
• شرکت در استارت آپ ویکند رویداد خلق ایده فیلمنامه نویسی مهرماه 97 و انتخاب طرح اولیه در بین 20 اثر منتخب.
سلام من دانشجوی سینما هستم و خواستم ازتون تشکر کنم