فهرست این مطلب:
فیلم سن پطرزبورگ کمدی پرماجرا با چاشنی تاریخ و شوخی
سن پطرزبورگ ساختهی پرهزینه و پربازیگر بهروز افخمی در سال ۱۳۸۸، فیلمی کمدی-تاریخی پرماجراست که با داستانی خیالی و فضایی فانتزی، مخاطب را به سفری در دوران قاجار میبرد. افخمی با بهرهگیری از موقعیتهای کمیک، شوخیهای کلامی و بازیهای متفاوت بازیگران، فیلمی سرگرمکننده و مفرح خلق کرده است که در عین حال، نگاهی طنزآمیز به برخی از مسائل تاریخی و اجتماعی ایران دارد.
خلاصه داستان:
داستان فیلم در دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار اتفاق میافتد و حول محور دو دزد خردهپا به نامهای کریم (محسن تنابنده) و فرشاد (پیمان قاسمخانی) میچرخد. آنها به طور اتفاقی وارد ماجرایی پیچیده میشوند که به سرقت یک شیء قیمتی از دربار روسیه و سفر پرمخاطره به شهر سن پطرزبورگ گره میخورد. در این سفر، آنها با شخصیتهای مختلفی از جمله جاسوسان روس، اشراف ایرانی و افراد ماجراجو روبرو میشوند و موقعیتهای کمدی متعددی را رقم میزنند.
تحلیل و بررسی فیلم سن پطرزبورگ :
- کمدی موقعیت و شوخیهای کلامی: مهمترین ویژگی سن پطرزبورگ تکیه بر کمدی موقعیت و شوخیهای کلامی است. افخمی با قرار دادن شخصیتهای ساده و دستوپاچلفتی در موقعیتهای پیچیده و غیرمنتظره، لحظات خندهداری را خلق میکند. دیالوگهای میان کریم و فرشاد، که سرشار از طنز و بداههگویی است، یکی از جذابیتهای اصلی فیلم به شمار میرود.
- فضای فانتزی و ماجراجویانه: سن پطرزبورگ با فضایی فانتزی و ماجراجویانه، از واقعیتهای تاریخی فاصله میگیرد و دنیایی خیالی و سرگرمکننده را به تصویر میکشد. سفر به روسیه، ملاقات با شخصیتهای عجیب و غریب و تلاش برای رسیدن به هدف، حس ماجراجویی را در مخاطب برمیانگیزد.
- بازیهای متفاوت و پرانرژی بازیگران: گروه بازیگران پرشمار فیلم، با ارائه بازیهای متفاوت و پرانرژی، به جذابیت کمدی فیلم افزودهاند. محسن تنابنده و پیمان قاسمخانی با شیمی خوب خود، زوج کمدی موفقی را شکل دادهاند. حضور بازیگرانی چون امین حیایی، بهاره رهنما و اندیشه فولادوند نیز با نقشآفرینیهای متفاوت، به تنوع کمدی فیلم کمک کرده است.
- نگاه طنزآمیز به تاریخ و روابط ایران و روسیه: افخمی در دل داستان کمدی خود، نگاهی طنزآمیز به برخی از مسائل تاریخی و روابط ایران و روسیه در دوران قاجار دارد. شوخی با درباریان، اشاره به نفوذ روسها و تصویرسازی از سفر ایرانیان به فرنگ، لایههایی از کمدی اجتماعی را به فیلم اضافه میکند.
- تولید پرهزینه و جلوههای ویژه: سن پطرزبورگ به عنوان یکی از فیلمهای پرهزینهی سینمای ایران، از جلوههای ویژهی نسبتاً قابل قبولی بهره برده است که به خلق فضای فانتزی و ماجراجویانه فیلم کمک میکند. طراحی صحنه و لباس نیز با توجه به دورهی تاریخی داستان، قابل توجه است.
نقاط قوت:
- کمدی موقعیت و شوخیهای کلامی خندهدار
- فضای فانتزی و ماجراجویانه سرگرمکننده
- بازیهای متفاوت و پرانرژی بازیگران
- نگاه طنزآمیز به تاریخ و روابط ایران و روسیه
- تولید پرهزینه و استفاده از جلوههای ویژه
- ریتم تند و پرنشاط فیلم
نقاط ضعف:
- فیلمنامه در برخی از بخشها انسجام کافی ندارد و داستان دچار پراکندگی میشود.
- برخی از شوخیها ممکن است برای برخی مخاطبان سطحی و بیمزه به نظر برسد.
- پرداخت به مسائل تاریخی میتوانست عمیقتر و ظریفتر باشد.
تاثیر فیلمنامه چند نویسنده:
فیلمنامه سن پترزبورگ توسط پیمان قاسمخانی، خشایار الوند و امیرمهدی ژوله به نگارش درآمده است. حضور چند نویسنده در نگارش فیلمنامه، هم میتواند نقطهی قوت و هم نقطهی ضعف باشد. از یک سو، تنوع در شوخیها و موقعیتهای کمیک را به همراه دارد، اما از سوی دیگر، ممکن است باعث عدم انسجام کامل در ساختار و لحن کلی داستان شود. به نظر میرسد که در «سن پترزبورگ»، تمرکز بیشتر بر خلق لحظات خندهدار بوده تا یکپارچگی کامل داستانی.
شخصیتپردازیهای کاریکاتوری:
شخصیتهای فیلم «سن پترزبورگ»، اغلب به صورت کاریکاتوری و اغراقآمیز به تصویر کشیده شدهاند. کریم و فرشاد به عنوان دزدهای دستوپاچلفتی و سادهلوح، نمونهی بارز این نوع شخصیتپردازی هستند. این نوع پرداخت، به ایجاد موقعیتهای کمیک کمک میکند، اما ممکن است از عمق و باورپذیری شخصیتها بکاهد.
استفاده از ارجاعات فرهنگی و تاریخی:
بهروز افخمی در «سن پترزبورگ» از ارجاعات فرهنگی و تاریخی متعددی برای خلق شوخی و موقعیتهای کمیک استفاده میکند. اشاره به برخی از آداب و رسوم دوران قاجار، نامهای آشنا و رویدادهای تاریخی، چاشنی طنزآمیزی به فیلم میبخشد، هرچند که درک کامل برخی از این ارجاعات ممکن است برای مخاطبان جوانتر دشوار باشد.
نقش لوکیشن و طراحی صحنه:
با وجود اینکه بخش عمدهای از داستان در فضایی فانتزی و غیرواقعی روایت میشود، تلاش برای بازسازی فضاهای مربوط به دوران قاجار و شهر سن پترزبورگ در طراحی صحنه و لباس قابل توجه است. استفاده از لوکیشنهای متنوع و طراحیهای پرزرق و برق، به جذابیت بصری فیلم افزوده است.
تاثیرگذاری بر سینمای کمدی ایران:
این فیلم در زمان اکران خود با استقبال نسبتاً خوبی از سوی مخاطبان روبرو شد و به عنوان یک کمدی پرفروش شناخته شد. این فیلم نشان داد که میتوان با تولید آثار کمدی پرهزینه و با بهرهگیری از بازیگران چهره، مخاطبان زیادی را به سینما جذب کرد. هرچند که از نظر هنری، همواره محل بحث و تبادل نظر بوده است.
مقایسه با دیگر آثار بهروز افخمی:
بهروز افخمی در کارنامهی خود آثار متنوعی در ژانرهای مختلف داشته است. این فیلم از نظر سبک و لحن، تفاوتهای زیادی با برخی از آثار جدیتر او مانند «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» یا «روز شیطان» دارد و بیشتر بر جنبهی سرگرمی و کمدی تکیه کرده است.
در نهایت:
«سن پترزبورگ» فیلمی است که هدف اصلی آن سرگرم کردن مخاطب از طریق خلق موقعیتهای کمیک و ماجراهای پرنشاط است. این فیلم با بازیهای پرانرژی، فضایی فانتزی و شوخیهای کلامی، میتواند یک تجربهی سینمایی مفرح را برای تماشاگران فراهم کند، اگرچه نباید انتظار یک تحلیل عمیق تاریخی یا یک داستان کاملاً منسجم را از آن داشت.
جمعبندی:
در جمع بندی نقد و بررسی فیلم سن پترزبورگ بهروز افخمی میتوان گفت فیلمی کمدی-تاریخی پرماجراست که با تکیه بر شوخیهای کلامی، موقعیتهای کمیک و بازیهای پرانرژی بازیگران، تلاش میکند تا مخاطب را سرگرم کند. این فیلم با فضایی فانتزی و نگاهی طنزآمیز به تاریخ، تجربهای متفاوت در سینمای کمدی ایران ارائه میدهد. اگر به دنبال یک فیلم سرگرمکننده و مفرح با چاشنی ماجراجویی و شوخی هستید، سن پترزبورگ میتواند گزینهی مناسبی باشد، هرچند که نباید انتظار یک اثر تاریخی دقیق و عمیق را از آن داشته باشید.
کلیدواژهها: نقد فیلم سن پترزبورگ، بررسی فیلم سن پترزبورگ، بهروز افخمی، محسن تنابنده، پیمان قاسمخانی، فیلم کمدی، نقد و بررسی سینمایی، فیلم ایرانی، داستان فیلم سن پترزبورگ، بازیگران فیلم سن پترزبورگ، تحلیل فیلم سن پترزبورگ، کمدی تاریخی، ماجراجویی، دوران قاجار، طنز ایرانی

نویسنده و ایده پرداز
متولد 1361
ساکن تهران
کارشناسی گرافیک
کاردانی فیلمسازی (انیمیشن)
• عضو خانه سینما و آسیفا ، خانه حمایت از فیلم کودک و نوجوان و …
• عضو گروههای ایده پردازی و تیم خلاقیت و اتاق فکر شرکتهای تبلیغاتی و سازمانهای مختلف در طول 20 سال گذشته.
• نویسنده داستان ، شعر و فیلمنامه انیمیشنهای کودکان از جمله ترانه های حسنی و …
• کار به صورت پروژه ای در زمینه نویسندگی (شعر ، داستان ، فیلمنامه کوتاه و بلند و سینمایی کودک و بزرگسال- انیمیشن و رئال) در قالب همکاری با گروههای نویسندگی مختلف .
• چاپ اثر در نشریات مختلف در زمینه شعر و داستان کودک از جمله ماهنامه سروش کودکان، عروسک سخنگو و …
• تدوین نماهنگ های تلویزیونی و مصاحبه صدا و سیما ، در برنامه دریای جان ، شبکه ۴ سیما، تابستان ٨٩
• تدوین ویژه برنامه تلویزیونی روز جهانی فلسفه ، شبکه ۴ سیما ، آبان 89
• نایب دبیر کانون عکس و فیلم دانشگاه الزهرا و برگزاری جلسات نقد و بررسی فیلم و انیمیشن سالهای 84 تا 87 .
• مدرس انیمیشن و نقاشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
• مدیر برنامه ریزی و مدرس انیمیشن در جشنواره 4 روزه ” کودک، خلاقیت، محیط زیست” موزه دارآباد در سال 92
• مدیر ایده پردازی و برنامه ریزی شرکت “آرکا ایتوک” و فعالیت مستمر در زمینه کارآفرینی و مشاوره و ایده پردازی از سال 92
• مدیر ایده پردازی و اجرایی سایت و پیج سینمایی
جوایز و افتخارات :
• نویسنده برگزیده جشنواره حیات سال 95 به داوری آقای هوشنگ مرادی کرمانی و چاپ کتاب با عنوان “قلپ قلپ قلپ” با موضوع آب
• نویسنده منتخب مجموعه داستان های 15 کلمه ای جشنواره نویسندگی ادبیات اقلیت با موضوع کودکان کار و چاپ اثر در کتاب ” شاهزاده کوچولو در مترو ”
• برنده جشنواره جایزه انگشت جادویی پاییز 97 با داستان “قاشق چوبی”
• شرکت در استارت آپ ویکند رویداد خلق ایده فیلمنامه نویسی مهرماه 97 و انتخاب طرح اولیه در بین 20 اثر منتخب.