6 راه پیشرفت در فیلمنامه نویسی ، که بهترین راه برای پیشرفت در فیلمنامه نویسی ، نوشتن است، اما شما می توانید از ابزارهای دیگری نیز برای ارتقای توانایی هایتان در فیلمنامه نویسی استفاده کنید. در زیر به مهمترین آنها اشاره می شود:
۱- فیلم ببینید
البته فقط به دیدن فیلم اکتفا نکنید. سعی کنید فیلمی را که دیدید برای خود آنالیز کنید. فیلم هایی ببینید که به ایده ای که قصد دارید بر اساس آن فیلمنامه بنویسید، نزدیک باشند. هنگام تماشای فیلم، به ساعتتان نگاه کنید و مدت زمان هر کدام از پرده های فیلم را تعیین کنید(مثلا پرده اول تا دقیقه ۲۵، پرده دوم تا دقیقه ۵۸ و …) بعد از اتمام فیلم، به نقاط عطف فیلم و میزان تأثیرگذاری آنها فکر کنید. درباره زمان بندی فیلم فکر کنید.
بعد از پایان فیلم چه احساسی داشتید؟ در چه لحظاتی با فیلم درگیر شدید؟ این فیلم را چگونه توصیف می کنید؟ بر اساس پیرنگ یا بر اساس تجربیات شخصیت اصلی؟ آیا شخصیت ها به اندازه کافی جالب و پرداخته شده بودند که ذهن شما را به خود معطوف کنند؟ آیا بعد از رفتن به خانه (از سینما) باز هم به آن فیلم فکر می کنید؟
تحلیل این موارد، باعث می شود تا شما در نوشتن پیشرفت کنید؛ روش هایی موفق را یاد بگیرید و از روش های ناموفق حذر کنید.
۲- فیلمنامه بخوانید
اگر می خواهید فیلمنامه نویس شوید، یا حتی اگر فیلمنامه نویس هستید، باید فیلمنامه های افراد دیگر را بخوانید. اگر فیلمنامه فیلم هایی را که دیده اید بخوانید، اطلاعات مفیدی درباره فیلمنامه نویسی کسب خواهید کرد. به این که فیلمنامه نویس چگونه صحنه های اکشن را روی کاغذ آورده، دقت کنید. آیا او نکات توضیحی غیربصری (خارج از متن) هم نوشته؟ اگر نوشته، چه چیزی نوشته و چرا؟ او با چند سطر صحنه یا لوکیشن را شرح داده؟ سبک نوشتن او چگونه است؟
۳- به دیگران گوش کنید
(هشدار: این کار را با مسئولیت خودتان انجام دهید چون ممکن است عواقب ناخوشایندی برایتان داشته باشد!) برای این کار می توانید به یک کافی شاپ یا مکانی که مردم می نشینند و گپ می زنند بروید. من وقتی می بینم که دو نفر، با صدای بلند با هم صحبت می کنند، حس می کنم که آنها می خواهند دیگران به صحبت های آنها گوش کنند. بنابراین من هم گوش می کنم! شما هم گوش کنید! بهتر است یک دفتر یادداشت همراه داشته و هر چه را که می شنوید در آن یادداشت کنید. (می توانید از واکمن هم استفاده کنید!)
آنها چه می گویند؟ چگونه به گفته های هم واکنش نشان می دهند؟ رابطه شان چگونه است؟ کدامشان غالب است؟ انگیزه هر کدام از صحبت کردن چیست؟ آیا حرف همدیگر را قطع می کنند؟ آیا راجع به موضوعات نامتجانسی صحبت می کنند؟ …
با این روش، می توانید اطلاعات زیادی درباره شخصیت افراد و روابط آنها با هم به دست بیاورید.
این ترفند، توانایی شما را در شخصیت پردازی و گفتگو نویسی و نیز نوشتن لایه های زیرمتنی که در یک رابطه وجود دارند، افزایش می دهد. فقط به یاد داشته باشید که گفت و گوها در یک فیلم، حسابگرانه تر از گفتگوی مردم در زندگی واقعی است.
۴- به سخنرانی فیلمنامه نویسان گوش دهید
در صورتی که امکانش برایتان فراهم است، به جلساتی که فیلمنامه نویسان درباره فیلمشان صحبت می کنند بروید. حتی گوش دادن به صحبت های رمان نویسی که درباره چگونگی خلق رمانش توضیح می دهد نیز می تواند به شما کمک کند. خواندن گفت و گوهایی که فیلمنامه نویسان می نویسند، گاهی ممکن است نکات مفیدی به همراه داشته باشد. اگر در شهرتان سمینارهایی درباره فیلمنامه نویسی برگزار می شود، حتما در آنها شرکت کنید.
۵- افراد را تماشا کنید
من هنگام انجام این کار، در پشت شیشه های رفلکس یا شیشه های دودی پناه می گیرم تا کسی متوجه حضورم نشود. اگر آنها متوجه شوند که کسی در حال تماشایشان است، بازی دیگر تمام می شود، زیرا آنها رفتارشان را کنترل می کنند یا تظاهر به انجام کاری می کنند. این تمرین در شخصیت پردازی به شما کمک می کند.
من یک بار زنی را دیدم با یک کالسکه بچه، او با لحنی کودکانه با بچه ای که درون کالسکه بود صحبت می کرد. بعد، هنگامی که نزدیک تر آمد دیدم که در کالسکه به جای بچه، یک عروسک پلاستیکی است. همین می توانست خود موضوع یک فیلمنامه باشد.
هنگام تماشای مردم، سعی کنید مشخصات فیزیکی آنان را توصیف کنید. رفتار و شخصیتشان را تحلیل کنید. اعمالشان را توصیف کنید. همچنین، درباره لباس هایشان یادداشت بردارید. آیا طرز لباس پوشیدن آنها، می تواند نشانی باشد از چگونگی شخصیتشان؟
۶- رمان بخوانید
هنگام رمان خواندن، درباره شخصیت ها و این که نویسنده چگونه آنها را توصیف کرده یادداشت بردارید. این شخصیت ها چگونه صحبت می کنند؟ چه اعمالی انجام می دهند؟ آیا نویسنده توانسته صحنه های رمانش را به خوبی و در یک جمله توصیف کند؟
شما هم اگر پیشنهادی برای راه پیشرفت در فیلمنامه نویسی دارید در پایین همین صفحه مطرح کنید:

نویسنده و ایده پرداز
متولد 1361
ساکن تهران
کارشناسی گرافیک
کاردانی فیلمسازی (انیمیشن)
• عضو خانه سینما و آسیفا ، خانه حمایت از فیلم کودک و نوجوان و …
• عضو گروههای ایده پردازی و تیم خلاقیت و اتاق فکر شرکتهای تبلیغاتی و سازمانهای مختلف در طول 20 سال گذشته.
• نویسنده داستان ، شعر و فیلمنامه انیمیشنهای کودکان از جمله ترانه های حسنی و …
• کار به صورت پروژه ای در زمینه نویسندگی (شعر ، داستان ، فیلمنامه کوتاه و بلند و سینمایی کودک و بزرگسال- انیمیشن و رئال) در قالب همکاری با گروههای نویسندگی مختلف .
• چاپ اثر در نشریات مختلف در زمینه شعر و داستان کودک از جمله ماهنامه سروش کودکان، عروسک سخنگو و …
• تدوین نماهنگ های تلویزیونی و مصاحبه صدا و سیما ، در برنامه دریای جان ، شبکه ۴ سیما، تابستان ٨٩
• تدوین ویژه برنامه تلویزیونی روز جهانی فلسفه ، شبکه ۴ سیما ، آبان 89
• نایب دبیر کانون عکس و فیلم دانشگاه الزهرا و برگزاری جلسات نقد و بررسی فیلم و انیمیشن سالهای 84 تا 87 .
• مدرس انیمیشن و نقاشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
• مدیر برنامه ریزی و مدرس انیمیشن در جشنواره 4 روزه ” کودک، خلاقیت، محیط زیست” موزه دارآباد در سال 92
• مدیر ایده پردازی و برنامه ریزی شرکت “آرکا ایتوک” و فعالیت مستمر در زمینه کارآفرینی و مشاوره و ایده پردازی از سال 92
• مدیر ایده پردازی و اجرایی سایت و پیج سینمایی
جوایز و افتخارات :
• نویسنده برگزیده جشنواره حیات سال 95 به داوری آقای هوشنگ مرادی کرمانی و چاپ کتاب با عنوان “قلپ قلپ قلپ” با موضوع آب
• نویسنده منتخب مجموعه داستان های 15 کلمه ای جشنواره نویسندگی ادبیات اقلیت با موضوع کودکان کار و چاپ اثر در کتاب ” شاهزاده کوچولو در مترو ”
• برنده جشنواره جایزه انگشت جادویی پاییز 97 با داستان “قاشق چوبی”
• شرکت در استارت آپ ویکند رویداد خلق ایده فیلمنامه نویسی مهرماه 97 و انتخاب طرح اولیه در بین 20 اثر منتخب.