حرفه فیلمنامه نویسی راهی بلند مدت است و برای حرفه ای شدن در این مسیر و بهترین راه برای این که مهارت خود را بهبود دهید این است که هر روز بنویسید و در هر زمینه فیلمنامهنویسی استاد شوید. ولی کارهای زیاد دیگری هستند که باید در کنار نوشتن هر روزه انجام دهید که به شما کمک میکنند فیلمنامهنویس بهتری شوید. بیایید با هم به مهمترینها نگاهی بیندازیم:
فیلمنامه بخوانید.
تا زمانی که ندانید حرفهایها چگونه فیلمنامه مینویسند، خودتان نمیتوانید فیلمنامهنویس شوید. مقالههای زیر را بخوانید تا مزیتهای فیلمنامه خواندن را بفهمید و بتوانید یک برنامه خواندن برای خود بچینید. این کار باعث میشود چند ساعت از نوشتن هفتگیتان به خواندن اختصاص داده شود ولی قطعا ارزشش را دارد.
طرح کلی بنویسید.
این تمرین بینظیری است که باعث میشود مهارتهای ساختار فیلمنامهنویسی ، طرح، کاراکتر، صحنهها و دیالوگ را بیاموزید. این کار را انجام دهید: به تماشای یک فیلم بنشینید، لپتاپ خود را باز کنید و خلاصه کوتاهی از اتفاقاتی که در هر صحنه میافتد، بنویسید.
هر صحنه کارکردی دارد و این همان چیزی است که شما باید در طرح کلی خود بیاورید. هر جمله را در یک یا دوخط بنویسید و فقط پایهایترین اتفاقات هر صحنه و نتیجهاش را بنویسید.
ما در حرفه فیلمنامه نویسی پیشنهاد میکنیم با یک مکان شروع کنید مثلا «در خانه ماری». سپس همانطور که فیلم را تماشا میکنید، مهمترین اتفاقات را بنویسید. به لباسهای کاراکتر و صحبتهای بیاهمیت آنها توجه نکنید. مغز و هدف صحنه را بیابید—چه چیزی عوض شده است؟
در نهایت، باید چهار یا پنج صفحه نوشته داشته باشید. حالا وقت آن است که فیلم را به پردهها و سکانسها بشکنید. وقتی تمام شد، آن را بخوانید. چگونه هر صحنه، سکانس و پرده به هم مربوط میشوند؟ دنبال الگو باشید. ببینید نویسندگان چگونه داستان را صحنه به صحنه مینویسند.
یک پایگاه داده از این نوشتههایتان درست کنید و کمکم راهکارهای فیلمنامهنویسی را میآموزید. در آموزش آنلاین فیلمنامهنویسی، ما بیشتر به جزئیات طرح کلی نوشتن میپردازیم ولی این مقاله برای شروع کافی است.
کتابهای فیلمنامهنویسی بخوانید.
بعضی از نویسندگان حرفهای معتقدند که فیلمنامهنویسی را نمیتوان از طریق خواندن کتابها یاد گرفت ولی ما مخالفیم. اگر میخواهید فیلمنامهنویس شوید، چرا نباید کتابهای فیلمنامهنویسی بخوانید؟ احتمالا اگر کتاب Save the Cat را بخوانید بیشتر یاد میگیرید تا این که یک مطلب راجعبه گربهها بخوانید.
هر چه بیشتر کتابهای فیلمنامهنویسی بخوانید، بیشتر در آن غرق میشوید. و هر چه بیشتر غرق شوید، نویسنده بهتری خواهید بود. از لیست بهترین کتابهای فیلمنامهنویسی انتخاب کنید و شروع کنید.
اینجا همانجایی است که همه آن اتفاقات میافتند و شما از آن الهام خواهید گرفت. علاوه بر آن، احتمالش خیلی بیشتر است که افرادی را در این صنعت پیدا کنید که بتوانند کمکتان کنند.
برای خود یک راهنما پیدا کنید.
اگر زیر و بم زندگی همه فیلمنامهنویسهای معروف را دربیاورید، میبینید که همه یک چیز مشترک داشتند: یک راهنما. خیلی از افراد معروف در سینما، ورزش، هنر، موسیقی و غیره فقط با کمک یک راهنما به جایی که هستند، رسیدند.
آیا باب دیلان بدون حمایت وودی گوتری هیچوقت به یکی از معروفترین موسیقیدانها بدل میشد؟ آیا وودی آلن بدون حمایت سید سزار هیچگاه یکی از بهترین فیلمسازهای عصر ما میشد؟ آیا بیل گیتس بدون کمک وارن بافت هیچگاه به یکی از غولهای تکنولوژی بدل میشد؟
شاید. ولی شکی نیست که در حرفه فیلمنامه نویسی یک راهنما میتواند نقش کلیدیای را در پیشرفت یک استعداد بازی کند و اگر میخواهید یاد بگیرید چگونه یک فیلمنامهنویس شوید، حتما باید به دنبال یکی بگردید. کسانی را نشانه بگیرید که فکر میکنید میتوانند کمکتان کنند و دم دستتان باشند. واقعا پرسیدنش ضرری ندارد.
اگر با همکاری نمیتوانید برای خود یک راهنما پیدا کنید، ما یک برنامه راهنمای فیلمنامهنویسی داریم که در آن به مدت حداقل دوازدههفته با یک فیلمنامهنویس جفت میشوید و او راهنمای شما میشود.
یک شغل مربوط به حرفه فیلمنامه نویسی برای خود دستوپا کنید.
ما معمولا پیشنهاد میکنیم فیلمنامهنویسهای تازهکار (در دهه دوم زندگیشان و بدون تعهد) سعی کنند در شرکتها یا آژانسهای این صنعت کار پیدا کنند. بله، کار در این دفاتر معمولا سخت است و ساعتهای کاری طولانی است ولی تجربهای که به دست میآورید و با انسانهایی که آشنا میشوید، ارزشش را دارد.
بلافاصله بعد از آن شما نسبت به نویسندگان مشتاق دیگر جلوتر خواهید بود چرا که یاد میگیرید این سیستم چگونه کار میکند. علاوه بر آن کلی دوست پیدا میکنید و آشناهایی که به درد شما خواهند خورد.
در حرفه فیلمنامه نویسی به روز باشید.
بخشی از حرفه فیلمنامه نویسی به این معنی است که باید در جریان اتفاقات صنعت خودتان باشید. چه چیزی خوب میفروشد و چه چیزی نمیفروشد؟ چه کسی خریدار است، چه کسی نمیخرد؟ و غیره. نمیخواهید که وارد یک جلسه بشوید و هیچ اطلاعی راجعبه تغییرات بزرگ صنعت فیلمسازی نداشته باشید؟ پس حتما حداقل یکی از سایتهای زیر را بخوانید:
- Deadline Hollywood
- Done deal pro
- Variety
- The wrap
کارشناسی ارشدِ فیلمنامهنویسی بگیرید.
در حرفه فیلمنامه نویسی اگر از پس پرداخت هزینهها برمیآیید، دو سه سال در دنیای فیلمنامهنویسی غرق شدن هم میتواند حرکت خوبی باشد. گزینه دیگر این است که به یک کلاس پارهوقت فیلمنامهنویسی بروید یا یک دوره آموزشی آنلاین را بگذرانید تا بتوانید از خانه کار کنید.
این مقاله حاوی بهترین دورههای آموزشی فیلمنامهنویسی است: ۶تا از بهترین دورههای آموزشی فیلمنامهنویسی
عضو یک گروه نویسندگی بشوید.
گروه نویسندگی مناسب هر کسی نیست ولی میتواند راه بسیار خوبی برای پیشرفت در نویسندگی باشد. یک گروه کوچک پنج تا دهنفری فیلمنامهنویس پیدا کنید که بتوانند کار شما را نقد کنند و ایدههای خوبی داشته باشند.
باز هم میگویم اگر در لسآنجلس باشید، این کار خیلی سادهتر است. همچنین پیوستن به یک گروه نویسندگی باعث میشود شما انضباط داشته باشید و هر بار چند صفحهای که باید برای دفعه بعد نشان بدهید را بنویسید.
در حرفه فیلمنامه نویسی ، پیدا کردن گروه درست میتواند سخت باشد اما در گروهی عضو نشوید که افراد فقط مینشینند و یا با هم بحث و جدل میکنند. از آنها جدا شوید و یکی دیگر پیدا کنید و یا گروه خودتان را شروع کنید.
در صفحه منابع فیلمنامهنویسی ما میتوانید منابع کاربردی دیگری پیدا کنید که به شما کمک میکنند یک فیلمنامهنویس شوید. آنجا شما یک لیست از بهترین نرمافزارهای فیلمنامهنویسی، پادکستها، وبسایتها و دیگر چیزهای مربوط به فیلمنامهنویسی پیدا میکنید.
از شغل روزانه خود استعفا بدهید. (البته شاید)
اگر جوان هستید و تعهدی ندارید، کمی پول پسانداز کنید، به یک خانه ارزانتر نقلمکان کنید و تمام روز را فیلمنامهنویسی کنید. همانند مایکل آرندت یک سال خود را درگیر کنید.
یا به پاریس نقل مکان کنید و تمام روز را فیلمنامه بنویسید و در راهش تجربه هم کسب کنید. یکی از اصلیترین چیزهایی که مدیرها و نمایندهها به دنبال آن هستند، فیلمنامهنویسی است که تجربه زندگی داشته باشد.
هر چه تجربههای زندگیتان بیشتر باشند، انسان جالبتری خواهید بود و میتوانید به چشماندازهای بیشتری در نوشتههایتان بپردازید. برای همین است که ترک کردن شغل فعلیتان و زندگی کردن در یک ایالت یا کشور دیگر میتواند به فیلمنامهنویسی شما کمک کند.
البته مراقب باشید!
ما فقط این را به کسانی پیشنهاد میدهیم که شغل هیجانانگیزی ندارند و به اندازه کافی جوان هستند که بتوانند یکی، دوسال این طرف و آن طرف رفتن را تحمل کنند. اگر ازدواج کردهاید و سهبچه دارید و یک شغل خوب هم دارید، این کار ایده خیلی خوبی نیست.
اگر توانایی آن را ندارید که از شغل روزانه خود استعفا بدهید، حداقل آن را با یک شغلی که کمتر استرسآور باشد عوض کنید. جایی که بتوانید در وقت ناهار یا استراحت بنویسید. یا حداقل شغلی که در خانه نیز مجبور نباشید آن را انجام دهید.
در کل، اگر ۴۰سال یا بیشتر دارید و به دنبال فیلمنامهنویس شدن هستید، درباره تصمیمات خود خوب فکر کنید. یک راه آسان در حرفه فیلمنامه نویسی میتواند آن باشد که قبل و بعد از کار و یا در آخر هفتهها، بنویسید.
و در آخر ، اگر شما هم پیشنهادی برای بهتر شدن در حرفه فیلمنامه نویسی دارید در بخش دیدگاه های پایین همین صفحه مطرح کنید :

نویسنده و ایده پرداز
متولد 1361
ساکن تهران
کارشناسی گرافیک
کاردانی فیلمسازی (انیمیشن)
• عضو خانه سینما و آسیفا ، خانه حمایت از فیلم کودک و نوجوان و …
• عضو گروههای ایده پردازی و تیم خلاقیت و اتاق فکر شرکتهای تبلیغاتی و سازمانهای مختلف در طول 20 سال گذشته.
• نویسنده داستان ، شعر و فیلمنامه انیمیشنهای کودکان از جمله ترانه های حسنی و …
• کار به صورت پروژه ای در زمینه نویسندگی (شعر ، داستان ، فیلمنامه کوتاه و بلند و سینمایی کودک و بزرگسال- انیمیشن و رئال) در قالب همکاری با گروههای نویسندگی مختلف .
• چاپ اثر در نشریات مختلف در زمینه شعر و داستان کودک از جمله ماهنامه سروش کودکان، عروسک سخنگو و …
• تدوین نماهنگ های تلویزیونی و مصاحبه صدا و سیما ، در برنامه دریای جان ، شبکه ۴ سیما، تابستان ٨٩
• تدوین ویژه برنامه تلویزیونی روز جهانی فلسفه ، شبکه ۴ سیما ، آبان 89
• نایب دبیر کانون عکس و فیلم دانشگاه الزهرا و برگزاری جلسات نقد و بررسی فیلم و انیمیشن سالهای 84 تا 87 .
• مدرس انیمیشن و نقاشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
• مدیر برنامه ریزی و مدرس انیمیشن در جشنواره 4 روزه ” کودک، خلاقیت، محیط زیست” موزه دارآباد در سال 92
• مدیر ایده پردازی و برنامه ریزی شرکت “آرکا ایتوک” و فعالیت مستمر در زمینه کارآفرینی و مشاوره و ایده پردازی از سال 92
• مدیر ایده پردازی و اجرایی سایت و پیج سینمایی
جوایز و افتخارات :
• نویسنده برگزیده جشنواره حیات سال 95 به داوری آقای هوشنگ مرادی کرمانی و چاپ کتاب با عنوان “قلپ قلپ قلپ” با موضوع آب
• نویسنده منتخب مجموعه داستان های 15 کلمه ای جشنواره نویسندگی ادبیات اقلیت با موضوع کودکان کار و چاپ اثر در کتاب ” شاهزاده کوچولو در مترو ”
• برنده جشنواره جایزه انگشت جادویی پاییز 97 با داستان “قاشق چوبی”
• شرکت در استارت آپ ویکند رویداد خلق ایده فیلمنامه نویسی مهرماه 97 و انتخاب طرح اولیه در بین 20 اثر منتخب.