نقش های تولید فیلم بزرگ یا یک تولید در مقیاس وسیع مانند “بازی تاج و تخت”، نتیجه نهایی مشارکت بسیاری از هنرمندان و صنعتگران در بخشهای مختلف، از سراسر جهان است. اگر میخواهید فیلمساز شوید، باید بدانید و درک کنید که هر فرد در صحنه چه کاری انجام میدهد!
به همین دلیل، تصمیم اولیه آکادمی اسکار برای ارائه جوایز بهترین فیلمبرداری، تدوین، آرایش مو و چهره خارج از پخش زنده، برای بسیاری از افراد در این جامعه توهینآمیز بود. خوشبختانه آنها از این تصمیم منصرف شدند. افرادی که این کارها را انجام میدهند، به اندازه بقیه شایسته توجه و تحسین هستند.
اندازه نقش های تولید فیلم بسیار متفاوت است، اما معمولاً به همان نقشهای اصلی نقش های فیلم متکی هستند. شگفتانگیز است که چقدر افراد از دانشکده فیلم فارغالتحصیل میشوند بدون اینکه تمام این نقشهای مختلف و سهم آنها در فرآیند را بشناسند.
درک تمام مشاغل در صحنه فیلمبرداری بسیار ارزشمند است. اینها مشاغلی هستند و اتحادیههایی هستند که میتوانید به آنها بپیوندید. اینها مهارتهایی هستند که میتوانید یاد بگیرید تا داستانپرداز و فیلمساز بهتری شوید، و چه بودجهای برای استخدام یک تیم تولید کامل یا یک گروه کوچک داشته باشید، باید بدانید که به چه چیزی نیاز دارید و از هر فرد چه انتظاری باید داشته باشید.
تهیهکنندگان ممکن است مجسمه “بهترین فیلم” را دریافت کنند، اما آنها کسانی نیستند که مطمئن شوند فیلم صدای خوبی دارد، تصاویر به درستی نوردهی شدهاند، موهای بازیگر اصلی درست به نظر میرسد و هیچکس در صحنه آسیب نمیبیند. برای نام بردن از چند مسئولیت حیاتی. به علاوه، آیا نمیخواهید بدانید چه کسی روی پوستر فیلم چه کاری انجام داده است!
پس بیایید شروع کنیم به آشنایی با نقش های تولید فیلم !
فهرست این مطلب:
نقش های تولید فیلم در یک صحنه فیلمبرداری
در یک صحنه فیلمبرداری، بخشهای متعددی وجود دارد و در هر بخش، سلسله مراتبی منحصر به فرد برای نقش های فیلم وجود دارد.
به طور معمول، پرسنل “بالای خط” (به دلیل جایگاهشان در بودجه، به این نام خوانده میشوند) جدا شده و در موقعیتهای رهبری قرار دارند.
تهیه کنندگان اجرایی. تهیه کنندگان. کارگردان. نویسنده. استعدادهای روی پرده.
این افراد ممکن است حتی به طور مستقیم درگیر جزئیات ساخت فیلم نباشند. البته، اینها افرادی هستند که بیشتر در مورد آنها میشنویم. شاید منطقی باشد که آنها را مانند ژنرالها در یک ارتش بزرگ در نظر بگیریم.
اگر در حال ساخت یک فیلم کوتاه به تنهایی هستید، احتمالاً نه تنها ژنرال، بلکه تمام سربازان نیز خواهید بود.
در یک تولید بزرگ، برخی از ژنرالها هرگز به خط مقدم نمیآیند.
پس چه کسانی زیر خط قرار میگیرند؟
خب، برای شروع، یک تهیه کننده خط وجود دارد. این تهیهکنندهای است که بیشتر بودجهبندی و تیم زیر خط را مدیریت میکند.
اینجاست که بیشتر موقعیتهای نقش های فیلم قرار دارند.
معرفی نقش های تولید فیلم :
تهیه کننده خط یکی از رهبران (یا “کلیدهای”) گروهی است که به عنوان “تولید” شناخته میشود. این تیم در داخل تیم، بیشتر عملیات را مدیریت میکند. این گروه از تهیه کنندگان خط، مدیران تولید، هماهنگ کنندگان تولید، UPMها (مدیران تولید واحد) و سپس دستیاران تولید (یا PAها) تشکیل شده است.
همچنین ممکن است تهیه کنندگان همکار و تهیه کنندگان مشترک در آنجا حضور داشته باشند و نقش آنها در سلسله مراتب به نقش های مختلف دیگری بستگی دارد. یک حسابدار تولید نیز در این گروه قرار میگیرد.
بنابراین به سوال بعدی میرسیم:
چه تعداد از این موقعیتهای نقش های فیلم باید در پروژه شما پر شود؟
تعداد نقش های تولید فیلم بستگی به اندازه و مقیاس تولید دارد. در یک فیلم کوتاه کوچک، ممکن است فقط یک تهیه کننده داشته باشید که همه این نقشها را ایفا میکند. آن شخص بسیار تحت فشار خواهد بود.
در یک پروژه میان رده، ممکن است چند مورد از اینها را ترکیب کنید و در نهایت دستیاران تولید بیشتری داشته باشید، فقط به این دلیل که این کار هزینهها را کاهش میدهد. اما مراقب باشید، زیرا اگر برای صرفه جویی در هزینه، پرسنل سطح ورودی بیشتری استخدام کنید، دستیابی به نتایج مطلوب برای شما بسیار سختتر خواهد بود.
دستیار کارگردان (AD) :
بخش دستیار کارگردان میتواند در تیم تولید ادغام شود. این واقعاً به اندازه فیلم بستگی دارد. یک صحنه خوب به یک دستیار اول کارگردان نیاز دارد تا عملیات را اجرا کند. این مرد یا زنی است که اساساً در روزهای فیلمبرداری یک گروهبان است و اطمینان میدهد که بخشهای نقش های با هم کار میکنند و “روز تولید فیلم را میسازند”.
دستیاران اول کارگردان خوب نیازی ندارند که همیشه فریاد بزنند. برخلاف کلیشه. یک دستیار اول کارگردان خوب باید بتواند امور را به آرامی اجرا کند و کارگردان را از استرس محدودیتهای زمانی محافظت کند.
اگر در صحنهای با یک دستیار اول کارگردان تحت فشار هستید، امور میتوانند به سرعت از بد به بدتر تبدیل شوند.
بخش دستیار کارگردان همچنین شامل یک دستیار دوم کارگردان خواهد بود که معمولاً بیشتر در برنامهریزی روزهای آینده کمک میکند، گزارش “روز از روزها” (DOOD) را تهیه میکند، برگه تماس روز بعد را تهیه میکند.
حتی ممکن است یک دستیار دوم دوم کارگردان نیز وجود داشته باشد تا در انجام این وظایف کمک کند. سپس دستیاران صحنه وجود دارند.
بخش دوربین :
دوربینها و بخشهای دوربین برای ساخت فیلم بسیار مهم هستند. مدیر فیلمبرداری، مسئول این تیم است. همچنین یک دستیار اول دوربین (یا AC)، دستیار دوم دوربین، فوکوس پولر، اپراتور دوربین، لودر یا DIT وجود خواهد داشت و بسته به اندازه و فرمت، این لیست ادامه پیدا میکند. اما بخش دوربین فقط یک قطعه از پازل بزرگتر است. یک بخش خوب واقعاً به حمایت گروه بعدی ما متکی است:
بخش آرایش و مو
بخش آرایش و مو همانطور که به نظر میرسد عمل میکند، اما رمز و راز کمتری در اینجا وجود دارد. یک چیزی که مردم اغلب فراموش میکنند یا نادیده میگیرند این است که آرایش و مو فقط زمانی مفید نیست که یک بازیگر نقش اول زن داشته باشید یا زمانی که چیزی خاص مانند جلوه خون دارید. آرایش و مو برای هر استعداد اصلی که روی پرده دیده میشود، در هر صحنه حرفهای ضروری است.
فیلمبرداریهایی که میخواهند سریع و بدون توقف انجام شوند و نیاز به صرفهجویی در زمان لازم برای عبور هر بازیگر از آرایش و مو، به علاوه هزینه فرد اضافی دارند، اغلب از بخش آرایش و مو صرف نظر میکنند. اما اگر بعداً به فیلم نگاه میکنید و لکهای روی بازیگر نقش اول شما وجود دارد که حواس را پرت میکند، دلیلش همین خواهد بود.
لایههای پایه آرایش و مو باعث میشوند استعدادهای شما احساس راحتی کنند و به آنها این حس را میدهد که از آنها مراقبت میشود. آیا آنها را در موقعیتی قرار میدهید که برای صحنه مناسب به نظر برسند؟ یا از آنها میخواهید که آسیبپذیری خود را افزایش دهند؟
سعی نکنید از بازیگران بخواهید که خودشان این کار را انجام دهند. به عنوان مثال، “مقداری آرایش بیاورید و خودتان آن را انجام دهید.” این کار باعث میشود تولید کمی غیرحرفهای به نظر برسد.
بخش هنری
بخش “ظاهر” در نقش های تولید فیلم شما به دو عامل بستگی دارد. یکی دستگاهی است که برای ثبت تصویر استفاده میکنید. دیگری این است که تصویری که ثبت میکنید چگونه به نظر میرسد.
بسیاری از این عامل دوم بر دوش بخش هنری میافتد و به همین دلیل است که این بخش اغلب بزرگ است و به زیرمجموعههای متعددی تقسیم میشود.
رهبر یا کلید این بخش، طراح تولید است. این فردی است که با مدیر فیلمبرداری و کارگردان، طرح و استراتژی ظاهر را ایجاد میکند.
درست زیر طراح تولید، یک مدیر هنری قرار دارد که بیشتر درگیر ساخت، ایجاد و کسب سطح است.
اما زیرمجموعههایی نیز در نقش های تولید فیلم وجود دارد. بخش لوازم میتواند به تنهایی بسیار بزرگ باشد و یک مسئول لوازم آن را رهبری کند. این شامل هر چیزی است که بازیگران در صحنه لمس میکنند و استفاده میکنند.
اگر لوازم سلاح دارید، ممکن است یک مسئول سلاح جداگانه داشته باشید.
به همه شمشیرها و سپرها در یک صحنه نبرد در ارباب حلقهها یا بازی تاج و تخت فکر کنید.
و در مورد همه زرههایی که میپوشند چطور؟
بخش لباس، بخش دیگری از بخش هنری است. چه کسی قرار است همه آن لباسها را طراحی، بسازد یا بخرد/اجاره کند؟
سپس دکور صحنه وجود دارد. شما باید هر صحنه و مکان را نه با لوازم، بلکه با موارد کوچکی که در فضا شخصیت ایجاد میکنند، تزئین کنید. ظاهر و احساس دنیای شما.
فرض کنید یک مکان اتاق خواب پیدا میکنید که دوست دارید و نمیتوانید هزینه اجاره مبلمان را بپردازید، بنابراین فقط با آنچه در آنجا وجود دارد فیلمبرداری میکنید. یک دکوراتور صحنه به شما کمک میکند همه آنها را برای بهترین ظاهر ممکن مرتب کنید. آنها آنجا خواهند بود تا برندهایی را که نمیتوانید به طور قانونی نشان دهید، “یونانی” کنند. آنها با بخش مکانها کار میکنند تا اطمینان حاصل کنند که پس از اتمام فیلمبرداری، اتاق را همانطور که پیدا کردهاید، ترک میکنید.
همچنین یک تیم ساخت و ساز کامل در ساخت صحنهها و نقش های تولید فیلم وجود دارد. اگر بتوانید از عهده آن برآیید، بخش بزرگی از فرآیند است و کنترل زیادی بر کیفیت بصری دنیایی که فیلمبرداری میکنید، به شما میدهد.
آیا در یک فیلم کوتاه کمبودجه به یک بخش هنری کامل نیاز دارید؟
نه. اما به هر اندازهای که میتوانید از عهده آن برآیید، نیاز دارید. اگر افرادی در این بخش از پروژه شما با شما کار نمیکنند، خوب به نظر نخواهد رسید و این یک تضمین است. ظاهر فیلم ارتباط زیادی با نحوه چیدمان عناصری که ثبت میکنید، دارد. نمیتوان آن را نادیده گرفت. اگر اتاقی که فیلمبرداری میکنید بیروح یا بدتر از آن، در طرح رنگی خود ناسازگار باشد، دوربین خوب چه فایدهای دارد؟
دیوارهای سفید، پردههای عمودی و یک مبل قدیمی. نشانههای آپارتمان دوستان شما که فیلم کوتاه خود را در آن فیلمبرداری کرده است. حداقل سعی کنید به نحوه ظاهر رنگها در کنار هم توجه کنید یا یک اثر هنری از اتاق دیگری بیاورید که با پالت رنگی مورد نظر مطابقت داشته باشد.
تعادل بین اسباب و تجهیزاتی که دوست دارید با آنها کار کنید و اهمیت اطمینان از اینکه صحنه شما از همان ابتدا ظاهر مناسبی دارد، را پیدا کنید.
بخش صدا
نادیده گرفتن یا کم اهمیت جلوه دادن صدا در مقایسه با ظاهر یک پروژه تمام شده، آسان است.
متأسفانه، این یک اشتباه رایج دیگر مبتدیانه است و باید از آن اجتناب کنید.
چند فیلم دانشجویی صدای تولید افتضاحی دارند؟ چند فیلم بیکیفیت مجبور به دوبله بد شدند؟
تمام وقت، تلاش و پول را برای پروژهای که صدای تولید با کیفیت نخواهد داشت، هدر ندهید.
طراحی صدا بخش بزرگی از چیزی است که باعث میشود یک فیلم کار کند. برای دیدن اینکه یک فیلم عالی قبل از شروع فرآیند طراحی صدا چقدر بد میتواند باشد، به فیلمهای روزانه اصلی جنگ ستارگان نگاه کنید.
میتوانید استدلال قوی کنید که جنگ ستارگان به دلیل صدای آن، نه تصاویر بصری، کار میکند.
وقتی به دارت ویدر، یکی از نمادینترین شخصیتهای سینما فکر میکنیم، به ماسک او فکر میکنیم. زره او. شمشیر نوری او. اما اگر نفسهای سنگین، باس عمیق صدای جیمز ارل جونز، صدای خش خش شمشیر نوری او را حذف کنید… چه چیزی دارید؟ یک لباس ربات خندهدار؟
اکنون، آن عناصری که ذکر کردم، در مرحله پس از تولید اضافه شدند و بخشی از طراحی صدا به طور کلی، نه صدای تولید هستند. اما نکته این است که به سادگی تأکید کنیم که صدای خوب چقدر حیاتی است.
بارها و بارها خواهید شنید که فیلم یک رسانه بصری است. شما وسواس ظاهر، تجهیزات، دوربینها… رنگها خواهید داشت. و باید هم داشته باشید.
اما بدون صدای عالی، هیچ فیلمی نمیتواند شایسته باشد. هیچ جای مانوری با صدا وجود ندارد. باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد، در غیر این صورت پروژه حتی تحمل نخواهد شد.
آنچه برخی ممکن است تصاویر بصری ضعیف در نظر بگیرند، میتواند به عنوان یک انتخاب سبک “کار کند”.
صدای ضعیف؟ این همیشه یک نه قاطع است.
بخش مکانها
یکی از مهم ترین نقش های تولید فیلم انتخاب مکان یا لوکیشن ها است . یک چک لیست فنی رایگان به همراه دارد که هنگام تصمیمگیری در مورد مکانها مفید خواهد بود.
اصول اولیه این است که باید هر چه زودتر شروع به جستجوی مکانهای مورد نیاز خود کنید و آنها را قفل کنید. اگر میتوانید از عهده یک بخش مکانها در پروژه خود برآیید، قطعاً باید یکی داشته باشید.
داشتن یک مکانیاب به معنای داشتن کسی است که میتواند از تجربه و ارتباطات خود برای یافتن مکانهای عالی برای فیلمبرداری شما استفاده کند. همچنین به معنای داشتن کسی است که در آنجا برای مدیریت و ماساژ پویایی با خود مکان حضور دارد.
اگر یک بخش مکانها، به همراه یک مدیر و مکانیاب ندارید، در نهایت تهیه کنندگان و کارگردانان این کار را انجام میدهند و این یک کار بسیار وقتگیر و مهم است که در نهایت قادر به انجام سایر الزامات شغل خود نخواهند بود. این فقط همینطور است.
بنابراین، اگر نمیتوانید از عهده یک بخش مکانها برآیید، راه حل در اینجا چیست؟
یکی این است که با گزینههای مکانی یا فیلمنامه خود خلاقیت به خرج دهید. چگونه میتوانید یک صحنه را بازنویسی کنید تا در یک مکان عالی که میدانید میتوانید به دست آورید، جای بگیرد؟
شاید بتوانید با کسی که به مکانی که نیاز دارید دسترسی دارد، معامله کنید، شاید اعتبار تهیه کنندگی یا نقش بزرگتری در فیلم به او پیشنهاد دهید. در نهایت، در برنامه ریزی نقش های تولید فیلم می توانید بودجه کافی برای یک فرد مکانها در نظر بگیرید و کسی را پیدا کنید که به دنبال اعتبار بزرگتری است و تجربه در سطوح پایینتر بخش مکانها در تولیدات بزرگتر دارد.
تدارکات
تدارکات از مهم ترین نقش های تولید فیلم نحوه غذا خوردن و نوشیدن نقش های در صحنه است. مهم است که هرگز در اینجا صرفهجویی نکنید. نیازی نیست هر روز برای ناهار خرچنگ داشته باشید، فقط باید زمان و انرژی لازم را در این بخش قرار دهید و افرادی را استخدام کنید که بتوانند از عوامل تولید فیلم مراقبت کنند. در غیر این صورت شهرت شما فرو میرود و نقش های شما نمیخواهند در این پروژه یا هر پروژه دیگری که انجام میدهید، کار کنند.
در یک فیلمبرداری کوچک، میتوانید با یک نفر که این کار را مدیریت میکند، کنار بیایید، اما اگر انتخاب میکنید که یک تهیه کننده یا دستیار تولید آن را مدیریت کند، مطمئن شوید که آن را جدی میگیرند و با دقت انجام میدهند. خطرات برای شما و فیلمبرداری شما بسیار زیاد است. مردم نمیتوانند و اگر غذا و آب نداشته باشند، کار نخواهند کرد.
تدوین و پس تولید
پس از تولید بسته به اینکه به چه کسی تحویل میدهید، متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، اگر در حال ساخت یک فیلم مستقل هستید، الزامات مشابهی با دستیاران تدوین در Westworld نخواهید داشت.
اما دانستن گردش کار آنها کمک میکند، زیرا میتوانید درک کنید که یک بخش پس از تولید چقدر بزرگ میتواند باشد.
بله، یک تدوینگر خواهید داشت، اما همچنین به دستیاران تدوین، رنگشناسان، متخصصان جلوههای ویژه، طراحان صدا و تدوینگران صدا نیاز خواهید داشت.
بخش جلوههای ویژه شما میتواند به تنهایی بسیار بزرگ و از مهم ترین نقش های تولید فیلم باشد.
نحوه شروع و ساخت یک حرفه تدوین، موضوع دیگری است و بینشی در مورد ظاهر یک تیم پس از تولید به شما میدهد.
همچنین موسیقی متن شما وجود دارد که ممکن است یک آهنگساز بنویسد، سپس نوازندگان آن را ضبط کنند که تیم دیگری از هنرمندان، میکسکنندهها و تهیه کنندگان را به همراه دارد.
پس از تولید آنقدر عظیم است که اغلب یک سرپرست پس از تولید خواهد داشت.
باز هم، اگر نمیتوانید از عهده هیچ یک از اینها برآیید، چه کار میکنید؟
اول از همه در نقش های تولید فیلم ، هرگز برای آن چیز “در پس از تولید درستش میکنیم” برنامهریزی نکنید. این هرگز کار نمیکند.
بیش از این، مطمئن شوید که بودجه شما پول زیادی برای پس از تولید کنار گذاشته است که به سادگی به آن دست نخواهید زد.
حتی در پروژههایی که کارگردان تقریباً تمام وظایف تدوین را انجام داد، متوجه شدم که هنوز به پول برای پس از تولید نیاز داریم.
همچنین، حتی اگر کارگردان شما میخواهد فیلم را تدوین کند، سعی کنید یک تدوینگر دیگر را نیز به خدمت بگیرید. چشمها و بینش آنها بسیار ارزشمند است. کارگردان دیدگاهی از فیلم دارد. اجازه دهید شخص دیگری نظر خود را بدهد. بسیاری از فیلمها به دلیل این امر در اتاق تدوین نجات مییابند. پیشنهاد می کنیم حتما این ویدیوی ساخت فیلم چه مراحلی دارد را مشاهده کنید

مدیرتولید و اجرایی
متولد 1358
کارشناسی مدیریت