پورتفولیو نویسنده چیست؟ و چه چیزی در نمونه کارهای خود بنویسید؟

پورتفولیو و اینکه چه چیزی را در مجموعه نمونه کارهای خود بنویسید؟

قدم پنجم: نمونه‌کارهای ( پورتفولیو ) خود را گردآوری کنید

حالا که چند وقتی شده است که می‌نویسید و مهارت آن را فراگرفته‌اید، وقت آن است که بدانید پورتفولیو نویسنده چیست؟ و راجع‌به گردآوری نمونه‌کارهایتان جدی شوید و آن را ارسال کنید. ولی از کجا بفهمید فیلمنامه‌نویسی شما به آن استانداردی رسیده است که بخواهید نمونه‌کارهایتان را به تهیه‌کنندگان، مدیران و یا افراد دیگر بفرستید؟
مشکل آن است که ما بارها دیده‌ایم مشتاقان نویسندگی فیلمنامه را زمانی می‌فرستند که هنوز آماده نشده است. برای همین چک‌لیستی را آماده کرده‌ایم که حاوی سوالاتی است که قبل از فرستادن فیلمنامه‌تان باید از خود بپرسید و پورتفولیو کاری خود را آماده کنید.

چک‌لیست فیلمنامه

آیا می‌توانید فیلمنامه خود را در دو یا سه جمله بیان کنید؟ راجع‌به چه چیزی است، چه کشمکشی وجود دارد، شخصیت اصلی و آنتاگونیست چه کسانی هستند، اهداف آن‌ها چه چیزی است و غیره. همه این‌ها باید در یک ارائه آسانسوری کوتاه قابل جواب دادن باشند.
آیا محتوای اصیلی دارید؟ آیا چیزی است که قبلا روی پرده سینما نمایش داده نشده است؟ آیا اتفاق بزرگی برای شخصیت اصلی من می‌افتد؟ چیزی که تماشاگر بتواند از لحاظ احساسی با آن ارتباط برقرار کند.
آیا فیلمنامه حاوی یک شخصیت اصلی با یک هدف مشخص است؟ آیا در مقابل یک آنتاگونیست قوی باید به این هدفش دست پیدا کند؟ آیا در راه رسیدن به این هدف چیزهای زیادی را از دست می‌دهد؟ آیا برای ما مهم است که برای این کاراکترها چه اتفاقی می‌افتد؟
آیا اتفاقات بزرگ داستان جای مخصوص به خود را دارند؟ آیا در ابتدای فیلمنامه اتفاق تحریک‌کننده‌ای برای شخصیت اصلی رخ می‌دهد؟ آیا هر اتفاق بزرگ باعث یک پیچش بزرگ داستانی می‌شود؟ آیا بین شخصیت اصلی و آنتاگونیست یک جور رقابت در جریان است؟
آیا مسیر شخصیت اصلی در فیلمنامه یک مسیر دشوار است؟ یا اون بدون فشار زیادی در آن سیر می‌کند؟

آیا داستان‌های واضح و روشن الف و ب و پ وجود دارند؟ آیا داستان الف همان چیزی است که شخصیت اصلی باید تا پایان فیلمنامه به دست آورد؟ و داستان ب به اون کمک می‌کند تا آن را به دست آورد؟ اکثر فیلمنامه‌هایی که ما دریافت می‌کنیم به اندازه کافی پیچیده نیستند و دلیل اصلی آن کمبود داستان‌های فرعی است. داستان‌های فرعی که روی خط اصلی داستان تاثیر می‌گذارند.

آیا فیلمنامه با ژانرش همخوانی دارد؟ اگر کمدی است آیا هر صفحه آن خنده‌دار است؟ اگر ترسناک است آیا با جلو رفتن فیلمنامه ترسناک و دراماتیک‌تر می‌شود؟ هر ژانری قاعده و قانون‌های مخصوص به خودش را دارد. آیا فیلمنامه شما به آن‌ها پایبند است؟ آیا هر صحنه هدف دراماتیکی دارد؟ آیا آغاز، میانه و پایان دارد؟ شخصیت اصلی صحنه چه کسی است و هدف آن‌ها چیست؟
آیا دیالوگ شما قابل مقایسه با دیالوگ یک نویسنده حرفه‌ای است؟ اگر فیلمنامه خود را باز کنید و به صورت شانسی یک‌صفحه را بخوانید، آیا دیالوگ‌های آن قابل مقایسه با فیلمِ مثلا Up in the Air هست؟ آیا هر خط هدف خاصی را دنبال می‌کند و داستان یا کاراکتر را رو به جلو می‌برد؟

آیا سبک نویسندگی شما قابل مقایسه با یک نویسنده حرفه‌ای است؟ اگر فیلمنامه خود را باز کنید و شانسی یک صفحه را بخوانید، توضیحات صحنه با یک فیلمنامه حرفه‌ای قابل مقایسه هستند؟ آیا چیزهایی مانند این می‌نویسید: «تلفن زنگ می‌خورد. کیتلین مضطرب به آن نگاه می‌کند. او با خود فکر می‌کند چه کسی می‌تواند باشد. لب پایینش را گاز می‌گیرد. بالاخره بلند می‌شود، به آن طرف اتاق می‌رود و تلفن را برمی‌دارد.» یا می‌نویسید: «تلفن زنگ می‌خورد. کیتلین با اضطراب آن را برمی‌دارد.»
از یک حرفه‌ای که فیلمنامه شما را خوانده است چه واکنشی دریافت کرده‌اید؟ آیا تا به حال فیلمنامه خود را به کسی (مدیر، راهنما، و یا کس دیگری در این صنعت) داده‌اید که خوشش آمده باشد؟ آیا تا به حال یک مشاور حرفه‌ای فیلمنامه، برچسبِ «پیشنهاد می‌کنم بخوانید» را بر روی فیلمنامه شما زده است؟
اگر پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای برای سوال‌های بالا ندارید، آنقدر بنویسید تا پیدا کنید. بعضی افراد بعد از نوشتن یک فیلمنامه ماهر می‌شوند اما خیلی کم پیش می‌آید. آماده باشید قبل از این که در فیلمنامه‌نویسی ماهر شوید و بتوانید آن را بفروشید، حداقل شش‌فیلمنامه بنویسید. آخرین نکته در این مقاله بسیار مهم است. فقط وقتی حداقل دوواکنش مثبت از دوحرفه‌ای دریافت کرده‌اید، فیلمنامه خود را به جاهای مختلف بفرستید.
اشتباهی که خیلی از مشتاقان نویسندگی می‌کنند را نکنید. آن‌ها قبل از این که فیلمنامه‌شان آماده باشد آن را به شرکت‌های تولیدی، استدیوها، مسابقات و جاهای دیگر می‌فرستند. با این کار فقط ثابت می‌کنید نویسنده خوبی نیستید و خود را در چاه می‌اندازید.

نمونه‌‌کار ( پورتفولیو ) من باید شامل چه چیزهایی باشد؟

وقتی مطمئن شدید که مهارت نویسندگی شما به یک استانداردی رسیده است، باید نمونه‌کارهای خود را گردآوری کنید تا آن را به افراد درون این صنعت بفرستید و اگر کسی آن را درخواست کرد، آماده باشد. این نمونه‌کار باید از اجزای زیر تشکیل شده باشد:
حداقل دو (ترجیحا سه) فیلمنامه فوق‌العاده که حداقل دوحرفه‌ای آن‌ها را تایید کرده‌اند. ما می‌گوییم دو یا سه چرا که اگر فقط یک‌فیلمنامه داشته باشید، فرستادن آن فایده چندانی ندارد. اولین سوالی که از شما می‌پرسند این است که «دیگر چه داری؟» و اگر نمی‌خواهید لگد به بخت خود بزنید، باید چیز دیگری که به اندازه آن فیلمنامه خوب باشد، داشته باشید.
در پورتفولیو خود یک خلاصه برای هر فیلمنامه که شامل عنوان، خط‌مشی و دو یا سه‌صفحه از داستان و کاراکترها باشد قرار دهید. این همان چیزی است که مردم به دنبال آن هستند تا مجبور نباشند تمام صفحات را برای این که بدانند شما چجور نویسنده‌ای هستید،‌ بخوانند.
یک نامه پرس‌وجو برای هر فیلمنامه، دستاوردهایتان به عنوان یک نویسنده، پروژه و یک چیز دوست‌داشتنی درباره شما به عنوان یک نویسنده. شخصیت خود را به آن‌ها نشان بدهید. این روزها دیگر هر کسی موافق نامه پرس‌وجو نیست اما به نظر ما امتحانش ضرری ندارد. خیلی از نویسندگان از همین راه نتیجه می‌گیرند.
در کل، نامه پورتفولیو شما، خلاصه، و فیلمنامه باید داد بزنند «مرا بخوانید!» اگر کسی که فیلمنامه شما را می‌خواند این حس به‌اش دست ندهد که حتما باید در این پروژه شریک شود، شما به عنوان یک نویسنده کار خود را خوب انجام نمی‌دهید.

نظرتان را در مورد این مطلب بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *