دیالوگ نویسی در فیلم نامه کار سختی نیست چون اغلب اوقات، به حرفها توجه می کنم و از حرف های مردم الهام می گیرم.
مثلا اخیرا یکی برگشت گفت: من فلان صحنه را نوشتم.
و من گفتم: نه، فلان دیالوگ را گفتی. دیالوگ ها را واقعا گفتی و یادم هست چه گفتی. همه را نوشتم.به این نمی گویند نوشتن. می گویند بیان کردن.
فکر کنم برای من، خلاقیت دیالوگ نویسی در فیلم نامه این است که بتوانیم آزادانه درباره چیزهای مضحک فکر کنیم و سوال های مضحک بپرسیم. به خصوص از خودمان به قول کاموس، وجدانی که عذاب می کشد باید اعتراف کند و هنر نوعی اعتراف است.این جمله را خیلی دوست دارم.
به علاوه، نمی توانم ادعای هنرمند بودن کنم.اما سخت تلاش می کنم به سوال ها پاسخ بدهم. مهم ترین چیز این است که چیزی پیدا کنم که حسابی ذهنم را درگیر کند.مثل سوالی که نتوانم پاسخ بدهم، و خودم را اینطوری به چالش بکشم.
این سوال ها، همان چیزی هستند که خواب شب را از من می گیرند،همان چیزهایی که ساعت دو نصفه شب به ذهنم می رسند. بعد بیدار می نشینم و میپرسم چرا؟ چرا اینطوری؟
در ویدیوی زیر Paul Haggis فیلمنامه نویس درمورد نحوه دیالوگ نویسی در فیلم نامه های خود می گوید:
در دیالوگ نویسی در فیلم نامه ، فکر کنم حس درون گرایی من خیلی قوی باشد. وقتی یک کار خیلی مضحک می کنم.از اینکه خودم را حسابی درگیرش کنم لذت می برم. به خودم می گویم، چرا این کار را کردم؟
معمولاً اینطوری داستان هایم را پیش می برم.سبک کار بیش از حد مورد توجه قرار گرفته است. اگر به فیلم های من نگاهی بیندازید می بینید که سبک ساخت آنها باهم خیلی فرق داردو به نظرم سبک ساخت باید به داستان کمک کند.
برنامه روزانه من این است:اول بیدار می شوم.خودم را از تخت می کشم بیرون،ایمیل هایم را چک می کنم،بعد سعی می کنم بنویسم اما خیلی زیاد ننویسم.
بعد احساس گناه می کنم و نزدیک ظهر که می شود حسابی احساس گناه می کنم. بعد فیلم نامه را باز می کنم و رویش کار می کنمT می نویسم، تایپ می کنم، دوباره می نویسم و تایپ می کنم و روی گوشی همراهم یادداشت می نویسم.
یک زمانی دوتا کامپیوتر داشتم.روی یکی یادداشت ها و روی دیگری، فیلم نامه را می نوشتم فقط باید خودم را فریب بدهم تا باور کنم که مشغول کار جدیدی هستم.از کار قبلی خیلی بهتر پیش خواهد رفت.گیر کردن وسط یک داستان حس خیلی بدی است.
برای این داستان آخری بارها گیر افتادم. واقعا وحشتناک است. با خودم فکر می کنم، دوباره می توانم این کار را انجام بدهم؟
می شود این را بیندازم دور و دوباره شروع کنم؟
گاهی پیش می آیدکه داستان ها در نهایت تشریف می برند داخل کشوی میز. باورم نمی شود آخرش آنها را داخل کشو انداختم و چون خوب نیستند، دیگر قرار نیست نگاهشان کنم.
دوست دارم سر میز ناهارخوری بنویسم. فکر کنم از وقتی که پول نداشتم، عادت کردم پای میز آشپزخانه بنویسم.دوست دارم فضا را احساس کنم.لذت می برم که در یک گوشه بنشینم و اطراف را ببینم.دوست دارم فضا باز باشد.
مثل این است که صحنه وسیعی روبروی آدم باشد،باید از پس زمینه کمی فاصله بگیرم تا بتوانم وقتی به کامپیوتر نگاه می کنم.فضای پشت سرم را همچنان احساس کنم.
اگر اینجا یک دیوار باشد، حالا به هر دلیلی جلوی دید کاملم را می گیرد. هرچی بیشتر می نویسید و بیشتر در دنیای جدید غرق می شوید.به دنیای فیزیکی بیشتر ربط پیدا می کند. در نهایت سعی می کنم چیزی که رویش کار می کنم را کامل نکنم.
اگر برای صحنه های بعدی ایده خوبی به ذهنم برسد، سعی می کنم همان لحظه آن را ننویسم، فقط یادداشتشان می کنم تا صبح روز بعد وقتی آنها را می بینم، چیزی به ذهنم برسد که بعدش با خودم بگویم:
!آها! این همین کاری است که دارم می کنم.می توانم این صحنه را بنویسم.
موقع فیلم برداری یا کارگردانی صحنه ها سعی می کنم هیچ فیلم دیگری نبینم. چون وقتی چیزی را می بینید، خیلی سخت است که به هر نحوی از آن استفاده نکنید.چه خودآگاه و چه ناخودآگاه.
اما با پیدا کردن لحظه هایی در زندگی واقعی که حسابی در ذهنتان جا خوش کنند، و بعد بتوانید آنها را با تخیلاتتان ترکیب کنید، می توانید بفهمید دقیقاً در کدام قسمت احساس گناه می کنید، و بعد به همان قسمت بپردازید واین مهم ترین قسمت دیالوگ نویسی در فیلم نامه است.

در فیلمونیم دیده شو …
فیلمونیم نقطه پیوند سینماگران به یکدیگر و آغاز حرکتی نوین در صنعت سینمای ایران است. از این رو بستری را فراهم کرده تا سینماگران بتوانند با مشاهده رزومه یکدیگر، همدیگر را بیشتر بشناسند، نیروهای تازه کار و کمتر دیده شده را شناسایی کنند و با هم ارتباط موثری برای همکاری بگیرند. در اینجا کاربران می توانند آموزشها و اطلاعات مفید در زمینه تخصصی خود را با سایر کاربران به اشتراک بگذارند و پیرامون مسائل سینما گفتگو کنند.
اگر شما هم در یکی از رشته های مختلف سینما، متخصص و حرفه ای هستید، و یا اگر دانشجوی سینما هستید و در حال کسب تجربه هستید، و یا اگر علاقه مند حرفه ای سینما هستید و بدون تحصیلات آکادمیک در سینما فعالیت دارید، و یا مترجم هستید و به سینما علاقه مندید، می توانید محتوای تخصصی خود را با نام خود و برای معرفی هر چه بیشتر خود در فیلمونیم منتشر کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید.
برای ارسال محتوای خود ابتدا باید در سایت عضویت داشته باشید.
برای دریافت اطلاعات بیشتر از بخش های مختلف سایت فیلمونیم “درباره فیلمونیم” را مطالعه نمایید.