نوشتن فیلمنامه و هنر فیلمنامهنویسی را استادانه بیاموزید.
بعضی از نویسندگان در خلق کاراکترها تبحر دارند اما در نوشتن طرح داستانی جذاب مهارت ندارند. برای برخی دیگر نوشتن داستانهای جالب آسان است اما کاراکترهای آنها حوصلهسربر میشوند.
برای این که در فیلمنامهنویسی موفق شوید، باید در همه چیز خوب باشید: خلق کاراکتر، طرح داستانی، دیالوگ، توضیحات، موضوع، قالببندی و غیره. و این کار به هیچ وجه آسان نیست. پس چه باید کرد؟
روی تکتک جنبههای فیلمنامهنویسی تمرکز کنید.
برای نوشتن فیلمنامه خوب است که هر روز بنویسید ولی اگر فقط بنویسید بدون این که جهت خاصی را پیش بگیرید، ممکن است به مشکلاتی بربخورید. احتمال این که اشتباهات خود را تکرار کنید، بسیار است و برای همین است که باید به روش نویسندگی خود ساختار خاصی بدهید.
ما پیشنهاد میدهیم با هر کدام از بخشهای اصلی فیلمنامهنویسی یعنی: معنا، کاراکتر، ساختار/ طرح، صحنهها، موضوع، دیالوگ، توضیحات و قالببندی به طور خاص درگیر شوید و مهارت خود را در آن بخش تقویت کنید.
یک تمرین خوب نوشتن فیلمنامه این است که زمانی را –مثلا یک ماه– به یک بخش خاص فیلمنامهنویسی اختصاص دهید. و قبل از آن که به بخش دیگری بروید، تمرینهایی را انجام بدهید، راجعبه آن مطالعه کنید، صحنههایی با تمرکز بر روی آن بنویسید و غیره.
مفهوم:
- چگونه ایدههای فیلمنامهای خلق کنیم
- چگونه طرح فیلمنامهای بنویسم که فیلمنامهام به فروش برود
- چگونه یک طرح فیلمنامه خوب به یک بازی خوب میانجامد
کاراکتر:
- چرا کاراکترها حوصلهسربر هستند و چگونه آن را درست کنیم
- معماری کاراکترها و پردهبرداری از امیال و آرزوهای کاراکتر
- بیهوده بودن خلق بیوگرافی برای کاراکتر و این که به جای آن چه میشود کرد
طرح/ ساختار داستان:
- درهمشکستن داستان «(۵۰۰) روزهای تابستان» نشان میدهد که ساختار غیرخطی آنقدرها هم سخت نیست
- در سکانسهای فیلمنامه استاد شوید: چگونه به درک جدیدی از ساختار سهپردهای برسید
صحنهها:
- ۸اصلِ دراماتیکِ یک صحنه
- چرا اکثر توصیهها درباره نوشتن یک صحنه اشتباه هستند
- چگونه از بازگشت صحنه استفاده کنیم
موضوع (تِم):
- همه چیز درباره موضوع
- فیلمنامه نویسی از روی موضوع
- دیدگاه جان آگست درباره موضوع
دیالوگ:
- بهترین راه برای حذف دیالوگهای بهدردنخور
- چگونگی نوشتن فیلمنامههای طنز با دیالوگهای خندهدار
- دیالوگنوشتن را استادانه بیاموزید: راهنمای کاربردی نوشتن دیالوگ همانند حرفهایها
توضیح:
- ۳۵ اشتباه در نوشتن فیلمنامههای گمانی
- چگونه از تعلیق در نوشتن خود بهره ببرید
- مثالهای خوب و بد توضیح در فیلمنامه از فیلمهای معروف
قالببندی:
- چگونه یکفیلنامه برای بازارِ فیلمنامههای گمانی بنویسیم
- قالببندی فیلمنامه را استادانه بیاموزید: یک راهنمای واضح از قالببندی یک فیلمنامه برای بازار فیلمنامههای توضیحی

نویسنده و ایده پرداز
متولد 1361
ساکن تهران
کارشناسی گرافیک
کاردانی فیلمسازی (انیمیشن)
• عضو خانه سینما و آسیفا ، خانه حمایت از فیلم کودک و نوجوان و …
• عضو گروههای ایده پردازی و تیم خلاقیت و اتاق فکر شرکتهای تبلیغاتی و سازمانهای مختلف در طول 20 سال گذشته.
• نویسنده داستان ، شعر و فیلمنامه انیمیشنهای کودکان از جمله ترانه های حسنی و …
• کار به صورت پروژه ای در زمینه نویسندگی (شعر ، داستان ، فیلمنامه کوتاه و بلند و سینمایی کودک و بزرگسال- انیمیشن و رئال) در قالب همکاری با گروههای نویسندگی مختلف .
• چاپ اثر در نشریات مختلف در زمینه شعر و داستان کودک از جمله ماهنامه سروش کودکان، عروسک سخنگو و …
• تدوین نماهنگ های تلویزیونی و مصاحبه صدا و سیما ، در برنامه دریای جان ، شبکه ۴ سیما، تابستان ٨٩
• تدوین ویژه برنامه تلویزیونی روز جهانی فلسفه ، شبکه ۴ سیما ، آبان 89
• نایب دبیر کانون عکس و فیلم دانشگاه الزهرا و برگزاری جلسات نقد و بررسی فیلم و انیمیشن سالهای 84 تا 87 .
• مدرس انیمیشن و نقاشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
• مدیر برنامه ریزی و مدرس انیمیشن در جشنواره 4 روزه ” کودک، خلاقیت، محیط زیست” موزه دارآباد در سال 92
• مدیر ایده پردازی و برنامه ریزی شرکت “آرکا ایتوک” و فعالیت مستمر در زمینه کارآفرینی و مشاوره و ایده پردازی از سال 92
• مدیر ایده پردازی و اجرایی سایت و پیج سینمایی
جوایز و افتخارات :
• نویسنده برگزیده جشنواره حیات سال 95 به داوری آقای هوشنگ مرادی کرمانی و چاپ کتاب با عنوان “قلپ قلپ قلپ” با موضوع آب
• نویسنده منتخب مجموعه داستان های 15 کلمه ای جشنواره نویسندگی ادبیات اقلیت با موضوع کودکان کار و چاپ اثر در کتاب ” شاهزاده کوچولو در مترو ”
• برنده جشنواره جایزه انگشت جادویی پاییز 97 با داستان “قاشق چوبی”
• شرکت در استارت آپ ویکند رویداد خلق ایده فیلمنامه نویسی مهرماه 97 و انتخاب طرح اولیه در بین 20 اثر منتخب.