من عاشق کارم هستم چون وقتی تمام می شود، روی خیلی ها اثر می گذارد. همین تاثیرگذری روی دیگران در واقع بهترین بخش انیمیشن است. چون وقتی بچه هستیم کلی انیمیشن می بینیم و تا آخر عمرمان با آن زندگی می کنیم.
اینجا خیلی آرامش بخش است.زیاد سروصدا نمی شود.شلوغ هم نیست.ماشین های زیادی رفت و آمد نمی کنند.اینجا پر از چیزهای جذاب است و مرا یاد خیلی از فیلم های قدیمی می اندازد.و دوباره احساس می کنم که کودک هستم.
وقتی می خواهم به چیزهای زیادی نگاه بیندازم.به قسمت وسطی استودیو می روم که یک میز بزرگ آنجاست. کلی تصاویر مختلف را بیرون می کشم و به آنها نگاه می کنم. مثلا به یکی از کتاب هایم فکر می کنم و به خودم می گویم یک چیزی همینجاست که شاید ارزش چک کردن را داشته باشد و بتوانم الهام بگیرم.
Brenda Chapman که از کارگردانان، نویسندگان و طراحان استوری برد انیمیشن شناخته شده است می گوید: برای رسیدن به بهترین بخش انیمیشن ، دوست دارم وقتی کاری انجام می دهم قدرت انتخاب داشته باشم. اینطوری احساس آزادی می کنم. اولین کار تولید انیمیشن را با یک استوری برد مخصوص ضرب های داستان شروع می کنم.بعد از اینکه کارهای ضرب اصلی را انجام دادم،کمی بیشتر رویش کار می کنم و در نهایت سه تا از این بوردها را پر می کنم. اینطوری جزئیات خیلی زیادی می شوند و معمولاً کار سخت می شود. اما گاهی خودم این کار را می کنم. جوگیر می شوم و ادامه می دهم :
در ویدیوی زیر Brenda Chapman سازنده انیمیشن Brave از نحوه و دلیل اصلی ساخت این انیمیشن زیبا می گوید:
وقتی شروع به نوشتن فیلم نامه مخصوصا برای انیمیشن می کنید، پرداختن به جزئیات می تواند خیلی کمک کننده باشد. چون اینطوری تا حدودی مشخص کرده اید که قرار است صحنه ها چطور باشند. من در ابتدا یک ایده مبهم در ذهنم دارم. اما بطور کلی می دانم که چطور قرار است داستان را به پایان برسانم. بعد سعی می کنم روی همان ایده کار کنم.
بهترین بخش انیمیشن قسمت پایانی و نتیجه داستان است اما قسمت میانی انیمیشن همیشه برای من سخت ترین قسمت است.
گاهی فقط فکر می کنم که می خواهم کار را تا اینجا برسانم . نقطه مقابل این ماجرا چطور می شود که بتوانم همه چیز را تغییر بدهم؟گاهی فقط یک طرح از آن در دستم هست و فکر می کنم، این ایده اگر وسط فیلم باشد خیلی باحال می شود.
گاهی همینطوری چیزی را حس می کنم.
در دیزنی مربی های فوق العاده ای داشتم که همه شان من را قبول داشتند و اینطوری به یکی از هنرمندان بخش داستان تبدیل شدم. هرگز احساس نمی کردم که به خاطر خانم بودنم از بقیه دور افتاده ام.
آن موقع رویای من به واقعیت پیوست. یک گوشه می نشستم و داستان می نوشتم و طرح میزدم . شخصیت های مختلف می ساختم و داستان را تکمیل می کردم و به آن افتخار می کردم.
نه تنها باید داستان را طراحی کنیم، بلکه باید آن را بنویسیم. اما تا داستان هنوز به فیلم نامه تبدیل نشده، داستان روی نوارهای کوچک دیالوگ می نویسم.
مثلا کارگردان یک لایو اکشن را درنظر بگیرید که باید مقابل یک دوربین بایستد و هیچ چیزی مقابلش نیست. در انیمیشن باید کل دنیا را خودتان بسازید. مثلا چیزهای مختلف را به شکل های مختلف دربیاورید.
وقتی کارگردانی می کنم می خواهم مطمئن شوم که همه می فهمند ماجرا از چه قرار است. پس با هرکسی که قرار باشد با او همکاری کنیم، کلی جلسه می گذاریم. هنرمندان داستان نویس با همه بخش های دیگر همکاری می کنند. یک بار فیلم را از پیش تدوین می کنیم. تدوین را آخر کار انجام نمی دهیم چون هزینه های ساخت انیمیشن همینطوری سر به فلک می کشند.
باید هزینه ها را به قسمت استوری بورد اختصاص بدهیم. اصولا استوری بورد ها را تهیه می کنیم و بعد از طراحی ها فیلم برداری می کنیم و زمان بندی انجام می دهیم . همزمان صحنه ها را می سازیم و بلافاصله فیلم را بررسی می کنیم.
طراحی های ساکن را با صداها و موسیقی خام و صدای شاهد چک می کنیم که مطمئن شویم همه چیز درست است. در این فرایند، معمولاً با شخصیت ها کار را شروع می کنم که بدانم اول کاری چه کسی هستند و آخر داستان قرار است چطور باشند.
همیشه دوست دارم درباره افرادی که می شناسم یا موقعیت هایی که در آنها بوده ام فکر کنم و از چیزهایی که تجربه کرده ام استفاده کنم.
وقتی اینجا آمدیم دخترم تقریبا پنج ساله بود و کلی برایم دردسر درست می کرد. هر روز صبح سر آماده شدن برای مدرسه و هرچیز دیگر بحث می کردیم و این بحث ها حتی سر کار هم در ذهنم می چرخیدند.
بعد با خودم گفتم باید این بحث ها را به داستان تبدیل کنم .اینطوری بود که انیمیشن Brave (شجاع) ساخته شد.
بعد از آن کلی نامه از دخترها به دستم رسید که می گفتند فیلم را با مادرشان دیده اند و با هم کنار آمده اند.
من در اصل انیمیشن Brave را برای دخترم ساخته بودم و به همین خاطر کلی برایم عزیز است.
داستان ها همینطوری هستند. انگار با همین فیلم کلی از روابط را بهبود بخشیدیم. یا اصلا خانواده ها می توانند از تماشای فیلم کنار هم لذت ببرند و در نهایت فیلم یا انیمیشنی پیدا کنند که بتوانند آن را باهم ببینند و این بهترین بخش انیمیشن است.

در فیلمونیم دیده شو …
فیلمونیم نقطه پیوند سینماگران به یکدیگر و آغاز حرکتی نوین در صنعت سینمای ایران است. از این رو بستری را فراهم کرده تا سینماگران بتوانند با مشاهده رزومه یکدیگر، همدیگر را بیشتر بشناسند، نیروهای تازه کار و کمتر دیده شده را شناسایی کنند و با هم ارتباط موثری برای همکاری بگیرند. در اینجا کاربران می توانند آموزشها و اطلاعات مفید در زمینه تخصصی خود را با سایر کاربران به اشتراک بگذارند و پیرامون مسائل سینما گفتگو کنند.
اگر شما هم در یکی از رشته های مختلف سینما، متخصص و حرفه ای هستید، و یا اگر دانشجوی سینما هستید و در حال کسب تجربه هستید، و یا اگر علاقه مند حرفه ای سینما هستید و بدون تحصیلات آکادمیک در سینما فعالیت دارید، و یا مترجم هستید و به سینما علاقه مندید، می توانید محتوای تخصصی خود را با نام خود و برای معرفی هر چه بیشتر خود در فیلمونیم منتشر کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید.
برای ارسال محتوای خود ابتدا باید در سایت عضویت داشته باشید.
برای دریافت اطلاعات بیشتر از بخش های مختلف سایت فیلمونیم “درباره فیلمونیم” را مطالعه نمایید.
به دنبال فروش فیلم نامه هستم. ۰۹۱۵۵۲۸۶۷۷۲
ممنون از مطالب خوبتون و لطفا از روشهای فروش فیلمنامه برامون بیشتر مطلب بگذارید و راهنمایی کنید