“در این معرفی داستان فیلم مطرح نمیشود و خطر اسپویل وجود ندارد”
نمیدانم چرا محصولات سینمایی سال ۲۰۰۰ آثار درخشانی در تاریخ سینما شدهاند!
“مرثیه…” یکی از این آثار است که با کارگردانی و تدوین خلاقانهی خود توانسته افتخارات زیادی برای تیم سازنده همراه داشته باشد.
همانطور که از نام فیلم بر میآید ما با رویای انسانها سر و کار داریم و البته جایی که این رویا با توهم تلاقی پیدا میکند.
یکی از ترفندهای آرنوفسکی (کارگردان) تکرار چند صحنهی یکسان در فواصل مختلف است. همین کار باعث شده فیلم همراه با موسیقی فوق العادهای که دارد همچون شعری با یک ترجیعبند خوانده (دیده) شود. این بیت تکرار شونده مصرف تحریکآمیز مواد مخدر است و گویا آرنوفسکی با این تمهید چرایی اتفاقات تراژیک داستان را بیان میکند.
اما در پس این تمهید هوشمندانه چیزی که به نظر من بسیار جالب توجه بود، شخصیتپردازی چهار کارکتر محوری فیلم است. افرادی که شاید بتوانند به نوعی نمادی از جامعهای بزرگتر باشند و اهداف و رویاهای مختلفی داشته باشند. البته وجه مشترک این افراد همان ترجیعبند تکرار شونده در فیلم است.
در اواخر داستان مرثیهای بر یک رویا ، رویاهای این چهار شخصیت توسط تمهید هنرمندانهی کارگردان در هم تنیده و نابود میشود و این تراژدی بزرگ با تدوین موازی فوقالعادهای که دارد به پایان میرسد.
مرثیه فیلمی است که در سه فصل روایت میشود، فصل شادی و نشاطی که به سرمای سخت زمستان میرسد ولی هرگز از پس سرما، بهاری دوباره سر نمیرسد.
مگر در رویا!
امیدوارم از نقدفیلم مرثیهای بر یک رویا [شعر تلخ تصویری] لذت برده باشید و لطفا نظراتتون را در مورد این فیلم در پایین صفحه بفرمایید
![مرثیهای بر یک رویا [شعر تلخ تصویری] 2 حمید آذرطوسی](https://filmonim.ir/wp-content/uploads/ultimatemember/98/profile_photo.jpg?1754172068)
✓دوستدار کلمات
مدیر محتوا