فیلمنامه تبلیغاتی خوب در آگهی های موفق تلویزیونی و رادیویی نقش بسزایی دارد. این آگهی ها اغلب شامل تبلیغاتی می شوند که محصولات را می فروشند یا اتفاقاتی را اعلام می کنند.
خیلی از شرکت های تجاری، تیم های بازاریابی را استخدام می کنند تا در کنار نویسندگان فیلمنامه تبلیغاتی حضور داشته باشند، چون نوشتن یک تبلیغ موفق می تواند دشوار باشد. نوشتن یک تبلیغ شما را ملزم به ارتباط پیام در ۱۵ الی ۶۰ ثانیه می کند. اکثر تبلیغات خوب برای مخاطب باید ساده،موضوعی و با ارزش باشند .شما باید یک پیشنهاد خلق کنید که یک مشتری جدید را تشویق به اقدام فوری کند. پس یاد بگیرید که چگونه یک فیلم نامه برای تبلیغ بنویسید.
۱- تصمیم بگیرید که از چه رسانه ای می خواهید استفاده کنید .
به طور کلی تجارت ها فیلمنامه ها را می نویسند. برای هر دو تبلیغات تلویزیون و رادیو، اگر نامطمئن هستید که از چه تبلیغاتی برای خرید استفاده کنید، یک مشاور بازاریاب استخدام کنید یا از یک دپارتمان بازاریابی بخواهید که گزارشی از این که چه ایستگاه ها و رسانه هایی مخاطبین ایده آل شما را هدف قرار داده اند به شما بدهد.
۲- از تلویزیون یا ایستگاه های رادیویی درباره قیمت تبلیغاتشان، زمان پخش، طول تبلیغات و قیمت تولیدشان پرس و جو کنید.
شما ابتدا قبل از اینکه فیلمنامه تبلیغاتی خود را بنویسید باید رسانه پخش تبلیغات را بررسی کنید. ایستگاهی را بررسی کنید که مخاطبان شما را هدفگذاری کرده است و یک معامله جذاب را پیشنهاد می دهد.
برای مثال، بعضی ایستگاه های رادیویی پیشنهاد همکاری تبلیغاتی می دهند. اگر شما بیست تبلیغات بخرید، آنها ۲۰-۳۰ ثانیه تبلیغ رایگان به شما می دهند.
۳- استخدام کردن یک متخصص حرفه ای فیلمنامه تبلیغاتی را در نظر بگیرید.
اگر شما به دنبال کسی هستید که فیلمنامه تبلیغاتی خود را مثلا برای یک خواننده خاص و بر اساس صدای او بنویسید، یا یک پیام پیچیبده بنویسید یا با فیلم نامه نسبت به شخص یا شغلی شوخی کنید، شما ممکن است که بخواهید درباره قیمت برای یک کپی رایت محلی یا نمایندگی فروش پرس و جو کنید.
۴- با نکات کلیدی تبلیغ با مدیران و بازاریاب ها بحث کنید.
نکات زیر را در فیلمنامه تبلیغاتی دنبال کنید. تصمیم بگیرید که هدف تبلیغ چه خواهد بود. برای مثال، شما ممکن است که بخواهید یک تجارت جدید را اعلان بکنید، به یک آمارگیری جمعیتی متفاوت برسید، اختراع فروش را جا به جا کنید، مشتری جدید بگیرید یا وابستگی خود را با یک خیریه اعلام کنید.
یک پیشنهاد به شنوندگان خود ارائه دهید. تصمیم بگیرید که چه موارد خاص، تخفیف یا دانشی را می توانستند بگیرند که بعد از تبلیغات اقدام به عمل کنند.
یک “فراخوانی برای اقدام” انتخاب کنید. به شنونده یا بیننده تنها یک کاردهید. مطمن شوید که پیشنهاد شما به آنها انگیزه می دهد که اقدام کنند. سعی نکنید که یک کار بیشتر برای انجام دادن درست کنید. برای مثال ازآنها بخواهید که به وب سایت شما بروند، به جای اینکه بخواهید که با شما تماس بگیرند به سایت شما بروند و به شما ایمیل بزنند.
تصمیم بگیرید که آیا شما نام تجاری یا راه تبلیغاتی خاصی را دنبال می کنید یا نه. اگر شما در میان برند سازی دوباره هستید، مطمن شوید که شما آن سبک، پیام وشعار لیست شده به عنوان عناصر ضروری برای تبلیغات را دارید.
۵- این اطلاعات را به فیلم نامه نویس یا تیم نویسندگی خود بدهید.
به آنها اجازه دهید که از شما سوال بپرسند که سعی کنند جزییات بیشتری درباره شرکت شما شناسایی کنند.
۶- یک پیش نویس بنویسید. این مواد زیر را در نظر بگیرید:
با یک جمله توجه برانگیز شروع کنید. مقدمه فیلمنامه تبلیغاتی مهم است چون که توجه شنونده را جلب می کند. نام تجارت را عنوان کنید و چندین بار این پیشنهاد را در طول متن بیاورید. شما ممکن است بخواهید این کار را در ابتدا، در وسط یا انتها با آوردن آن در فیلم نامه به صورت طبیعی انجام دهید. تکرار باعث می شود که مخاطب اطلاعات شما را به یاد آورد.
یک جمله درباره یک پیشنهاد خاص ، محدود و منحصر به فرد قرار دهید.
یک وظیفه برای اقدام را دنبال کنید. به شنوندگان خود بگویید که که آنها باید چه کار کنند تا پیشنهاد خاصی بگیرند. انگیزه(پیشنهاد) باید با کار برای انجام دادن متناسب باشد. یک نمونه شامپوی رایگان احتمالا انگیزه کافی برای ثبت نام اینترنتی نمی باشد. اما یک کلاس پیلاتس رایگان که مقدار قابل توجهی می ارزد می تواند برای ایجاد یک حساب اینترنتی کافی باشد.
۷- فضا برای مکث، تند خوانی، آرام خوانی یا تکرار قرار دهید.
این یک نمایش نامه است، بنابراین باید مانند یک نمایش نامه نوشته شود نه یک نثر.
۸- به اولین پیش نویس فیلم نامه تان مهلت دهید.
از کسی بخواهید که آن را کاملا بخواند و از یک تایمر استفاده کند ببیند چند ثانیه طول می کشد و اشاره کند که این اطلاعات نیاز دارد اضافه یا کم شوند.
۹- سادگی فیلمنامه تبلیغاتی را بررسی کنید.
این موضوع را در نظر داشته باشید که افراد همه توجه خود را اختصاص نمی دهند. اطلاعات غیر ضروری را حذف کنید و مکث ها را برای درک مطلب افزایش دهید.
مطمئن باشید که هوشمندانه است اگر تبلیغات شما خیلی افراطی و با طعنه یا انواع دیگری از طنز نباشد. شما ممکن است تعداد زیادی از مخاطبین متفاوت را امتحان کنید تا مطمئن شوید فیلمنامه برای فهمیدن زیاد پیچیده یا سخت نیست.
۱۰- تایید نهایی را از مدیر بگیرید.
قبل از اینکه ضبط را شروع کنید یا فیلم نامه را به ایستگاه دهید،نظرات را بپرسید.
۱۱- یک استعداد صدا استخدام کنید تا تبلیغات را بخواند.
اگر لازم است فیلم نامه را با بازیگر تطابق دهید. تا وقتی که بازیگر به طور درست می خواند، تمرین کنید.

نویسنده و ایده پرداز
متولد 1361
ساکن تهران
کارشناسی گرافیک
کاردانی فیلمسازی (انیمیشن)
• عضو خانه سینما و آسیفا ، خانه حمایت از فیلم کودک و نوجوان و …
• عضو گروههای ایده پردازی و تیم خلاقیت و اتاق فکر شرکتهای تبلیغاتی و سازمانهای مختلف در طول 20 سال گذشته.
• نویسنده داستان ، شعر و فیلمنامه انیمیشنهای کودکان از جمله ترانه های حسنی و …
• کار به صورت پروژه ای در زمینه نویسندگی (شعر ، داستان ، فیلمنامه کوتاه و بلند و سینمایی کودک و بزرگسال- انیمیشن و رئال) در قالب همکاری با گروههای نویسندگی مختلف .
• چاپ اثر در نشریات مختلف در زمینه شعر و داستان کودک از جمله ماهنامه سروش کودکان، عروسک سخنگو و …
• تدوین نماهنگ های تلویزیونی و مصاحبه صدا و سیما ، در برنامه دریای جان ، شبکه ۴ سیما، تابستان ٨٩
• تدوین ویژه برنامه تلویزیونی روز جهانی فلسفه ، شبکه ۴ سیما ، آبان 89
• نایب دبیر کانون عکس و فیلم دانشگاه الزهرا و برگزاری جلسات نقد و بررسی فیلم و انیمیشن سالهای 84 تا 87 .
• مدرس انیمیشن و نقاشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
• مدیر برنامه ریزی و مدرس انیمیشن در جشنواره 4 روزه ” کودک، خلاقیت، محیط زیست” موزه دارآباد در سال 92
• مدیر ایده پردازی و برنامه ریزی شرکت “آرکا ایتوک” و فعالیت مستمر در زمینه کارآفرینی و مشاوره و ایده پردازی از سال 92
• مدیر ایده پردازی و اجرایی سایت و پیج سینمایی
جوایز و افتخارات :
• نویسنده برگزیده جشنواره حیات سال 95 به داوری آقای هوشنگ مرادی کرمانی و چاپ کتاب با عنوان “قلپ قلپ قلپ” با موضوع آب
• نویسنده منتخب مجموعه داستان های 15 کلمه ای جشنواره نویسندگی ادبیات اقلیت با موضوع کودکان کار و چاپ اثر در کتاب ” شاهزاده کوچولو در مترو ”
• برنده جشنواره جایزه انگشت جادویی پاییز 97 با داستان “قاشق چوبی”
• شرکت در استارت آپ ویکند رویداد خلق ایده فیلمنامه نویسی مهرماه 97 و انتخاب طرح اولیه در بین 20 اثر منتخب.