فیلم درباره الی : معمای سکوت، تراژدی پنهان
نقد فیلم درباره الی اصغر فرهادی | بررسی داستان، بازیگران و مضامین اخلاقی درباره الی ، ساختهی تحسینشدهی اصغر فرهادی در سال ۱۳۸۷، فیلمی است که با داستانی ساده اما عمیق و پر از تعلیق، مخاطب را درگیر یک معمای انسانی پیچیده میکند. فرهادی با فضاسازی صمیمی در ابتدا و ایجاد تدریجی ابهام و تنش، پرده از دروغها، پنهانکاریها و قضاوتهای عجولانه در روابط دوستانه برمیدارد و سوالات مهمی دربارهی اخلاق، مسئولیت و پیامدهای ناخواسته بر جای میگذارد.
خلاصه داستان:
گروهی از دوستان قدیمی برای گذراندن تعطیلات آخر هفته به ویلایی در شمال کشور سفر میکنند. سپیده (گلشیفته فراهانی) که هماهنگکنندهی این سفر است، الی (ترانه علیدوستی)، معلم مهدکودکی را نیز به جمع آنها دعوت کرده تا او را به احمد (شهاب حسینی)، دوست تازهواردشان که پس از سالها از آلمان بازگشته، معرفی کند. در میان خوشیها و بازیها، الی ناگهان و به طرز مرموزی ناپدید میشود. با گم شدن الی، روابط دوستانه و تصورات اولیه دربارهی او و دیگران به تدریج رنگ باخته و دروغها و پنهانکاریهای هر یک از افراد آشکار میشود.
تحلیل و بررسی فیلم درباره الی :
- ایجاد تعلیق و ابهام تدریجی: اصغر فرهادی با مهارت مثالزدنی، داستان فیلم را از یک سفر دوستانه و شاد به یک معمای پر از ابهام و تنش تبدیل میکند. او در ابتدا فضایی صمیمی و باورپذیر خلق میکند و سپس با گم شدن الی، لایههای پنهان روابط و شخصیتهای داستان را به تدریج آشکار میسازد و مخاطب را درگیر حدس و گمان دربارهی سرنوشت او میکند.
- شخصیتپردازیهای چندلایه و خاکستری: شخصیتهای فیلم، به ویژه سپیده و احمد، به شکلی عمیق و چندلایه پرداخت شدهاند. هر کدام از آنها با انگیزهها، ضعفها و پنهانکاریهای خود، در شکلگیری اتفاقات نقش دارند و تصمیماتشان، پیامدهای ناخواستهای را به دنبال میآورد. فرهادی از قضاوت شخصیتها خودداری میکند و آنها را در موقعیتهای دشوار به چالش میکشد.
- بازیهای درخشان گروه بازیگران: گروه بازیگران «درباره الی» با هماهنگی و تسلط مثالزدنی، نقشهای خود را ایفا کردهاند. گلشیفته فراهانی در نقش سپیده، با بازی پرانرژی و در عین حال مضطرب خود، محور اصلی آشکار شدن دروغها و پنهانکاریهاست. ترانه علیدوستی در نقش الی، با حضور مرموز و تاثیرگذارش، سوالات زیادی را در ذهن مخاطب ایجاد میکند. شهاب حسینی نیز با بازی احساسی و درونی خود، سرگشتگی و تلاش احمد برای یافتن حقیقت را به خوبی به تصویر میکشد.
- پرداختن به موضوع قضاوت و پیشداوری: «درباره الی» به شکلی ظریف و تاثیرگذار به موضوع قضاوت و پیشداوری در روابط انسانی میپردازد. با گم شدن الی، دوستان او بر اساس تصورات و برداشتهای سطحی خود، به قضاوت دربارهی او و رفتارش میپردازند و این قضاوتهای عجولانه، منجر به سوءتفاهمها و پیچیدهتر شدن ماجرا میشود.
- نمایش تاثیر دروغ و پنهانکاری در روابط: فیلم به خوبی نشان میدهد که چگونه دروغها و پنهانکاریهای کوچک میتوانند به مرور زمان به بحرانهای بزرگتری تبدیل شوند و اعتماد و صمیمیت در روابط دوستانه و خانوادگی را از بین ببرند. تلاش شخصیتها برای پنهان کردن حقیقت، وضعیت را پیچیدهتر کرده و عواقب ناگواری را به دنبال دارد.
نقاط قوت:
- ایجاد تعلیق و ابهام تدریجی و ماهرانه
- شخصیتپردازیهای چندلایه و باورپذیر
- بازیهای درخشان و هماهنگ گروه بازیگران
- پرداختن به موضوعات مهم قضاوت و پیشداوری
- نمایش تاثیر دروغ و پنهانکاری در روابط
- کارگردانی دقیق و هنرمندانه اصغر فرهادی
- فضاسازی صمیمی در ابتدا و ایجاد تدریجی تنش
نقاط ضعف:
- پایانبندی فیلم ممکن است برای برخی مخاطبان باز و بدون پاسخ قطعی به نظر برسد.
- برخی از انگیزههای شخصیتها میتوانست بیشتر مورد واکاوی قرار گیرد.
جمعبندی:
در جمع بندی نقد و بررسی این فیلم اصغر فرهادی می توان گفت فیلمی است که با داستانی معمایی و پر از ظرافت، مخاطب را به تفکر دربارهی پیچیدگیهای روابط انسانی، قضاوتهای عجولانه و پیامدهای دروغ و پنهانکاری وا میدارد. فرهادی با کارگردانی هنرمندانه و بازیهای درخشان بازیگران، اثری خلق کرده است که نه تنها سرگرمکننده است، بلکه سوالات مهمی دربارهی اخلاق و مسئولیت در ذهن تماشاگر بر جای میگذارد و تا مدتها پس از تماشا، او را درگیر خود نگه میدارد
کلیدواژهها: نقد فیلم درباره الی، بررسی فیلم درباره الی، اصغر فرهادی، گلشیفته فراهانی، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، فیلم درام، نقد و بررسی سینمایی، فیلم ایرانی، داستان فیلم درباره الی، بازیگران فیلم درباره الی، تحلیل فیلم درباره الی، معما، دروغ، پنهانکاری، قضاوت، روابط دوستانه

نویسنده و ایده پرداز
متولد 1361
ساکن تهران
کارشناسی گرافیک
کاردانی فیلمسازی (انیمیشن)
• عضو خانه سینما و آسیفا ، خانه حمایت از فیلم کودک و نوجوان و …
• عضو گروههای ایده پردازی و تیم خلاقیت و اتاق فکر شرکتهای تبلیغاتی و سازمانهای مختلف در طول 20 سال گذشته.
• نویسنده داستان ، شعر و فیلمنامه انیمیشنهای کودکان از جمله ترانه های حسنی و …
• کار به صورت پروژه ای در زمینه نویسندگی (شعر ، داستان ، فیلمنامه کوتاه و بلند و سینمایی کودک و بزرگسال- انیمیشن و رئال) در قالب همکاری با گروههای نویسندگی مختلف .
• چاپ اثر در نشریات مختلف در زمینه شعر و داستان کودک از جمله ماهنامه سروش کودکان، عروسک سخنگو و …
• تدوین نماهنگ های تلویزیونی و مصاحبه صدا و سیما ، در برنامه دریای جان ، شبکه ۴ سیما، تابستان ٨٩
• تدوین ویژه برنامه تلویزیونی روز جهانی فلسفه ، شبکه ۴ سیما ، آبان 89
• نایب دبیر کانون عکس و فیلم دانشگاه الزهرا و برگزاری جلسات نقد و بررسی فیلم و انیمیشن سالهای 84 تا 87 .
• مدرس انیمیشن و نقاشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
• مدیر برنامه ریزی و مدرس انیمیشن در جشنواره 4 روزه ” کودک، خلاقیت، محیط زیست” موزه دارآباد در سال 92
• مدیر ایده پردازی و برنامه ریزی شرکت “آرکا ایتوک” و فعالیت مستمر در زمینه کارآفرینی و مشاوره و ایده پردازی از سال 92
• مدیر ایده پردازی و اجرایی سایت و پیج سینمایی
جوایز و افتخارات :
• نویسنده برگزیده جشنواره حیات سال 95 به داوری آقای هوشنگ مرادی کرمانی و چاپ کتاب با عنوان “قلپ قلپ قلپ” با موضوع آب
• نویسنده منتخب مجموعه داستان های 15 کلمه ای جشنواره نویسندگی ادبیات اقلیت با موضوع کودکان کار و چاپ اثر در کتاب ” شاهزاده کوچولو در مترو ”
• برنده جشنواره جایزه انگشت جادویی پاییز 97 با داستان “قاشق چوبی”
• شرکت در استارت آپ ویکند رویداد خلق ایده فیلمنامه نویسی مهرماه 97 و انتخاب طرح اولیه در بین 20 اثر منتخب.