طراحی تیتراژ فیلم خیلی مهم است. طراحی های خوب باید برانگیزاننده باشند و احساسات مخاطب را تحریک کنند. طراحی باید طوری باشد که به داستان و به همه شخصیت ها و صحنه ها و عنوان ها مربوط شود و چیزهای خیلی بیشتری هم از طرح برمی آید.
در ویدیوی زیر Title Design ، طراح تیتراژ فیلم از نحوه طراحی تیتراژ فونت و تاثیر آن در فیلم می گوید:
حدود دوازده ساله بودم که عاشق حروف الفبا شدم و شروع کردم به طراحی تابلو و علامت.
دبیرستانی که بودم برای خودم کار و بار باحالی راه انداختم. برای سوپرمارکت ها تابلو می کشیدم. مثلا سیب زمینی، نیم کیلو 49 سنت. بعدها برای رستوران ها، تابلوهای گرافیکی و خلاقانه تر می کشیدم.
وقتی دبیرستانی بودم با ساول بیس آشنا شدم، فهمیدم دفتر ساول درست در لس آنجلس است. رفتم سراغش و یک جورهایی دنبالش می کردم.
در نهایت من را دید و امیدوارم کرد و مربی من شد.کارم را با ساخت مستندهای تلویزیونی شروع کردم. بعد از اینکه چند نمونه فیلم ساختم، آنها را به تهیه کننده های سریال نشان دادم.
فیلم جن گیر شروع بزرگم در طراحی تیتراژ فیلم بود و همزمان فریدکین به من لطف کرد و از برادران وارنر پرسید آیا می توانم تبلیغات آنها را طراحی کنم یا نه؟ اول فیلم را بررسی کردم و فریم های مختلفی از آن را درنظر گرفتم.
بعد به شش زبان، پوستر و تی شرت و طراحی های دیگر آماده کردم و به عنوان طراح گرافیک هم معروف شدم.
البته کارم را هم از همینجا شروع کرده بودم.معمولا کارگردان ها به سراغم می آیند و همکاری می کنند. به عنوان طراح ، باید لیست تیتراژ فیلم را آماده کنم و این کار را با ترتیب خاصی انجام بدهم.
مثلا باید درصد اندازه عنوان نسبت به عنوان اصلی را هم تنظیم کنم. معمولا اسم بازیگر باید پنجاه درصد عنوان فیلم باشد…باید اندازه ها را حساب کنیم که بدانیم ابعاد عنوانها چقدری باید باشند.
فیلم را می بینم و بعد چیزهای مختلف را حس می کنم و داخل ذهنم تجسم می کنم.
صدها نوع مختلف تایپ را می شناسم،که هرکدام حروف متفاوت یا شکل خاصی دارند و این طور ویژگی ها فونت های بزرگ و پررنگ قدرتمند تر به نظر می رسند و فونت های باریک با لبه های نرم وقار بیشتری همراه می آورند.
اغلب همه چیز طراحی تیتراژ فیلم را دستی طراحی می کنم و چیزی که داخل ذهنم هست را پیاده می کنم. در نهایت چند ایده که از بقیه بهتر باشند و فرم و مفهومش واضحی را نمایش بدهند، انتخاب می کنم و به کارگردان نشان می دهم.
معمولا همان طرح هایی که موقع تماشای فیلم به ذهنم می رسند را پیاده می کنم. اغلب برای هر فیلم، میانگین دو سه ماه وقت می گذارم.گاهی بیشتر از یک سال روی یک فیلم کار می کنم.
وقتی با تری ملیک روی فیلم روزهای بهشت کار می کردیم، فیلم به صورت صحنه هایی بود که تغییر می کردند و به صحنه ای دیگری تبدیل می شدند. اما اگر می خواستیم یکی از آنها را تغییر بدهیم، باید کل فیلم را از اول فیلمبرداری میکردیم. تقریبا 30 بار فیلمبرداری کردیم.
قبل از انقلاب تکنولوژی دیجیتال از مداد و کاغذ و خودکار استفاده میکردم. کار دیجیتال هم مشابه است اما روشش فرق می کند.در هر حال باید با ابزارهای خود کاملا آشنا باشید.راز موفقیت همین است.
قرار است چه اندازه ای و چه رنگی باشد؟ قرار است خط بیرونی یا سایه داشته باشد؟
این تصمیم ها به خودی خود جزئی هستند.اما همه باهم اثر زیادی روی محصول نهایی می گذارند.
وقتی روی فیلم بعد از ساعت ها، اثر اسکورسیزی کار می کردم، از آن شب های عجیب و دیوانه واری داشتم که چشمم مدام دنبال شخصیت ها بود.
روش فیلمبرداری و کات صحنه ها خیلی سریع و ناگهانی بود. بنابراین عنوان را خیلی ساده طراحی کردم، و آن را گذاشتم وسط صفحه. اما زمان نمایش عنوان خیلی کوتاه بود و باید با توجه و دقت خوانده می شد و در انتهای فیلم هیجان آدم به سطح متعادلی می رسید.تا بتواند ادامه داستان را ببیند.
گاهی بعضی ها به من می گویند که متوجه نمی شوند بعضی آثار طراحی تیتراژ واقعا کار من باشد. چون همیشه کارهای متفاوتی انجام می دهم. اما خیلی از طراح های دیگر، باهم رقابت می کنند و استایل خاصی برمی گزینند که با توجه به آن شناخته می شوند.
طرح فوق العاده خیلی خوب است اما باید به فیلم ربط داشته باشد و بتواند به حل مشکلات کمک کند. بهترین چالش همین است که بتوانید چنین کاری انجام بدهید.

در فیلمونیم دیده شو …
فیلمونیم نقطه پیوند سینماگران به یکدیگر و آغاز حرکتی نوین در صنعت سینمای ایران است. از این رو بستری را فراهم کرده تا سینماگران بتوانند با مشاهده رزومه یکدیگر، همدیگر را بیشتر بشناسند، نیروهای تازه کار و کمتر دیده شده را شناسایی کنند و با هم ارتباط موثری برای همکاری بگیرند. در اینجا کاربران می توانند آموزشها و اطلاعات مفید در زمینه تخصصی خود را با سایر کاربران به اشتراک بگذارند و پیرامون مسائل سینما گفتگو کنند.
اگر شما هم در یکی از رشته های مختلف سینما، متخصص و حرفه ای هستید، و یا اگر دانشجوی سینما هستید و در حال کسب تجربه هستید، و یا اگر علاقه مند حرفه ای سینما هستید و بدون تحصیلات آکادمیک در سینما فعالیت دارید، و یا مترجم هستید و به سینما علاقه مندید، می توانید محتوای تخصصی خود را با نام خود و برای معرفی هر چه بیشتر خود در فیلمونیم منتشر کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید.
برای ارسال محتوای خود ابتدا باید در سایت عضویت داشته باشید.
برای دریافت اطلاعات بیشتر از بخش های مختلف سایت فیلمونیم “درباره فیلمونیم” را مطالعه نمایید.
تایتل فیلم چقدر تاثیر داره ؟