نقد فیلم مستند کانیه وست : Jeen-Yuhs: A Kanye Trilogy
Jeen-Yuhs: A Kanye Trilogy یک شکست خارقالعاده در تاریخ فیلمسازی مستند است، گنجینهای از فیلمهایی از اوج گرفتن سوپراستار کانیه وست که توسط یک مستندساز که آن را خیلی نزدیک به خودش دارد، شامل می شود. برای طرفداران وست، این امر به همین سادگی است. این مستند حماسی تقریباً پنج ساعت طول می کشد و در سه قسمت بلند پخش می شود که از امروز هفته ای یک بار در نتفلیکس منتشر می شود و در آن به تاثیر رابطه او با کیم کارداشیان نیز پرداخته می شود.
این مستند فقط یک بار و آن هم به سختی به آلبوم My Beautiful Dark Twisted Fantasy اشاره می کند. فیلمبردار اصلی سریال مستند برای ساخت آن آلبوم قطعی کانیه وست حضور نداشت، بنابراین ممکن نیست که این مستن در مورد آلبوم وست باشد.
تحول خلاقانه وست که بازی را تغییر میدهد نسبت به علاقه اصلی سریال در درجه دوم اهمیت قرار دارد دسترسی فیلمبردار به حرفه کانیه وست ، که از زمانی شروع شد که وست یک سازنده و تهیهکننده آهنگ در حال رشد و گرسنه در شیکاگو بود. «جین یوهس» به کارگردانی مشترک کودی و چیک اوزا، خود را با عنوان «سهگانه کانیه» معرفی کرد، اما این در واقع گزارش شخصی کسی است که از اینکه تنها فیلمبردار باشد که در طول دو دهه وست را دنبال کرده و گاهی او را در بخشهایی کارگردانی کرده است .
از این امرخسته شده است (کودی و اوزا اولین موزیک ویدیوی وست را با نام Through the Wire درست کرد). حالا او می خواهد ستاره نمایش باشد. تجربه گیجکننده «جین یوهس» این است که شاهد پیروزی کودی در نقش یک فیلمبردار باشید و از تهیهکننده گرفته تا خواننده رپ تا فیلم، و فیلمبرداری وهمه چیز در مستند خلاصه می شود.
البته جزییات خاصی از وست با کیم کارداشیان به نمایش گذاشته می شود، که به صورت اول شخص نوشته شده است وجود دارد همچنین تمامی حرفه کانیه در این فیلم بررسی شده است. ” Jeen-Yuhs ” برخی از طرفداران را فقط با وجود خود مجذوب خود می کند و آنها را به آستانه یک جنبش موسیقی می برد که به طور رسمی با اولین آلبوم کانیه وست به نام ترک دانشگاه آغاز شد.
در اینجا لحظاتی از درخشش است که موسیقی مدرن آمریکایی را شکل داده است، کپسول های زمانی خاصی هستند که به زندگی کانیه شکل می دهند و بارها و بارها، در همه کانیه وست را که یک مسیحی است را نشان میدهد و دوست دارد رکورد شکن باشد و توجه کارمندان رکورد Roc-A-Fella را با رپ آهنگ “All Falls Down” برای آنها در دفاترشان جلب کند، و این امر برای افراد جذابیت دارد.
در یکی از سکانسها کانیه وست در حال خوردن برگر کینگ پس از دریافت تماسی است که او بالاخره قراردادش با نام «act i: VISION» را امضا میکند وقتی میبینیم که کانیه وست نسبت به هزینههای خرید یک مجلهی پورنو در میدان تایمز واکنش نشان میدهد و سپس آن را میخرد، البته این بخش خیلی خنده دارد. در ضمن جذابیت این مستند درباره ساختار روایی یا طرح موضوعی عالی نیست، بلکه این است که ما قبلاً این فیلم را ندیدهایم، تا حدی به این دلیل که فقط کودی که کارگردان بود آن را داشت.
خود فیلم فوقالعاده دارای ساختاری خام است، که میتواند این فیلم را کمی تغییر یافته جلوه دهد. نکته قابل توجهی وجود دارد که چگونه کودی اغلب تنها فیلمبرداری می کند و چگونه صحنه های گسترده ای از تماشای وست را در مقابل افرادی مانند Scarface ایجاد می کند یا لحظات شیرین قدرتمندی که با مادرش دوندا وست می گذراند و سعی می کند او را بخنداند در حالی که می گوید چگونه به جی زی به هدفش رسید. اگر این چیزهایی است که شما را مجذوب خود می کند پس باید کانیه وست را بشناسید احتمالاً این لحظات در فیلم موثر عمل میکنند. البته ساختار فیلم سازی بسایر عالی
دامنه محدود انتخابی فیلم بیشتر دارای یک ساختار اجتماعی است، که بقیه دوران حرفهای Kanye West پس از ترک دانشگاه را کم و بیش در ۹۵ دقیقه در فیلم نمایش داده می شود. کودی در اواخر دهه ۲۰۱۰ از غرب فیلم می گیرد و او دوباره در ردیف اول آلبوم هایی مانند عیسی پادشاه ۲۰۱۹ یا مهمانی گوش دادن به مدیسون اسکوئر گاردن برای زندگی پابلو در سال ۲۰۱۶ قرار دارد، در حالی که غرب را در انزوای خلاقانه نیز تصویر می کشد.
پس از کنفرانس مطبوعاتی اشکبار او برای مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۰ خود. برای انجام این کار، آلبوم Yeezus را به عرصه نمایش می آورد و هیچ نکته مهمی وجود ندارد جز اینکه به ما یادآوری کنیم که چه مدت وست را در انظار عمومی میشناسیم، از رابطه او با دونالد ترامپ، و از راههای مختلفی که سلامت روان او میتواند با تبدیل شدن به یک هنرمند مشهور جهان قطبی که هوس میکند مرتبط باشد. البته معروفیت برای کانیه وست در این جمله خلاصه می شود که اگر معروف شود همه چیز تغییر میکند.
«جین یوهس» در به تصویر کشیدن اینکه یک مستند چقدر میتواند بدون درایت ضد آگاهی باشد آشکار باشد، حتی اگر داستان آن بیش از دو دهه قدمت داشته باشد این امرو اقعی است. رویکرد کارکردان در مستند بسیار عالی است رابطه دوستی که بین کودی و وست وجود دارد بسیار عالی است . در ابتدا اولین موفقیت را به یک وست جوان می دهد، یعنی قدرت فیلمبرداری بسیار روی وست تمرکز کرده است.
جوایز بسیاری و آهنگهای بیشماری ، در یک لحظه باورنکردنی از Kanye West نشان داده می شود که رابطه دوستی ها را به تصویر میکشد، وست مست برنده شدن جوایز گرمی می باشد و سعی میکند همکاری کودی و چیک را رقم بزند. در حالی که کودی با او در مقابل دوربین مصاحبه میکند.
اما داستان چیز زیادی در مورد این دوستی خاص برای گفتن ندارد، بلکه ثابت می کند که کودی هر زمان که از او خواسته می شود به میدان می آید. بزرگترین گناه وست زمانی است که کودی را به مراسم دعوت نمیکند. با وجود تمام آن چه که دوربین کودی فیلم می گیرد، وست همچنان در آن مبهم باقی می ماند، البته معنای فیلم در برهه ای از ابهام قرار دارد.
به عنوان نقد فیلم می توان گفت که اغلب پیش نمیآید که بتوانید بهطور خاص مستندی را به دلیل اینکه توسط شخص دیگری ساخته نشده است، بینید، اما باز هم «جین یوهس که نام فیلم است» منحصر به فرد است و ساختار کلی را تغییر داده است.
«جین یوهس» بی پروا قوانین نانوشته ای را در مورد ساخت فیلم مستند، در مورد اینکه چگونه داستان دیگران را به بهترین شکل قاب بندی کنیم، و بدون هدف بزرگتر از خدمت به سازندگانش، همه چیز را زیر پا می گذارد. بخشهای نامربوط در مستند نیز به ارتباط کانیه وست و کیم کارداشیان می پردازد.

مدیرتولید و اجرایی
متولد 1358
کارشناسی مدیریت