آموزش فیلمنامه نویسی بصورت درس به درس و با زیرنویس فارسی برای شما آماده و ارائه شده است تا بتوانید ایده و طرحی عالی برای فیلمی که در ذهن دارید را به صورت فیلمنامه درآورید.
شما دارید فیلمنامه نویس می شوید و این خیلی عالی و هیجان انگیز است.
اما آنچه در بخش اول مهم تر است فکر کردن مثل فیلمنامه نویس می باشد و خواهید دید نویسندگان مختلف چگونه ایده هایشان را به شکلهای متفاوت ارائه و اجرا کرده اند. نه تنها در گفتگوها ، بلکه در چگونگی توصیف اتفاقات و شخصیت ها.
حالا زمانی است که باید فکر کردن مثل یک فیلمنامه نویس را آغاز کنید. اولین کاری که باید انجام دهید، خواندن چند فیلمنامه است:
اگر قبلاً این کار را نکرده اید پیشنهاد می کنیم چند فیلمنامه های خوب بخوانید.
حال سه فیلمنامه داستانی از سه فیلمنامه نویس مختلف که اخیراً به فیلم تبدیل شده اند و ساخته شده است را تهیه کنید. در همان اولین باری که این فیلمنامه هارا در دستانتان می گیرید، به سرعت و با فرمت و شکل استاندارد یک فیلمنامه آشنا می شوید.
در مجموعه آموزش فیلمنامه نویسی بصورت درس به درس شما یاد می گیرید که فیلمنامه نویسان بزرگ چطور صحنه پردازی کرده و شما را به عنوان یک خواننده و یا یک بیننده بعد از ساخته شدن فیلم، درگیر داستان خود کرده اند.
به این نکته توجه داشته باشید که در صورت امکان از خواندن فیلمنامه هایی که کارگردان ها از آن استفاده می کنند ، خودداری کنید.
فیلم نامه های کارگردانان ، فیلمنامه هایی هستند که به شکل خاص برای تولید فیلم و در مرحله تولید و فیلم برداری آماده شده اند.
در ادامه این مجموعه آموزش فیلمنامه نویسی که بصورت درس به درس و با زیرنویس فارسی برای شما آماده و ارائه شده است به موضوع تعلیق ، درام و کشمکش در فیلم نامه می پردازیم.
فهرست این مطلب:
بخش دوم آموزش فیلمنامه نویسی – تعلیق ، درام و درگیری در فیلم نامه :
فیلمنامه نویسی و در بخش دوم آموزش آن لازم است نکته ای را متذکر شویم و آن اینکه قصد نداریم تمامی این مفاهیم غیر انتزاعی فیلمنامه نویسی را برایتان تشریح کنیم. چون میدانیم که چقدر مشتاق هستید که هرچه زودتر نوشتن فیلمنامه اصلیتان را شروع کنید.
بنابراین در این ویدیو سه کلمه ای را که در مجموعه آموزشی فیلمنامه نویسی از آنها زیاد استفاده خواهیم کرد را با هم مرور می کنیم:
شناختن و آشنا شدن به مفاهیم اساسی پیش از آغاز فیلمنامه نویسی بسیار حائز اهمیت است، که در ویدیوی زیر و در ادامه بخش اول، به بخش دوم آن می پردازیم و در این ویدیو می خواهم شما را بامفهوم این کلمات در فیلمنامه نویسی بیشتر آشنا کنم:
همانطور که در این ویدیو مشاهده کردید، گفتم مرور . زیرا مسلما این واژه ها بسیار رایج و متداول هستند و شما با معنای آنها آشنا هستید.
همانطور که مشاهده کردید، درمورد تعلیق میتوان گفت وقتی این کلمه را بکار می بریم، ممکن است تصور کنید که داریم درباره یک سبک خاص از فیلمنامه نویسی صحبت میکنیم. ژانری مانند سینمای آلفرد هیچکاک.
اما تعلیق در حقیقت معنایی بسیار گسترده تر از این دارد.
بخاطر دارید که در ایتدای این دوره آموزشی و در ویدیوی قبلی به شما گفتم که کار اصلی شما به عنوان فیلمنامه نویس این است که تماشگر را در حالتی نگه دارید که مدام منتظر اتفاقات بعدی داستان باشد؟
این در اصل همان تعلیق است.
تعلیق در فیلمنامه نویسی یعنی حالتی در ذهن که از یک طرف نمیدانید که چه اتفاقی قرار است بیوفتد، و از طرف دیگر برای دانستن آن بیتاب و هیجان زده هستید.
رساندن مخاطب و بیننده به این مرحله را در این قسمت از ویدیوی آموزش فیلم نامه نویسی می توانید مشاهده کنید.
بخش سوم آموزش فیلمنامه نویسی – شخصیت پردازی در فیلم نامه :
فیلم نامه نویسی یک داستان دراماتیک ، داستانی است درباره آدمها، درباره کنشها و واکنشهای آنها. و همه قبول دارند که شخصیتهای چند بعدی همه درام ها را پیش می برند.
اما من در اینجا نمیخواهم شما وقت زیادی را برای ساختن و پرداختن شخصیتهایتان صرف کنید.
دلیل و راه رفع آن را در ویدیوی زیر که سومین آموزش ویدیویی فیلمنامه نویسی است به شما خواهم گفت و اما حالا که دارید شخصیتهای داستانتان را خلق میکنید، می خواهم فقط ۴ نکته اصلی و مهم درمورد شخصیت ها را به روشی که در این ویدیو به شما آموزش میدهم بنویسید:
بسیاری از فیلمنامه نویسان آنقدر خود را درگیر نوشتن زندگینامه شخصیتهای داستانهای خود می کنند که عاشق این سرگذشتها می شوند. به همین دلیل سعی می کنند همه این جزییات را در سطرهای فیلمنامه شان بگنجانند.
و به همین دلیل فیلمنامه آنها به جای پرداختن به اکنون و یا آینده شخصیتها پر از جزییات زندگی گذشته آنها می شود. اینها فیلمهایی هستند که من آنها را فیلمهای درمانی می نامیم ، فیلمی که در آن درام فقط به این می پردازد که چرا فلانی و فلانی ناراحت هستند. این اتفاق رایجی است که در فیلمهای مستقل شاهد آن هستیم.
مثلا فیلمهایی که در انها همه یک مشکلی با پدر ومادرشان دارند. این مساله بصورت یک کلیشه تکراری درآمده و قاتل واقعی تعلیق در فیلمنامه است.
بنابراین وقتی به شخصیتهای داستانتان فکر میکنید، نمیخواهم که در گذشته آنها غرق شوید.
هنگامی که داستان شما به چیزهایی از زندگی آنها نیاز دارد، می توانید چیزهایی از شخصیت درونی آنها را باتوجه به نیاز قصه تان به داستان اضافه کنید.
چیزی مانند قدرت یا ضعف ، کمی آگاهی یا مقداری ترس و غیره، که در ویدیوهای بعدی بیشتر در این مورد صحبت خواهم کرد.
بخش چهارم آموزش فیلمنامه نویسی – انتقادهای وارد به فیلم نامه :
نویسنده ها تدافعی ترین انسان های روزی زمین هستند. این را به این دلیل میگویم، چون خودم هم یکی از آنها هستم. چندین ماه دیگر، زمانی که نوشتن فیلمنامه تان را به پایان رساندید و برای فروش عرضه اش کردید، احتمالاً انتقادهای زیادی را خواهید شنید.
بعضی از این اتفاقات ممکن است شما را عصبی و ناراحت کند و پاسخ غریزی شما به این انتقادها این باشد که:
نه شما اشتباه میکنید، نه شما درست متوجه منظور من در این فیلمنامه نشدید، شما نمی فهمید که من سعی دارم چه بگویم و …
که در این ویدیو به شما میگوییم علت این موضوع چیست و چطور میتوانید راهی برای کنترل بهتر آن و نتیجه گیری بهتری داشته باشید:
حرفم را باور کنید، چون خود من هم این دوران را گذرانده ام و تجربه های زیادی در این مورد دارم. اما یاد بگیرید و دائماً این را بخاطر داشته باشید که وقتی همیشه حالت تدافعی داشته باشید، احتمالا نخواهید توانست تفاوت بین نقد بیهوده و نقد سازنده از کارتان را متوجه شوید.
با وجود اینکه من همیشه به فیلمنامه نویسان میگویم که مهم ترین چیز این است که خودشان از کارشان راضی باشند، اما این مساله فقط تا حد مشخصی درست است. سینما یک صنعت است و کار شما مثل نوشتن یک رمان نیست. بلکه فیلمنامه شما نقطه شروعی است برای افراد متعددی مانند کارگردان، بازیگران، گروه سازنده و …
که به شما ملحق می شوند تا بتوانید داستانتان را روایت کنید. معمولاً نگاه اولیه شما به داستان و روند آن تغییر خواهد کرد و این یک مساله طبیعی است.
اما همانطور که در این ویدیو به شما توضیح می دهم، علاوه بر اینکه این موضوع یک اتفاق طبیعی و قابل پیش بینی است، اما راه هایی هم برای کنترل آن و نتیجه گیری بهتر از ارائه و فروش فیلمنامه شما نیز وجود دارد.
بخش پنجم آموزش فیلمنامه نویسی – ایجاد نقاط عطف در فیلم نامه :
پایان داستان در فیلمنامه نویسی بسیار پر اهمیت است و احتمالا در این مورد شنیده اید که هر داستان خوب دارای نقطه شروع، میانه و یک پایان داستان است.
اما هنگامی که میخواهید یک روایت دراماتیک را طرح ریزی کنید، از نقطه ابتدا شروع نمی کنید بلکه از پایان شروع میکنید.
این بخاطر آن است که نقطه پایان جایی است که نقطه اوج (گره گشایی) داستان شما درآن نقطه اتفاق می افتد.
اگر ندانید که داستانتان به کدام سمت می رود، قصه گره خواهد خورد و شما گرفتار و عصبی خواهید شد و حتی ممکن است که آن را نیمه کاره رها کنید. ما نمی خواهیم همچین اتفاقی بیفتد.
از آنجا که پایان داستان در فیلمنامه نویسی ، لحظه ای است که تمام داستان به آن نقطه ختم می شود و به همین دلیل است که باید از انتهای داستان مطلع باشید، توضیحات لازم در این مورد در ویدیوی زیر به شما ارائه شده است:
می دانم زمانی که برای نوشتن فیلمنامه تان هیجان زده هستید و عجله دارید، دوست دارید از ابتدای قصه و از صفحه اول نوشتن را شروع کنید. اما این روش نوشتن از طریق ناخودآگاه ، ذهن شما را در حین نوشتن و اتمام آن دچار مشکل خواهد کرد.
پس وقتی از ابتدا تصمیم بگیرید که پایان بندی شما چگونه خواهد بود، حتی اگر این یک پایان موقت باشد، هدفی را برای خودتان تعیین کرده اید که قصه را به آن سمت ببرید. بگذارید اینطور فکر کنیم که مطمئنم شما مقالاتی را درمورد اتفاقات همزمان و باورنکردنی خوانده اید.
مثلا خوانده اید که دوقلوهایی که بعد از تولد از هم جدا شده اند و از هم دور افتاده اند و سی سال بعد در خیابانی ناگهان باهم روبرو می شوند. از این موضوع به عنوان راهکاری برای پایان داستانتان در این ویدیو توضیح داده ام.
بخش ششم آموزش فیلمنامه نویسی – نحوه شروع فیلم در فیلم نامه :
اهمیت نحوه شروع فیلمنامه نویسی ، در شروع فیلم است. وقتی است که می دانید قرار است فیلمنامه و داستانتان چه پایانی داشته باشد، حتی اگر این پایان یک پایان موقت باشد. پس کار بعدی شما پرداختن به شروع داستان است.
این یک قاعده اساسی است که آغاز قصه شما باید تا حد امکان با پایان بندی آن متفاوت باشد. اگر قهرمان داستان شما در پایان داستان پیروز می شود، پس باید در ابتدای داستان ناکام و ناموفق باشد.
این مورد و سایر مواردی که برای شروع فیلمنامه نویسی مهم است را در ویدیوی زیر توضیح داده شده است:
پس ، نحوه شروع فیلم در آموزش فیلمنامه نویسی بطور کلی اینطور است که اگر در پایان داستان دنیا جای امن و آرامی است، در ابتدای داستان باید جایی نا امن و پرخطر باشد و همینطور الی آخر و مواردی بیشتر و بیشتر.
بخاطر داشته باشید که داستان در تغییر ایجاد می شود . درباره وضعیت همیشگی و ثابت روابط جاری زندگی – او که تغییر میکند و به وضعیتی متفاوت تبدیل می شود.
هرچه تغییراتی که ایجاد می کنید بیشتر باشد، اتفاقات بیشتری رخ می دهد و داستانتان غنی تر خواهد بود.
همانطور که در داستان کینگ کنگ این مورد را میتوان دید. در فیلمنامه فیلم کینگ کنگ حتی اگر این فیلم را ندیده باشید، قصه اصلی را می دانید:
در ابتدای داستان کونگ فرمانروای قدرتمند یک جزیره جنگلی اسرارآمیز است. او با دایناسورها می جنگد و همه از او در هراسند. این وضعیت دائمی و همیشه در جریان قصه است. اگر هیچ چیزی تغییر نمیکرد، احتمالا کونگ تمام عمرش را در این جزیره می ماند و کارهای مشابه هرروز را انجام میداد.
اما یک تغییر و یک اتفاق، این روند را تغییر داد.
این موضوعی است که به طور کلی در این ویدیو به آن و نحوه اجرای آن در فیلمنامه به شما آموزش داده شده است، که شما را به دیدن آن دعوت میکنیم.
بخش هفتم آموزش فیلمنامه نویسی – ساختار سه پرده ای فیلم نامه :
ساختار سه پرده ای در فیلمنامه نویسی موضوع مهمی است و حالا که شما آغاز و پایان داستانتان را می دانید، نقاط خالی زیادی مابین این دو نقطه سرآغاز و پایان وجود دارد که باید برای تکمیل فیلمنامه تان آنها را پر کنید.
با تقسیم بندی این فاصله ها به بخشهای کوچکتر و پرداختن به هر بخش بصورت مجزا پیشبرد داستان برایتان آسانتر خواهد شد، که روش رسیدن به این هدف را در ویدیوی آموزشی زیر به شما ارائه میکنیم:
همانطور که در این ویدیو مشاهده کردید، اینجاست که مفهوم و ساختار سه پرده ای در فلیلمنامه نویسی معنا پیدا می کند.
بخش هشتم آموزش فیلمنامه نویسی – پایان فیلم نامه :
ساختار سه پرده ای در فیلمنامه ، نقاط مشخصی را در طول مسیر نوشتن فیلمنامه در اختیارتان می گذارد و کاملاً مشخص میکند که در کجای مسیر داستان لازم است روح تازه ای در آن بدمید. اما این چطور به پایان داستان در فیلمنامه نویسی شما کمک می کند؟
این نقاط چهار نقطه اصلی طرح شما در ساختار سه پرده ای در فیلمنامه هستند:
اینها صحنه هایی از فیلمنامه هستند که به شما می گویند که داستانتان نمی تواند بیشتر از این در یک جهت و در یک سو حرکت کند. یا اینکه به شما می گوید که قصه دارد خسته کننده می شود و باید همین حالا تغییری در آن ایجاد کنید.
در این ویدیو در مورد پایان داستان در فیلمنامه نویسی به شما آموزش می دهیم که در مسیر نوشتن فیلمنامه تان چه جاهایی باید توقف داشته باشید:
اگر بخواهید داستان را از ابتدا تا انتها بدون سوختگیری مجدد بنویسید، داستان و در نتیجه خودتان به عنوان نویسنده ، از روح و انرژی لازم تهی خواهید شد.
نوشتن فیلمنامه مانند برنامه ریزی برای یک سفر جاده ای است. دانستن مقصد نهایی و اینکه قرار است به کجا برسید، کافی نیست.
ماشین شما نمیتواند تمام مسیر سفر را با یک باک طی کند. بنابراین باید مشخص کنید که در چه نقاطی قرار است برای پر کردن باک بنزینتان توقف کنید. نوشتن فیلمنامه هم مانند همین مثال است.
ساختار سه پرده ای در فیلمنامه به ترتیبی که در این ویدیوی آموزشی به شما ارائه می کنیم، نوشتن فیلمنامه برای شما بسیار آسان تر و در عین حال حرفه ای تر می کند. زیرا در این حالت شما هربار فقط باید روی ایجاد یک گره و روی یک نقطه کار کنید.
بنابراین اگر یک فیلمنامه، یک فیلم داستانی دوساعته را می نویسید که حدود ۱۲۰ دقیقه فیلم خواهد بود، به ترتیبی که در این ویدیو آموزش داده شده است حدود ۱۰ صفحه خواهد شد و با گره های ایجاد شده در آن می توانید روندی جذاب به داستانتان بدهید.
نظرات خود را درمورد این مجموعه ویدیویی آموزش فیلمنامه نویسی در پایین همین صفحه با ما درمیان بگذارید:

در فیلمونیم دیده شو …
فیلمونیم نقطه پیوند سینماگران به یکدیگر و آغاز حرکتی نوین در صنعت سینمای ایران است. از این رو بستری را فراهم کرده تا سینماگران بتوانند با مشاهده رزومه یکدیگر، همدیگر را بیشتر بشناسند، نیروهای تازه کار و کمتر دیده شده را شناسایی کنند و با هم ارتباط موثری برای همکاری بگیرند. در اینجا کاربران می توانند آموزشها و اطلاعات مفید در زمینه تخصصی خود را با سایر کاربران به اشتراک بگذارند و پیرامون مسائل سینما گفتگو کنند.
اگر شما هم در یکی از رشته های مختلف سینما، متخصص و حرفه ای هستید، و یا اگر دانشجوی سینما هستید و در حال کسب تجربه هستید، و یا اگر علاقه مند حرفه ای سینما هستید و بدون تحصیلات آکادمیک در سینما فعالیت دارید، و یا مترجم هستید و به سینما علاقه مندید، می توانید محتوای تخصصی خود را با نام خود و برای معرفی هر چه بیشتر خود در فیلمونیم منتشر کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید.
برای ارسال محتوای خود ابتدا باید در سایت عضویت داشته باشید.
برای دریافت اطلاعات بیشتر از بخش های مختلف سایت فیلمونیم “درباره فیلمونیم” را مطالعه نمایید.
بازخورد: الهامی
سپاس از شما.