چک لیست فیلمنامه نویسی به شما که مینویسید و مهارت آن را فراگرفتهاید کمک زیادی میکند تا بتوانید فیلمنامه مناسبی را به تهیه کنندگان ارائه کنید. ولی از کجا میتوانید بفهمید فیلمنامه شما به آن استانداردی رسیده است که بخواهید نمونه کارهایتان را برای تهیهکنندگان، مدیران و یا افراد دیگر بفرستید؟ برای همین چک لیست فیلمنامه نویسی به شما که چند وقتی شده است مینویسید و مهارت آن را فراگرفتهاید کمک زیادی خواهد کرد تا بتوانید فیلمنامه مناسبی را به تهیه کنندگان ارائه دهید.
چک لیست فیلمنامه نویسی راهی برای آماده کردن نمونه کار فیلمنامه:
حتما در چک لیست فیلمنامه خود از موارد زیر استفاده کنید:
- آیا میتوانید فیلمنامه خود را در دو یا سه جمله بیان کنید؟
- راجعبه چه چیزی است؟ چه کشمکشی وجود دارد؟ شخصیت اصلی و آنتاگونیست چه کسانی هستن؟، اهداف آنها چه چیزی است؟ و… همه اینها باید در یک ارائه آسانسوری کوتاه قابل جواب دادن باشند.
- آیا محتوا اصیلی دارید؟
- آیا چیزی است که قبلا روی پرده سینما نمایش داده نشده است؟
- آیا اتفاق بزرگی برای شخصیت اصلی فیلمنامه میافتد؟
- آیا تماشاگر میتواند از لحاظ احساسی با آن ارتباط برقرار کند؟
- آیا فیلمنامه حاوی یک شخصیت اصلی با یک هدف مشخص است؟
- آیا در مقابل یک آنتاگونیست قوی باید به این هدفش دست پیدا کند؟
- آیا در راه رسیدن به این هدف چیزهای زیادی را از دست میدهد؟
- آیا برای ما مهم است که برای این کاراکترها چه اتفاقی میافتد؟
- آیا اتفاقات بزرگ داستان جای مخصوص به خود را دارند؟
- آیا در ابتدا فیلمنامه اتفاق تحریک کنندهای برای شخصیت اصلی رخ میدهد؟
- آیا هر اتفاق بزرگ باعث ایجاد یک پیچش بزرگ داستانی میشود؟
- آیا بین شخصیت اصلی و آنتاگونیست یک جور رقابت در جریان است؟
- آیا مسیر شخصیت اصلی در فیلمنامه یک مسیر دشوار است؟ یا او بدون فشار زیادی در آن سیر میکند؟
- آیا داستانهای واضح و روشن الف و ب و پ وجود دارند؟
- آیا داستان الف همان چیزی است که شخصیت اصلی باید تا پایان فیلمنامه به دست آورد؟ و داستان به او کمک میکند تا آن را به دست آورد؟
- آیا فیلمنامه با ژانرش همخوانی دارد؟
- اگر کمدی است آیا هر صفحه آن خندهدار است؟
- اگر ترسناک است آیا با جلو رفتن، فیلمنامه ترسناک و دراماتیکتر میشود؟
- هر ژانری قاعده و قانونهای مخصوص به خودش را دارد. آیا فیلمنامه شما به آنها پایبند است؟
- آیا هر صحنه، هدف دراماتیکی دارد؟
- آیا آغاز، میانه و پایان دارد؟
- شخصیت اصلی صحنه چه کسی است و هدف آنها چیست؟
- آیا دیالوگ شما قابل مقایسه با دیالوگ یک نویسنده حرفهای است؟
- آیا هر خط، هدف خاصی را دنبال میکند و داستان یا کاراکتر را رو به جلو میبرد؟
- آیا سبک نویسندگی شما قابل مقایسه با یک نویسنده حرفهای است؟
- اگر فیلمنامه خود را باز کنید و شانسی یک صفحه را بخوانید، توضیحات صفحه با یک فیلمنامه حرفهای قابل مقایسه هستند؟
- از یک حرفهای که فیلمنامه شما را خوانده است چه واکنشی دریافت کردهاید؟
- آیا تا به حال فیلمنامه خود را به کسی(مدیر، راهنما، و یا فرد دیگری در این صنعت) نشان دادهاید که خوشش آمده باشد؟
- آیا تا به حال یک مشاور حرفهای فیلمنامه، برچسب «پیشنهاد میکنم بخوانید» را بر روی فیلمنامه شما زده است؟
راه داشتن فیلمنامه خوب چیست؟
اگر پاسخهای قانعکنندهای برای سوالهای بالا ندارید، آنقدر بنویسید تا پیدا کنید. بعضی افراد بعد از نوشتن یک فیلمنامه مهارت کافی و لازم را برای نوشتن فیلمنامه بدست میآورند.
آخرین نکته که در این مقاله چک لیست فیلمنامه نویسی بسیار مهم است. فقط وقتی حداقل دو واکنش مثبت از دو حرفهای دریافت کردهاید، فیلمنامه خود را به جاهای مختلف بفرستید و اشتباهی که خیلی از مشتاقان نویسندگی میکنند را مرتکب نشوید.
آنها قبل از این که فیلمنامهشان آماده باشد آن را به شرکتهای تولیدی، استودیوها، مسابقات و جاهای دیگر میفرستند. با این کار فقط ثابت میکنید که نویسنده خوبی نیستید و فقط خود را در چاه میاندازید.
وقتی مطمئن شدید که مهارت نویسندگی شما به یک استانداردی رسیده است، باید نمونه کارهای خود را گردآوری کنید و آنها را به افراد فعال این صنعت بفرستید تا اگر کسی آن را درخواست کرد، آماده پاسخگویی باشد.
نمونه کار باید از چه چیزی تشکیل شود؟
نمونه کار باید از اجزا زیر تشکیل شده باشد:
حداقل دو یا سه فیلمنامه فوقالعاده که دست کم دو حرفهای آنها را تایید کرده باشند. ما میگوییم دو یا سه، چرا که اگر فقط یک فیلمنامه داشته باشید، فرستادن آن فایده چندانی ندارد.
اولین سوالی که از شما پرسیده میشود این است که «دیگر چه داری؟» و اگر نمیخواهید لگد به بخت خود بزنید، باید چیز دیگری که به اندازه آن فیلمنامه خوب باشد، داشته باشید.
یک خلاصه برای هر فیلمنامه باید شامل عنوان، دو یا سه صفحه از داستان و کاراکترها باشد. برای این کار میتوانید از نوشتن لاگ لاین هم استفاده کنید. این همان چیزی است که مردم به دنبال آن هستند تا مجبور نباشند تمام صفحات فیلمنامه را بخوانند تا بدانند شما چه جور نویسندهای هستید.
نتیجه نهایی چک لیست فیلمنامه نویسی :
خیلی از نویسندگان از همین راه چک لیست فیلمنامه نویسی نتیجه میگیرند. در کل بر طبق چک لیست فیلمنامه، نامه پرسوجو، فیلمنامه شما باید داد بزنند که «مرا بخوانید!» تا کسی که فیلمنامه شما را میخواند، این را حس نکند که چون شما به عنوان یک نویسنده کار خود را خوب انجام ندادهاید حتما باید در این پروژه شریک شود.
پس وقت آن است که راجع به گردآوری نمونه کارهایتان جدی شوید و آنها را پس از تکمیل براساس چک لیست، به دیگران ارسال کنید.
لطفا نظرات و تجربیات خود را در این مورد برای افراد تازه کار در قسمت دیدگاه در میان بگذارید:

نویسنده و ایده پرداز
متولد 1361
ساکن تهران
کارشناسی گرافیک
کاردانی فیلمسازی (انیمیشن)
• عضو خانه سینما و آسیفا ، خانه حمایت از فیلم کودک و نوجوان و …
• عضو گروههای ایده پردازی و تیم خلاقیت و اتاق فکر شرکتهای تبلیغاتی و سازمانهای مختلف در طول 20 سال گذشته.
• نویسنده داستان ، شعر و فیلمنامه انیمیشنهای کودکان از جمله ترانه های حسنی و …
• کار به صورت پروژه ای در زمینه نویسندگی (شعر ، داستان ، فیلمنامه کوتاه و بلند و سینمایی کودک و بزرگسال- انیمیشن و رئال) در قالب همکاری با گروههای نویسندگی مختلف .
• چاپ اثر در نشریات مختلف در زمینه شعر و داستان کودک از جمله ماهنامه سروش کودکان، عروسک سخنگو و …
• تدوین نماهنگ های تلویزیونی و مصاحبه صدا و سیما ، در برنامه دریای جان ، شبکه ۴ سیما، تابستان ٨٩
• تدوین ویژه برنامه تلویزیونی روز جهانی فلسفه ، شبکه ۴ سیما ، آبان 89
• نایب دبیر کانون عکس و فیلم دانشگاه الزهرا و برگزاری جلسات نقد و بررسی فیلم و انیمیشن سالهای 84 تا 87 .
• مدرس انیمیشن و نقاشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
• مدیر برنامه ریزی و مدرس انیمیشن در جشنواره 4 روزه ” کودک، خلاقیت، محیط زیست” موزه دارآباد در سال 92
• مدیر ایده پردازی و برنامه ریزی شرکت “آرکا ایتوک” و فعالیت مستمر در زمینه کارآفرینی و مشاوره و ایده پردازی از سال 92
• مدیر ایده پردازی و اجرایی سایت و پیج سینمایی
جوایز و افتخارات :
• نویسنده برگزیده جشنواره حیات سال 95 به داوری آقای هوشنگ مرادی کرمانی و چاپ کتاب با عنوان “قلپ قلپ قلپ” با موضوع آب
• نویسنده منتخب مجموعه داستان های 15 کلمه ای جشنواره نویسندگی ادبیات اقلیت با موضوع کودکان کار و چاپ اثر در کتاب ” شاهزاده کوچولو در مترو ”
• برنده جشنواره جایزه انگشت جادویی پاییز 97 با داستان “قاشق چوبی”
• شرکت در استارت آپ ویکند رویداد خلق ایده فیلمنامه نویسی مهرماه 97 و انتخاب طرح اولیه در بین 20 اثر منتخب.